نظر احمدی نژاد درباره خشکیدن دریاچه ارومیه

احمدی‌نژاد اظهار داشت: 500 سال پیش نیز دریاچه ارومیه چنین وضعیتی داشته و بیش از 300 میلی‌متر کاهش بارندگی در این منطقه اتفاق افتاده است.

رئیس جمهور طی سخنانی در اردبیل درباره انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه گفت: با منطقی یا غیر‌منطقی بودن این انتقال کاری نداریم اما مهم ین است که هنوز نتوانسته ایم از سهم برداشت شده خود از ارس درست استفاده کنیم.

محمود احمدی‌نژاد صبح امروز در جمع ایثارگران، مدیران و منتخبان استان اردبیل در مجتمع فدک اظهار داشت: دور چهارم سفر را از استان اردبیل آغاز کردیم تا این استان الگویی باشد برای تمامی کشور برای رفع مشکلات و تحولی عظیم در حوزه‌های متعدد تا بتوانیم کشور را با این الگو بسازیم.


وی به توانمندی‌های استان اردبیل در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: چرا باید به گونه‌ای رفتار کنیم که آب چاه‌ها در این استان خشک شود و یا بخواهیم آبی را از حوزه‌های دیگر به این استان انتقال دهیم.


رئیس جمهور نگاه اول در حل این معضل را اصلاح مصرف درست و بهینه اعلام کرد و افزود: بیش از 50 سال است در این کشور سد‌سازی و انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر اجرایی شده به طوری که بسیاری از منابع طبیعی به هم خورده است در حالی که با یک سوم این اعتبارات که در این مدت هزینه شده است می‌توانستیم سه برابر وضعیت فعلی کشت کرده و تولید داشته باشیم.


احمدی‌نژاد هزینه بالای اجرای خط انتقال آب از کشورهای دیگر و برخی حوزه‌های میان‌ استانی را سنگین توصیف کرد و گفت: ‌صرف این هزینه‌ها پول بیت‌المال است که می‌تواند به شکل صحیح و در مسیر واقعی قرار گرفته و به توسعه کشور کمک کند.

وی به تصمیم جلسه دیشب شورای اشتغال استان در پرداخت 85 درصد سهم تبدیل آبیاری‌های سنتی به آبیاری مدرن از سوی دولت به طور رایگان اشاره کرد و افزود: ما در این زمینه برای استان اردبیل بودجه نامحدودی قرار دادیم تا کار انجام شده الگویی برای سایر استان‌ها باشد تا پیشرفت‌ها مطلوب به دست آید.


رئیس جمهور با ابراز نگرانی از اسیدی شدن و گل و لای بودن آب‌های استخراج شده از چاه‌ها و قنات‌ها بیان داشت: ما در صنعت نیز برخی تصمیمات را گرفتیم تا چرخه صنعت با رونق بیشتر بچرخد.


احمدی‌نژاد با یادآوری اینکه همچنان در این کشور نرخ سوخت به ویژه گازوئیل در مقایسه با بسیاری از کشورها پایین است و مصرف نیز بالاست خواستار اصلاح مصرف در حوزه سوخت و منابع آب شد.


وی بیان داشت: هر چند با هدفمند کردن یارانه‌ها برخی از مشکلات مرتفع شده اما دولت مصمم است همچنان حمایت خود را از تامین سوخت صنایع و واحد‌های صنعتی انجام دهد.

 

*وضعیت 500 ساله خشکسالی دریاچه ارومیه تکرار می‌شود

 

رئیس جمهور به برخی سر و صداهای بلند شده در ارتباط با خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس ارزیابی‌ها دریاچه ارومیه هر 500 سال با چنین شرایطی روبه‌‌رو می‌شود به طوری که پیش‌بینی می‌شود وضعیت بارش اندک و خشکسالی در این منطقه حاکم باشد.


احمدی‌نژاد اظهار داشت: 500 سال پیش نیز دریاچه ارومیه چنین وضعیتی داشته و بیش از 300 میلی‌متر کاهش بارندگی در این منطقه اتفاق افتاده است.


وی در مورد انتقال آب ارس به این دریاچه گفت: با منطقی یا غیر‌منطقی بودن این انتقال کاری نداریم اما آنچه مهم است این که هنوز نتوانستیم از سهم برداشت شده خود از ارس درست استفاده کنیم.


رئیس جمهور به ذخایر آبی استان اردبیل به ویژه حاصلخیز بودن دشت زرخیز مغان اشاره کرد و افزود: ما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به دلیل شوری زمین و آسیب‌ به خاک مجبور هستیم هر هکتار 10 تا 12 میلیون تومان برای زهکشی سرمایه‌گذاری کنیم.


احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود از مسئولان استان اردبیل خواست با شیوه مدیریتی جدی و برنامه‌‌ریزی شده در استان اقدام به کارهای الگویی بکنند به طوری که این خطه در تمام زمینه‌ها به یک مدل حقیقی در توسعه کشور تبدیل شود.


وی ضرورت سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه آبگرم‌های اردبیل را خاطرنشان کرد و گفت: ما امروز در مسیر ساختن ایران سرمایه‌گذاران را به جلو سوق دهیم و مبادا با بروکراسی‌های اداری و کارهای بدون ابتکار سرمایه‌گذاران را فراری دهیم.


رئیس جمهور به محور موضوعات مطرح شده از سوی جامعه عشایری، صنعتگران، کشاورزان در این جلسه اشاره کرد و گفت: شایسته نیست جمعیت ساکن این استان به سایر مناطق مهاجرت کنند در حالی که وظیفه ماست تا زمینه مهاجرت معکوس یا حداقل تثبیت سکونت در این استان را فراهم کنیم.


احمدی‌نژاد گفت: دولت در خدمت شماست و با یک یا حسین و یا علی باید کارها را به پیش ببریم و نگران بودجه نباشیم چرا که بودجه مسئله اول نیست بلکه موضوع اصلی فکر و همت است که اردبیل نیز کانون این مبانی است.


وی در پایان سخنان خود بیان داشت: ‌وجود 800 هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان و صدها استعداد دیگر در این سرزمین طیب و طاهر ما را وادار  می‌کند که تاریخ این سرزمین را شایسته رقم بزنیم تا این سرزمین همچون گذشته در الگودهی پیشتازی کند.

نتیجه خشکی دریاچه ارومیه

جهانگیرزاده با بیان این که عدم جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه در آینده پشیمانی را برای مسئولان به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: دریاچه شور ارومیه مایه حیات مردم آن منطقه است و نبودن آن به ضرر کشور تمام می شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: به جا ماندن 10 میلیارد تن نمک و طوفان نمکی نتیجه خشکی دریاچه ارومیه و تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی 14 میلیون نفر است.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد جهانگیرزاده صبح چهارشنبه  قبل از برپایی نماز عید فطر  در مصلی امام خمینی(ره) ارومیه با بیان این که خشک شدن دریاچه ارومیه آوارگی 14 میلیون انسان را به همراه دارد، افزود: اگر هم اکنون این مشکل را برطرف نکنیم، در آینده چه کسی توانایی جلوگیری از سونامی نمک را دارد.


وی  موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه را یک موضوع ملی و زیست بومی دانست و اظهار داشت: مشکل دریاچه ارومیه همانند خشکی هامون نیست که هیچ تاثیر منفی در زندگی مردم و حیات زیستی منطقه نداشت.


جهانگیرزاده با بیان این که عدم جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه در آینده پشیمانی را  برای مسئولان به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: دریاچه شور ارومیه مایه حیات مردم آن منطقه است و نبودن آن به ضرر کشور تمام می شود.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به  راهپیمایی غیر قانونی روز شنبه برخی در اعتراض به اقدام نمایندگان مجلس مبنی بر رد طرح دو فوریت نجات دریاچه ارومیه، بیان داشت: اعتراض مردم حادثه ای بی نظیر بود و اتحاد و انسجام و در کنار هم بودن برای نجات دریاچه ارومیه را نشان داد ولی توهین به دولت و نمایندگان در شان و منزلت مردم غیور و سلحشور آذربایجان غربی نبود.


جهانگیرزاده سدسازی، میانگذر دریاچه ارومیه، بهره برداری بیش از حد از منابع آبی به ویژه سفره های آب زیر زمینی و هدر رفت آب استحصال شده بویژه در بخش کشاورزی و خشکسالی و کاهش میزان نزولات جوی را مهمترین عوامل کاهش سطح آب دریاچه و قرار گرفتن در وضعیت بحرانی برشمرد.


ارتقا رتبه کشاورزی آذربایجان غربی افتخار نیست


این مسئول با اشاره به اینکه ارتقا رتبه کشاورزی آذربایجان غربی افتخار نیست، افزود: چراکه در صورت عدم توجه به مدیریت آب مصرفی توسط کشاورزان، ادامه خشکسالی و در نتیجه خشکی دریاچه ارمیه، کشاورزی در استان را نابود خواهد کرد.


وی گفت: اینکه مسئولان آذربایجان شرقی نیت این را داشته باشند که از محل انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه بهره ای برای کشاورزی مناطق مرند و یکانات و شبستر و احیا اراضی خشک شده آنها ببرند درست نیست و عملا احیا دریاچه ارومیه را با مشکل مواجه خواهد کرد.


جهانگیرزاده با بیان اینکه به دلیل جهت وزش باد از غرب به شرق، اراضی و هموطنان آذربایجان شرقی آسیبهای بیشتر و جدی تری را در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه متوجه خواهند شد، اظهار داشت: امیدواریم مسئولان و نمایندگان این استان همکاری و همراهی بیشتری با برنامه های احیاء این دریاچه داشته باشند.

بیابان بزرگ ارومیه را نجات بدهید!

ننجون

چهل سال بعد در همین روز

 

بیابان ارومیه را نجات بدهید


روز گذشته جمعی از مردم ارومیه با تجمع در برابر استانداری خواستار حمایت مسوولان از بیابان بزرگ این شهر شدند.


استاندار آذربایجان غربی با حضور در جمع معترضان به مردم قول داد دست بساز و بفروش ها و زمین خواران را از بیابان ارومیه کوتاه کند. به گزارش خبرنگار ما تاکنون نیمی از این بیابان به شهرک های مسکونی تبدیل شده و قرار است بنابر وعده مسوولان از الباقی بیابان یاد شده محافظت شود.


شایان ذکر است که این بیابان طبق شواهد تاریخی و برخی افسانه های قدیمی دریاچه ای بوده که به دلایل مجهولی از بین رفته و هم اکنون با شماره۳۴۹۸ ب۸۷۶ به عنوان بیابان ملی ثبت تاریخی شده و سازمان میراث فرهنگی بارها نسبت به ساخت و سازهای غیر مجاز در این بیابان به سودجویان هشدار داده است.


گویا استاندار آذربایجان غربی در یک محفل خصوصی گفته: اجداد ما که نتوانستند دریاچه ارومیه را نجات بدهند ما زور می زنیم بلکه این بیابان را نجات بدهیم.

قذافی: تا آخرین گلوله می‌جنگم


سرهنگ قذافی یک بار دیگر اعلام کرد به هیچ عنوان قدرت را تحویل نخواهد داد و به همراه یارانش تا آخرین گلوله می جنگد.


رهبر اسبق لیبی که پیش از این مخالفانش را به موش تشبیه کرده بود در اظهارنظری متفاوت آنان را مگس سرکه و عنکبوت نامید و گفت: این بار اگر کسی اعتراض کند و کف خیابان پهن بشود برای عبرت سایرین او را روی آتش ملایم، کباب خواهم کرد.


معمر قذافی تصریح کرد: سیبیل مخالفانم را دود می دهم و پوست تک تکشان را قلفتی می کنم اما اجازه نمی دهم در کشورم خشونت حاکم شود.


شایان ذکر است سرهنگ معمر قذافی از حدود چهل سال پیش در تیمارستانی واقع در جنوب کالیفرنیا بستری است و از همانجا مخالفان خود را تهدید می‌کند.

ننجون دست از سیاه نمایی بر می‌دارد


مدیر مسئول روزنامه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که "ننجون" پس از این دست از سیاه نمایی برداشته و به آغوش ملت شریف ایران بر می گردد.


وی با اعلام این مطلب افزود: پس از اینکه در مخفیگاه مخوف روزنامه ، ابزارآلات مخوف براندازی نظیر زیرانداز، آفتابه، شیر سماور، شیلنگ و... پیدا کردیم وی اعتراف کرد قصد بحران سازی و تشویش اذهان عمومی را داشته و با جریان انحرافی و سران فتنه همکاری داشته است.


وی افزود: چند وقتی بود که قبض آب روزنامه سر به فلک می کشید و ننجون می کوشید با سیاه نمایی و غوغاسالاری طرح هدفمندی یارانه ها را زیر سوال ببرد اما ما پس از انجام تحقیقات دریافتیم بیش از نود و پنج درصد آب مصرفی از آسیاب استکبار جهانی سر در می آورد.


بنا بر این گزارش، تا این ساعت "ننجون" با تکذیب این موضوع اعلام کرد که اعترافات وی تحت فشار و شکنجه صورت گرفته و وی اصلا تاکنون استکبار جهانی و آمریکای جهانخوار را از نزدیک ندیده چه رسد که در آسیاب شان آب بریزد.

 

دریاچه ارومیه دلشوره دارد...

گاهی در وقوع حادثه، این‌که مقصر چه کسی است، اهمیتی ندارد؛ بلکه مهم واقعیت خارجی یک رویداد است؛ حالا حکایت دریاچه ارومیه است که همه به جای پرداختن به اصل موضوع، به دنبال مقصر می‌گردند تا در محکمه خود او را به محاکمه بکشانند؛ حال آن‌که در کشاکش دعواهای سیاسی و عملکرد برخی افراد، روز به روز خشکی و غلظت نمک دریاچه ارومیه افزایش می‌یابد و این موضوع زیست‌محیطی که می‌تواند با تدبیر مسئولان حل شود، به موضوعی پرحاشیه‌ تبدیل شده است که نه به سود دریاچه ارومیه است، نه به حال کشور نفعی دارد؛ بلکه تنها حاشیه‌سازان هستند که از این مساله ره‌توشه‌ای برمی‌دارند.

 

 

ماجرای دریاچه ارومیه چیست؟

 

دریاچه ارومیه با سواحل زیبا و آب شور و شفابخش خود علاوه بر جلب گردشگران بسیار در فصول مختلف ، از نظر داشتن مینرال‌های مختلف، دارای یکی از کمیاب‌ترین منابع طبیعی است؛به طوری که آب این دریاچه بعد از بحرالمیت از نظر املاح نمکی در رده دوم دنیا قرار دارد و تنها موجود قابل زیست در آب، نوعی کرم به نام آرتیمیا می‌باشد که به صورت بسیار معدود در زیستگاه‌های جهان وجود دارد.

 

 

 

 

 

دریاچه ارومیه با این وضعیت در حال خشک شدن است؛ آن هم به دلایل مختلفی همچون خشکسالی و کاهش بارش سالانه در حوضه آبخیز، بهره‌برداری بی‌اندازه از آب و هدایت آب رودخانه‌ها به مزارع و باغات در حال توسعه حاشیه دریاچه و هم‌چنین بهره‌برداری 36 سد کوچک و بزرگ در ورودی حوضه آبریز.

 

در این بین احداث جاده شهید کلانتری داخل پارک ملی دریاچه ارومیه ـ با وجود راحت‌تر کردن عبور و مرور بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی ـ دلیل دیگر خشک شدن این دریاچه است.

 

البته تمامی این عوامل در شرایطی رخ داده است که ذخیره آبی کنونی دریاچه ارومیه بالغ بر 2 میلیارد متر مکعب است و نیاز آبی این دریاچه برای خارج شدن از وضعیت بحرانی، 3 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب در سال است که تا زمان تامین نشدن این میزان آب، وضع حاضر ادامه خواهد یافت.

 

خشک شدن دریاچه ارومیه از آن جهت مهم است که علاوه برافزایش غلظت نمک و هم‌چنین از بین رفتن گونه نایابی از نوعی کرم به نام آرتیمیا، ممکن است با بروز خطر پراکنده شدن ریزگردهای نمک به منطقه، این موضوع بعد منطقه‌ای پیدا کند.

 

 

حل مساله در مجلس و دولت از چه زمانی آغاز شد؟ 

 

برای جلوگیری از بروز این اتفاق مهم زیست‌محیطی، قوای مقننه و مجریه در ابتدای سال با اختصاص بودجه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار برای حل برخی از بحران‌ها از جمله مقابله با ریزگردها، احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها همچون حل مشکل دریاچه ارومیه وارد صحنه شدند.

 

پس از آن نیز مجلس دو هفته قبل با وجود مخالفت با دوفوریت طرح انتقال آب برای نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن، مقرر کرد که یک فوریت این طرح در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود.

 

در همین رابطه باهنر نایب رییس مجلس نیز در جلسه علنی تاکید کرد که مساله‌ی آب دریاچه ارومیه یک مساله استراتژیک ملی است و هیچ ربطی به یک منطقه و قومیت خاص ندارد و حتما باید مسئولان کشور از جمله مجلس فکر اساسی برای این اتفاق ناگوار کنند.

 

وی تاکید کرد که عدم رای به یک فوریت و دوفوریت‌ها بدین معناست که نمایندگان معتقدند فوریت‌ها معمولا کیفیت را فدای سرعت می‌کند؛ لذا به دلیل اهمیت ویژه‌ای که برای این مساله قائلند به فوریت آن رای نمی‌دهند تا موضوع به صورت دو شوری در کمیسیون مورد کار کارشناسی قرار گیرد.

 

نایب رییس مجلس این طور ادامه داد که رسانه‌ها که رکن چهارم دموکراسی هستند نباید حاشیه‌پردازی کنند. مردم و هم‌میهنان آذربایجانی نیز دقت کنند که مجلس به طور جدی این مساله را دنبال می‌کند و امیدواریم در آینده نه چندان دور در مورد این طرح به جمع‌بندی برسیم.

 

دولت نیز روز گذشته موضوع «دریاچه ارومیه» را بررسی کرد تا نشان دهد که این مساله برای قوه مجریه به اندازه‌ای که برای مردم اهمیت دارد، مهم است.

 

میرتاج‌الدینی ـ معاون پارلمانی رییس‌جمهور ـ در این رابطه می‌گوید: طرحی را که چندی پیش نمایندگان مجلس برای حل مشکل دریاچه ارومیه داده بودند به دولت آوردیم و در مورد آن بحث شد؛ البته حل مشکل خشکسالی دریاچه ارومیه و مشکلات مربوط به آن از مدت‌ها پیش در دولت مطرح شده است و معاون اول رییس‌جمهور چندین جلسه را با مسئولان مرتبط و محلی داشته و چندین طرح را نیز دولت در این ارتباط پیگیری می‌کند.

 

وی در توضیح این موضوع ادامه می‌دهد:‌ از جمله این طرح‌ها پمپاژ آب از رود ارس به این دریاچه از مسیر استان‌های آذربایجان شرقی و غربی است که این امر به چند منظور انجام می‌شود؛ از جمله برای کشاورزی و حل مشکل دریاچه ارومیه و در این ارتباط نیز سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده است.

 

معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم‌چنین به انتقال آب از سرچشمه رودخانه زاب به دریاچه ارومیه اشاره می‌کند و از احداث تونلی 40 کیلومتری به این منظور خبر می‌دهد.

 

میرتاج‌الدینی می‌افزاید: در بودجه سال 90 یک میلیارد دلار برای حل برخی از بحران‌ها از جمله مقابله با ریزگردها، احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها منظور شده که قرار است از این یک میلیارد دلار بودجه خوبی برای حل مشکل دریاچه ارومیه اختصاص داده شود و این موضوع در کمیسیون مربوطه مجلس نیز در حال بحث و بررسی است.

 

در همین رابطه تعدادی از نمایندگان نیز در اظهارنظرهای گوناگون خود بر لزوم نجات دریاچه ارومیه تاکید می‌کنند که این امر حاکی از اراده وکلای ملت برای حل موضوع دریاچه است.

 

 

نماینده ارومیه:

خطرپراکنده شدن ریزگردهای نمک، منطقه را تهدید می‌کند

 

در این راستا نماینده مردم ارومیه در مجلس با ابراز نگرانی از شرایط موجود در این دریاچه می‌گوید: از آنجا که کارشناسان مقدار نمک موجود در دریاچه را حدود 8 - 10 میلیارد تن تخمین زده‌اند، خطر تبدیل نمک به ریزگردها این منطقه را تهدید می‌کند.

 

جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید به این نکته که نمی‌توان واقعیت دریاچه ارومیه را نادیده گرفت، اتخاذ تدابیر ویژه را به عنوان راهکاری برای خروج از این وضعیت عنوان می‌کند.

 

البته او در عین حال به این موضوع نیز تاکید دارد که اگر دیر بجنبیم، اثری از دریاچه ارومیه باقی نمی‌ماند و این موضوع باعث اتفاقات زیست محیطی خطرناکی برای کشور می‌شود.

 

نماینده ارومیه با پیش‌بینی احتمال پراکنده شدن ریزگردهای نمک می‌گوید که کارشناسان چنین پیش‌بینی کرده‌اند.

 

جهانگیرزاده هم‌چنین با تاکید به این که یکی از زیباترین جلوه‌گاه‌های کشور در حال از بین رفتن است، می‌گوید که مناطق حاشیه آن شدیدا تحت تاثیر بحران دریاچه و نمک آن قرار دارند که در طول زمان شاهد خروج بخش عظیمی از جمعیت این منطقه خواهیم بود که سرانجام آثار نامناسب جمعیتی در کشور را به همراه خواهد داشت.

 

 

نماینده هشترود:

‌پروژه دریاچه ارومیه، فراملی است

 

نماینده مردم هشترود در مجلس نیز ‌پروژه دریاچه ارومیه را پروژه‌ای فراملی می‌داند که بر اکوسیستم کشورهای همسایه مانند ترکیه و عراق تاثیر خواهد داشت که بر این اساس کار کارشناسی نجات دریاچه ارومیه نباید به مسئله‌ای سیاسی تبدیل شود.

 

غفار اسماعیلی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید به این‌که نباید موضوع دریاچه ارومیه به یک استان و منطقه محدود ‌شود بر لزوم کار کارشناسی در این رابطه اعتقاد دارد.

 

 

نماینده‌ اردبیل:

انتقال آب از روخانه ارس به دریاچه ارومیه خلاف قانون، اخلاق و انسانیت است

 

 

اما نماینده مردم اردبیل با رویکردی متفاوت بر لزوم توجه دولت به وضعیت دریاچه ارومیه تاکید دارد و می‌گوید که اگر فاجعه‌ای پیش بیاید مصلحت الهی است. کشور ما نیز مانند سومالی و نقاط دیگر دچار این بحران می‌شود! برای من منافع استانم مهم‌تر است.

 

 

سیدکاظم موسوی این طور توضیح می‌دهد که استان اردبیل به دلیل نداشتن آب شرب و پایین رفتن سفره‌های زیر زمینی این استان و بروز مشکلاتی برای کشاورزان به شدت به آب رودخانه ارس نیاز دارد.

 

 

وی ادامه می‌دهد که استان اردبیل با تامین حدود یک پنجم گندم و یک دوم سیب زمینی کشور نمی‌تواند حقی که متعلق به این استان و قطب عظیم کشاورزی کشور است را به استان دیگری بدهد، چون این کار خلاف قانون، اخلاق و انسانیت است.

 

 

موسوی در عین حال راهکار حل این مشکل را اختصاص امکانات، بودجه و اعتبارات عنوان کرد.

 

 

فارغ از این اظهارنظرها و برخی نظریه‌پردازی‌ها در مورد نجات دریاچه ارومیه، در حال حاضر این پدیده زیست‌محیطی مظلوم چشم‌انتظار اقدامی عملیاتی از سوی دولت و مجلس است. قطعا دریاچه ارومیه نیز از دیدن صحنه‌های نازیبا در اطراف خود از جمله این‌که عده‌ای به بهانه نجات دریاچه، فضایی ملتهب را ایجاد کرده‌اند، چهره در هم خواهد کشید.

منبع:  ایسنا

تشکر از دولتی‌ها بابت حرف زدن!

دیروز چند نفر از دولتی ها مثل رحیمی و میرتاج الدینی درباره دریاچه ارومیه حرف زدند و این جوری شد که ما فهمیدیم می‌شود در این‌باره هم چیزی بنویسیم بدون آنکه به استکبار جهانی نسبت داده شویم! این عزیزان خبر داده اند موضوع دریاچه ارومیه (همان چیزی که دیگران به آن بحران دریاچه ارومیه می گویند) در هیات دولت بررسی شده و در مورد آن بحث شده است. معاون پارلمانی احمدی‌نژاد در این باره به مردم همیشه در صحنه توضیح داد: حل مشکل خشکسالی دریاچه ارومیه و مشکلات مربوط به آن از مدت ها پیش در دولت مطرح شده است و معاون اول احمدی نژاد چندین جلسه را با مسوولان مرتبط و محلی داشته و چندین طرح را نیز دولت در این ارتباط پیگیری می کند.


به این ترتیب واضح و مبرهن است که اصلا عجله ای نیست! دولتی که در موارد دیگر در عرض دو سه ساعت ، پانصد مصوبه دارد (نخندید، جدی می گویم) در این مورد که به اعتراضهای بسیاری منجر شده، سعی دارد بحث و نظر خواهی و تفکر و اندیشه و تبادل نظرکند و در فضایی منطقی و به دور از تشنج و عجله، با شکیبایی و دقت منحصر به فرد مصوبه هایی در این زمینه داشته باشد; گویی قرار است برای واحد پول کشور بعد از حذف چهار صفر در طول سه چهار سال آینده اسم انتخاب شود! احتمالا آنها فکر می کنند دریاچه ارومیه قرار است یک قرن بعد خشک شود!


البته اگر از ما بپرسید عجله یا حوصله دولت در تصویب مصوبه در این خصوص، خیلی تفاوتی در اصل ماجرا ندارد. وقتی به وضعیت فعلی بیکاری و تورم و مسکن که دولت 6 سال است با سرعت درباره اش مصوبه های رنگارنگ و شعارهای قشنگ می‌دهد نگاه کنید متوجه می‌شوید که مصوبه سریع یا مصوبه اسلوموشن، هیچکدام بحران دریاچه ارومیه را حل نمی کند و اصل، اقدام عملی است که " یافت می‌نشود، جسته‌ایم ما "! با این همه از دولتمردان متشکریم که بالاخره یادشان آمد که دریاچه ارومیه ای هم هست و باید درباره‌اش حرف زد؛ ما که همین قدر هم انتظار نداشتیم!

 

منبع:  مردمسالاری


تصاویر: دریاچه ارومیه قبل و بعد از خشکسالی

تصویر سمت چپ قبل و تصویر سمت راست بعد از خشکسالی را نشان می دهد

 

 

منبع:  سیاست روز


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا