از مجموعه درسهایی برای نویسندگی خلاق نوشته وحید شیخ احمد صفاری

 

1)    فریب: یعنی نتیجه گیری داستان که مورد انتظار خواننده نباشد و از نظر عقلی یا حسی نیز مورد قبول نیست که این فریب از طریق دادن اطلاعات غلط اتفاق می افتد. در داستان غیرقابل قبول است.

2)    شگفت انگیزی: نتیجه گیری داستان که مورد انتظار خواننده نباشد اما از نظر عقلی و حسی مورد قبول است که این تکنیک از طریق دادن اطلاعات درست ولی گمراه کننده اتفاق می افتد. درداستان قوی و مؤثر است.

3)    تصادف: نوعی فریب خواننده است که از طریق اطلاعات ناگهانی ولی مورد قبول، اتفاق می افتد. در داستان با شرایطی کاربرد دارد.

4)    خواب و رؤیا: ابزاری در دست نویسنده برای رو دست زدن غیر مجاز به خواننده است. در داستان با شرایطی می توان به کار برد.

 

موارد کاربردی و یا عدم امکان استفاده از عنصر تصادف، خواب و رؤیا  در داستان

1)    در شروع داستان برای پیچیده تر کردن داستان می توان استفاده نمود

2)    نباید برای پایان داستان و گره گشایی استفاده شوند

3)    برای فریب یا رو دست زدن به خواننده به کار نروند

4)    نقش محوری نداشته باشند

5)    برای بسط و گسترش و پیشبرد داستان باشند

6)    نزدیک به انتهای داستان نباشند (درمقدمه یا تنه به کار روند)

7)    خودشان نامحتمل و غیرممکن نباشند.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا