توضیحات محسن هاشمی درباره سخنرانی اخیر پدرش

آیت‌الله هاشمی باید سبک سنگین کند حضورش به نفع نظام باشد نه اختلاف

 محسن هاشمی فرزند ارشد آیت الله هاشمی که خود این روزها درگیر کاندیداتوری شورای شهر تهران است اما باز هم محل سوال‌ها پیرامون از «آمدن - نیامدن» آیت الله است.

وی هرچند معتقد به آن است که حضور پدرش در انتخابات با توجه به افراط گری ها علیه وی به زیان خانواده و شخص وی است اما این را هم می گوید پدر اگر حضورشان را به نفع نظام ببیند حضور خواهد یافت. وی در توضیح اظهارات اخیر رییس مجمع که حضورش را منوط به مشورت با رهبری کرده بود نیز معتقد است که آقای هاشمی معتقد است وضعیت کشور مطلوب نیست و نیاز به کمک رهبری برای نجات کشور است.

 بخش اول گفتگوی خبرآنلاین با فرزند آیت الله هاشمی پیرامون کاندیداتوری پدرش در ادامه می آید و بخش دوم این گفتگو درخصوص کاندیداتوری وی در شورای شهر تهران، خاندان هاشمی، خاطرات هاشمی رفسنجانی و ...در روزهای آینده منتشر خواهد شد

آقای هاشمی در سال 84 با اعلام نکردن صریح نامزدی شان و به اصطلاح «آمدن – نیامدن» و گفتن‌های پیاپی فضاسازی رسانه ای آن زمان بوجود آوردند. در این انتخابات هم با همین رویه «آمدن – نیامدن» باز هم بسیاری از تحلیل های رسانه ای را به سمت خود معطوف کرده اند و هنوز معلوم نیست که می آیند یا نمی آیند؟
چنین نبود، در آن زمان که از آذر معلوم بود که ایشان می آید.
ولی قطعی اعلام نکرده بودند!
اتفاقاتی می افتد و «اگر» و «نه» شروطی پیش می آید که تصمیمات را کُند می کند، ایشان آن موقع می گفتند اگر حس کنم کسی نیست و باعث ضربه به نظام می‌شود تصمیم می گیرم بیایم. الان هم این دیدگاه و موضع را دارند با این تفاوت که این بار ایشان فکر می کنند که بر فرض آمدن و رای هم آوردن باید بتوانند برای کشور کاری کنند؟ این موضع گیری ایشان هم به دید واقع گرای آنها باز می‌گردد و با همین دید باید سبک و سنگین کنند که حضورشان به نفع نظام باشد و نه باعث اختلاف.

حرف های خود آقای هاشمی به آمدن نزدیک است ولی حرف های فرزندان ایشان به نیامدن، این تعارض در اظهارات شما و پدرتان ناشی از چیست؟
در زمان انتخابات طرفداران سراغ ناجی شان می آیند و از آنها درخواست حضور می کنند بسیاری از کاندیداهای فعلی هم با همین رویه به میدان آمده و براساس همین درخواست‌ها احساس تکلیف کرده و عمل می کنند.
در مورد آقای هاشمی هم همینطور بوده و هست. البته اینبار با توجه به شرایط کشور تقاضا برای حضورشان چند برابر شده است. شرایط استثنایی است. فشارها برای حضور و درخواست‌های ملاقات این روزها زیاد است. گروه های مختلف درخواست حضور و ملاقات با ایشان را دارند. دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نزدیک به 70 درصد درخواست‌ها را قادر به پاسخگویی نیست و تنها در حدی که فرصت دارند و گروه‌های سیاسی شاخص هستند و فشار می آورند وقت می گذارند. اینها درخواست حضور دارند. استدلال‌ها هم منطقی است در این شرایط نباید امید را در کشور کشت، در یک نکته ای بگویی که امید از بین برود.شرایط و وضعیت آقای هاشمی به نحوی است که اجماع بیشتری برای حضور لازم است.
 

علت مخالفت شما و دیگر اعضای خانواده تان با کاندیداتوری ایشان چیست؟
اگر واقعا کشور نیاز به حضور ایشان دارد نباید با آمدن‌شان مخالفت کرد. زمانی که مردم از ایشان تقاضا کنند ما در حدی که مخالفت کنیم نیستیم اما در وضعیتی هستیم که دست افراطیون باز است و فشارهای زیادی را برای لطمه زدن و تخریب ایشان دستورکار دارند. چون نمی توانند مستقیم به ایشان لطمه بزنند از ابزارهای ناجوانمردانه استفاده می کنند. در این پروسه افراطی گری قطعا به خانواده به خصوص مادر لطمه وارد می شود. متاسفانه کسی هم به دنبال خاموش کردن این رویه نیست.

هربار که بحث کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی مطرح می شود تخریب‌ها و موضع گیری‌ها هم اوج بیشتری می گیرد. بعد از صحبت‌های دوپهلوی اخیر ایشان در جمع دانشجویان هم این رویه شدت بیشتری گرفته است حال یا از سوی سیاسیون تازه کاری که به دنبال شهرت و کسب نام هستند چه از سوی برخی از سوی سیاسیون کهنه کار که معمولا هم این اظهارات بی پاسخ می مانند . اخیرا هم صحبت‌های آقای سید محمد خامنه ای را داشتیم که در قالب توصیه به آقای هاشمی مطرح شده بود. چرا این موضع گیری‌ها بی جواب می‌مانند؟
همه این اظهارات جواب دارد ولی با تاخیر داده می شود. دیروز هم روزنامه جمهوری اسلامی جواب داده بودند.
چرا با تاخیر؟
باید روی این مباحث فکر شود و با تدبیر پاسخ داده شود لازم نیست که آقای هاشمی جواب دهد. معمولا دیگران جواب می دهند جوابگویی کمی طول می کشد. تا برخی خود را مجاب کنند و نترسند از اینکه جواب فردی که فامیلش «خامنه ای» است را بدهند زمان می برد. اینکه روزنامه ای بخواهد پاسخ ها را چاپ کند پروسه ای زمان براست.
آقای هاشمی در دیدار چند شب پیش خود با دانشجویان اظهاراتی را مطرح کردند در خصوص اینکه اگر قصد حضور داشته باشند با رهبری باید مشورت کنند. این سخنان انتقاداتی را سبب شد. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سال جدید عنوان کردند که یک رای بیشتر ندارند، چرا آقای هاشمی این موضوع را مطرح کردند و حضورشان را منوط به مشورت با رهبری کردند؟
باید خودشان پاسخ دهند. من سخنگوی ایشان نیستم و نمی دانم چرا این مساله اینگونه مطرح شده است ولی ایشان می خواهد بگوید کسی که می خواهد کاندید شود و رییس جمهور آینده شود وضعیت کشور در وضعیت مطلوبی نیست تنها با کمک رهبری می شود کشور را از مشکلاتی که با آن درگیر است نجات داد.
در فضای انتخاباتی هستیم که برخی می گویند رهبری موافق نیستند آقای هاشمی یا آقای خاتمی کاندیدا شوند. از طرفی رهبری می گویند همه سلایق بیایند و از طرف دیگر چنین ادعاهایی مطرح می شود.
یعنی شما می گویید که سخنان آقای هاشمی در پاسخ به این حاشیه سازی ها است؟
فرض کنید از شما درخواست می شود شما را منجی می دانند تا وضعیت ناامیدکننده درست شود، عده ای که تعدادشان کم نیست و حرف هایی می زنند و استدلال‌ها معنادار است. اما برخی در مقابل هستند که با شایعاتی درست می کنند مثل اینکه رهبری با آمدن این دو نفر موافق نیستند. یا رهبری با آمدن کسانی که دو دوره رییس جمهور بودند موافق نیستند. این شایعات فضایی را فراهم می سازد که باید در مقابل کسانی که از شما درخواست حضور دارند بگویی که اگر بخواهند بیایند باید با هماهنگی باشد و اصولا بدون هماهنگی کاری نمی توان کرد.
ولی معمولا رهبری به کسی نمی گویند که نیاید؟
یک زمانی نمی گویند که شما حتما بیا، ولی می گویند که حضور می تواند مفید باشد. منظور این است که اگر آمدن از ابتدا مفید دانسته نشود برای کشور نمی شود کاری کرد. پس بهتر است که نیاید.
آقای هاشمی در همین صحبت های خود با دانشجویان اشاره کرده بودند که باید طوری ورود پیدا کرد که حالت «نزاع و اختلاف» پیدا نکند، این بخش از سخنان ایشان هم با انتقاداتی روبرو شد که این لحن بیان تهدید آمیز است و و حتی آن را با همان نامه بدون سلام مقایسه می کنند.
معتقدم همه اینها به این بازمی گردد که عده ای تبلیغ می کنند که رهبری موافق آمدن آیت الله هاشمی نیست. که همان اظهارات افراطیون است .
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا