زنان و بانوان از اركان اساسي جامعه هستند و عالي ترين نقش سازنده را دارند و شناخت نقش زن در جامعه و همچنين تعيين موقعيت سياسی و اجتماعی او بسيار مهم و حائز اهمیت است.

در دین مبین اسلام به جایگاه و شخصیت زن توجه زیادی شده است و نقش زن در اسلام صرفا مديريت خانواده نبوده و پهنه شخصيت او در حوزه گسترده‌تری قرار دارد.

برخى نسبت به نقش عمومي زن راه را به اشتباه رفته اند كسانى كه تمامي مسؤوليت هاى زن را صرفا در نقش " مادر بودن" خلاصه ميكنند. نقش عمومي او را نمي پذيرند.

يك سلسله نگرش ها در اقوام و ملل گذشته در مورد زن و جايگاه او وجود داشته که بر اساس آن موقعيت و شخصيت زن در انزوا و محدوديت بوده است.

اسلام آموختن علم و دانش و نیل به مدارج عالیه اجتماعی و علمی و فرهنگی و سیاسی را بر زنان مجاز دانسته است و پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) با یک جمله زیبا و رسا، خط بطلانی بر تمامی طرز تفکرهای جاهلی کشیده و فرموده است: " طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه " یعنی کسب علم و دانش بر همه مسلمانان (چه مرد و چه زن) واجب است.

و نیز همان حضرت دست دختر خود را نه فقط به جهت عواطف پدری بلکه به عنوان ارج نهادن به مقام ارزشمند زن می‌بوسید و راه و رسم برخورد با زنان را به همگان می آموخت .

زن در دین اسلام موجودی ضعیف و زیردست تعریف نشده است؛ در حالیکه کلیشه های سنتی ما، اصرار داشتند تا زن را اینگونه تعریف کنند.

اسلام  زن ها را از آن چیزهایی که در جاهلیت بود نجات داده است و می‎خواهد که زن و مرد رشد داشته باشند.

اسلام به زن شخصیت بخشیده و او را به صحنه اجتماعی وارد کرده است و تشیع نه تنها زنان را از صحنه زندگی اجتماعی طرد نمی‏کند، بلکه آنان را در جامعه در جایگاه رفیع انسانی قرار می دهد.

اسلام به زن ها قدرت داده است در صورتی که تا قبل از زمان پیامبر این طور نبوده و زن ها را هیچ حساب می‏کردند.

اسلام برای زن احترام قائل است و او را چون انسان کاملی می‏داند که مکتب ساز و تربیت کننده است.

در نظام اسلامی زن به عنوان یک انسان می تواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه داشته باشد، او می تواند با مشارکت خود در ساختمان حکومت اسلامی مسوولیت هایی را به عهده بگیرد و برای آن تلاش کند.

اگر به نقش حضرت زهرا (س) در حمايت از ولايت و نقش حضرت زينب (س) در قيام عاشورا نگاه کنیم می بینیم که حضرت زهرا (س) در حمايت از ولايت و امامت نقش‌آفرينی كردند و حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا در سخنرانی خود، يزید و اقدامات او را سركوب كردند.

 قهرمانی‌هايی که حضرت زينب(س) انجام داد، نه تنها در تاريخ اسلام بلكه در تاريخ تمام اقوام بی‌نظير بوده و در تاريخ هيچ قوم و ملتی چنین نمونه‌ای وجود نداشته است.

اسلام عزیز برای زن، از همان ابتدای تشكیل خانواده و حتی قبل از آن، مقام و جایگاه بلند مرتبه و احترام و حیثیت خاصی قائل شده است.  ‏

 اسلام، نقش زن در تربیت فرزندان را بسیار مهم و اساسی قلمداد می‌كند. به تعبیر زیبای امام خمینی(ره)، «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود.» لذا در ظل سایه مادری مهربان، وظیفه شناس و فهیم است كه فرزندان پاك، با اخلاق نیكو و فهمیده وارد اجتماع می‌شوند و نیز در ظل سایه همسری مهربان، دلسوز، فداكار و آرامش بخش است كه مرد، با شخصیت، فعال و مقاوم در برابر سختی‌ها و مشكلات، بار می‌آید.‏

سخن حضرت امام که "زنان باید در مقدرات اصلی کشور دخالت کنند" . بیانگر اندیشه های والای حضرت امام در مورد جایگاه زنان در اجتماع است و این یک امر ضروری برای حفظ، تداوم و تثبیت انقلاب است.

همچنین سخن  مقام معظم رهبری که " زن ایرانی که در صحنه سیاسی و کار در میدان های انقلاب ، باتقوا  و پاکدامنی حضور دارد برترین زنان دنیاست." بیانگر جایگاه والای زن در جامعه اسلامی است.

ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) ، روز زن و تولد حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی را تبریک می گوییم.

 

روابط عمومی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا