یزدفردا:عناوین مجاز و غیرمجاز تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری طبق قانون چه نوع تبلیغاتی است .

عناوین مـــــجـــاز در تبلیغات


1-  مطبوعات دولتی یا مطبوعاتی  که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند می توانند در راستای تشویق مردم به شرکت در انتخابات ، آگهی مبنی بر تشویق به مشارکت انتخاباتی سازمانها ، نهادها  ، احزاب و گروهها را منعکس نمایند .
2-  پخش تراکت ، نصب پوستر و بنر توسط  سازمانها ، نهادها ، اقشار ، گروهها ، جمعیت ها و احزاب قانونی بدون ذکر نام و عکس کاندیداها صرفاً جهت اطلاع رسانی و تشویق مردم برای حضور پرشور در انتخابات دراماکن مجاز ( که از سوی شهرداریها با هماهنگی فرمانداران و بخشداران مشخص می شود  )
3-  استفاده از تلویزیونهای شهری به منظور جلب مشارکت حداکثری مردم درانتخابات و بدون تبلیغ له یا علیه کاندیداها  
4- اعلام نظر شخصیت ها در تایید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسئولیت خود ، مشروط به اینکه مدرک کتبی مربوط به امضای آنها ( شخصیتها) تسلیم  هیات اجرایی انتخابات شده باشد . 
5- مجامع و گروههای هر حوزه انتخابیه می توانند حمایت خود را از نامزد مورد نظر کتباً  به وی اعلام و نامزد مزبور  می تواند حمایت اقشار و گروههای مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگی نامه منتشر نماید .
6-  پوستر و عکس در دو فرم مجاز بوده و اندازه آن محدود نشده است و صرفاً  باید کاغذی باشد .
ــ مقصود از استفاده از دو فرم عکس نیز دو نوع پوستر کاغذی می باشد که به شکل تمام رخ یا نیم رخ و حتی ایستاده به صورت رنگی یا سیاه و سفید چاپ شده باشد .
ــ نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا  ذیل هر  دو نوع فرم عکس بلااشکال است  
7-  استفاده از هر گونه تابلو ، بنر ، پلاکارد و... در محل ستاد انتخابات ( تبلیغاتی ) نامزدها  
8-  استفاده از تراکت از طرف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری .
ــ مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هرگونه تبلیغات پارچه ای ، کاغذی ، مقوایی ، فلزی و سیلک است.
9- انجام سخنرانی ، پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان در مکانهای مجاز مشروط به اینکه از بلندگوی ثابت یا سیار خارج از محیط سخنرانی استفاده نکنند .
10-  حضور و فعالیت کارمندان خارج از ساعات اداری جهت فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها ( به شرط عدم استفاده از امکانات دولتی و عدم استفاده از عناوین  شغلی خود )
11-  نامزدهای ریاست جمهوری می توانند با  تشکیل یک ستاد  اصلی تبلیغات در مرکز کشور ، مراکز استانها و شهرستانها ، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری(اعم از خواهران و برادران) نیز با مسئولیت ستاد تبلیغات اصلی هر استان و شهرستان باشند . (به شرط معرفی کتبی مسئول ستاد تبلیغات اصلی استان و شهرستان از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی آنها).
-- ستادهای فرعی باید توسط مسئول ستاد تبلیغات شهرستانی نامزد با ذکر محل استقرار و مسئول مربوطه به فرمانداری شهرستان معرفی گردند. 
12-  برگزاری هرگونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از وزارت کشور یا فرمانداریها ، بر اساس آیین نامه اجرایی قانونی احزاب .
13-  نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفاً  در فضاهای  مجازی که بدین منظور از سوی شهرداری تدارک دیده شده است . ( در شهر ستانهایی که شهرداری چنین فضاهای  را آماده کرده باشد )
14-  چاپ زندگینامه و جزوه نامزدها در روزنامه ها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات.
15-  به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات، شایسته است نامزدها جهت تبلیغات از اسماء جلاله ، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکتهایی که در معابر یا مراسمات توزیع می گردد ، استفاده ننمایند ، زیرا ممکن است اسامی مذکور در معابر و در زیر پا قرار گیرد .
16-  استفاده از فضای مجازی و لوح های فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات با رعایت اخلاق انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت در فضای مجازی بلامانع است .
17-  پخش و توزیع تراکت ، بروشور و عکسهای داوطلبین خارج از محیط مسجد ، مصلی ، مدارس ، دانشگاهها و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات .
18-  فعالیت تبلیغاتی مجامع و گروهها در روزنامه ها و نشریات غیردولتی.
19-  فعالیت تبلیغاتی نامزدها محدود به زمان است و آغاز آن از تاریخ اعلام  اسامی نامزدها توسط وزارت کشور و پایان آن ساعت 8 صبح روز 92/3/23  می باشد .
20-  حمایت  اعضای سازمانهای غیر دولتی از نامزدها فقط با عنوان شخصیت حقیقی نه حقوقی و بدون ذکر نام سازمانی که در آن عضو هستند .
21-  هر گونه فعالیت  سازمانهای غیر دولتی در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط برای جلب و افزایش مشارکت حداکثری مردم درانتخابات ریاست جمهوری با رویکرد  حمایت از اصل انتخابات و بدون معرفی و حمایت از نامزد خاص  
22-  نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی ، ساختمانها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکین آنها .
23-   چاپ اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانه ها به شرطی مجاز است که شرایط زیر رعایت شود :
الف -    ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام نمایند .
ب --    نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در اوراق تبلیغاتی درج شود .

 

 

 


عناوین غیرمجاز در تبلیغات

 


1-   فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نمازجمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد .
-    فعالیت کارمندان در ساعات اداری
-    استفاده از وسایل و سایر امکانات وازرتخانه ها و ادارات ، شرکتهای دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی به هر مقداری استفاده می کنند .
-    هرنوع برنامه  یا مصاحبه در رادیو و تلیویزیون با پخش مستقیم یا غیرمستقیم له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی
-    در اختیار قراردادن امکانات موسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است برای نامزدها و طرفداران آنان .
توضیح : بر اساس قانون ، فهرست موسسات علمی غیردولتی مصوب 73 و اصلاحات بعدی ، موسسات عمومی غیردولتی عبارتند از : شهرداری ها و شرکتهای تابعه آن ، بنیاد مستضعفان و جانبازان ، بنیاد پانزده خرداد ، سازمان تامین اجتماعی ، فدراسیون آماتوری ورزشی ، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ، موسسهای جهاد نصر ، جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی ، دهیاری ها ، سازمان دانش آموزی ، هلال احمر ، کمیته امداد امام ، بنیاد شهید و انقلاب اسلامی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، کمیته ملی المپیک ایران ، سازمان تبلیغات اسلامی ، بنیاد امور بیماریهای خاص ، کتابخانه حضرت آیه الله مرعشی نجفی (قم) ، صندوق بیمه روستاییان و عشایر ، جهاد دانشگاهی و صندوق تامین خسارتهای بدنی
-    صدور اطلاعیه ، اعلامیه و نصب و الصاق پلاکارد توسط ادارات ، سازمان ها و ارگان های دولتی ، نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود
-    فعالیت مدیران کل وزارتخانه ها ، روسای ارگانها ، سازمانهای دولتی و دانشگاه ها و سرپرستان آنان در ساعات اداری و استفاده از امکانات دولتی و عناوین شغلی خود .  (مواد 68 و 88 قانون انتخابات ریاست جمهوری)
2-    درج آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی توسط کلیه رسانه های دیداری ، شنیداری ، مکتوب ، الکترونیک و سایر شبکه های مجازی                               
-    نوشتن مطالبی دال بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزهای معین توسط کلیه رسانه های دیداری ، شنیداری ، مکتوب ، الکترونیک و سایر شبکه های مجازی
-    ارتکاب اعمال فوق از طریق غیر مطبوعات توسط شخص یا اشخاص                (ماده74)
3-    هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی در تبلیغاتت اتخاباتی از سوی داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنها    (ماده 71)
4-    استفاده از هرگونه پلاکارد همچون بنر ، پارچه آویز و بیلبورد ، سیلک و ... (جز در محل ستاد انتخاباتی ) ، دیوارنویسی و کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی    (قانون اصلاح ماده واحده الحاقی به قانون انتخابات مصوب 1370/05/06 مجلس شواری اسلامی مصوب 1370/12/28 و استفساریه)
5-    تبلیغ نمایندگان نامزدها یا علیه هریک از کاندیدها در شعب اخذ رای (تبصره 5 ماده واحده قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رای)
6-    اعلام نظر شخصیت ها در تایید کاندیداها با ذکر عنوان و مسئولیت شان و بدون ارائه مدرک کتبی مربوط به امضای آنان به هیات اجرایی انتخابات (قانون اصلاح ماده واحده الحاقی به قانون انتخابات مصوب 1370/05/06 مجلس شورای اسلامی مصوب 1370/12/28 ، تبصره یک)
7-    برگزاری راهپیمائی ها و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارکهای عمومی بدون کسب مجوز از وزارت کشور (قانون فعالیت احزاب یا جمعیت ها و انجمن های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده مصوب 1360/06/07 فصل دوم ماده 6 تبصره 2)
8-    فعالیت اعضای سازمانهای غیردولتی (NGO) با شخصیت حقوقی برای حمایت از کاندیدای مورد نظر (تبصره3 ماده 1 آیین نامه تاسیس و فعالیت سازمانهای غیردولتی مصوب هیات وزیران به شماره 12608/ت27367 مورخ 81/11/09)
9-    تبلیغ به نفع یا علیه هریک از داوطلبان انتخاباتی از سوی مقامات اجرایی و نظارت انتخابات (ماده 73)
10-    الصاق اعلامیه ، عکس ، پوستر و هرگونه تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ، تابلوی بیمارستانها ، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی دولتی و وابسته به دولت (ماده 69)
11-    محو یا پاره نمدن آگهی یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای اتخاباتی که در محلهای مجاز الصاق گردیده است ( در مدت و زمان قانونی تبلیغات (ماده 70)
12-    برگزاری سخنرانی یا تشکیل اجتماعات در شهرستانها بدون دریافت مجوز ار مراجع ذیصلاح (قانون فعالیت احزاب یا جمعیتها و انجمن های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده مصوب 1360/06/07 ماده 36)
13-    پخش برنامه های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها در صدا و سیما که در برگیرنده مطالب توهین آمیز یا هتک سایر نامزدها یا دیگر افراد و یا مغایر با قانون باشد . (ماده 64)
14-    انجام فعالت های انتخاباتی توسط نامزدهای ریاست جمهوری خارج از مهلت قانونی تبلیغات (ماده 66)
15-    چاپ و توزیع هرگونه آگهی تبلیغاتی چاپی بدون درج نام و نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در ذیل آن (ماده 76)
16-    ادارت و سازمانهای دولتی و عمومی و شرکتهایی که اموال و امکانات سازمانهای مذکور را اجاره نموده اند مجاز به عقد قرارداد و اخذ هزینه برای در اختیار قرادادن اموال ، اماکن و امکانات خود برای تبلیغات نامزدها از قبیل تابلوها و سازه های تبلیغاتی نمی باشند . (ماده 68)

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا