محمد صلواتی مدیرعامل سازمان میادین میوه وتره بار


براساس قوانین ومقررات جاری کشور،  شهرداریها موظف هستند برای تامین میوه وتره بار شهروندان خود مراکزی را برای فعالیت متقاضیان در این بخش طبق آئین نامه ها و دستور العمل های مصوب دولت در دو بخش میدان مرکزی میوه وتره بار (برای تامین میوه وتره بار مغازه های میوه وتره بار فروشی سطح شهر)  و روز بازار های  ( برای دسترسی بهتر مردم به میوه وتره بار و کنترل قیمتها )  انجام وظیفه نمایند.
        در حال حاضر در شهرهای کوچک وبزرگ ایران و حتی تهران و دیگر کلان شهر ها  یک میدان مرکزی در حاشیه شهر ها با دسترسی های آسان برای مغاز داران - سهولت تردد وسائط نقلیه سنگین ونیمه سنگین با در نظر گرفتن مسائل ترافیکی – آینده نگری حد اقل 50سال و... توسط شهرداریها ایجاد و به بهره برداری رسیده و بر اساس نیاز وبا در نظر گرفتن فعالیت واحد های میوه فروشی در سطح شهر در اراضی متعلق به شهرداریها برای دسترسی بهتر مردم به میوه وتره بار و مواد پروتئینی و... مراکز عرضه مستقیم نیز با مشارکت وسرمایه گذاری بخش خصوصی شکل گرفته است.
          خدماتی که نیاز است در راستای تامین کیفیت محصولات کشاورزی ( سرد خانه – کارگاه های بسته بندی – کارگاه های تبدیل و... )  در راستای تامین سلامت میوه و پوشش حد اکثری  منافع تولید کنندگان در میادین مرکزی شهر ها ایجاد شود نیاز به هزینه های اولیه بالا وآینده نگری برای بازگشت سرمایه می باشد .  
          قیمت های اعلام شده در میادین بر اساس عرضه وتقاضا و شرایط استانهای هم جوار توسط اتحادیه صنف میداندار وطواف معین و مرتب اعلام می گردد. نقش ارتباطات در قیمت گذاری های برکسی پوشیده نیست . و در حال حاضر میوه وتره بار در اکثر شهرها که وارد کننده میوه وتره با ر هستند با مکانیزم بار بارکن و بار فروش تامین وعرضه می گردد. پس اعلام قیمت غیر متعارف  اگر کم باشد  باعث عدم ورود میوه وتره بار به شهر می شود وبه استانهای همجوار توسط بار بارکن ارسال می گردد و اگر قیمت زیاد باشد با عدم فروش کامل محصولات ارسالی درمیادین میوه وتره و ضرر بار بار کنها را به همراه دارد.
        وجود دو یا چند میدان مرکزی میوه وتره بار در یک شهر مشکلاتی را به شرح زیر به همراه دارد.
1-    عدم رونق کامل
2-    تردد های مضاعت مغازه داران برای تامین میوه وتره بار جور
3-    عدم وحدت رویه  در قیمت گذاری میوه وتره بار
4-     سر درگمی سرمایه گذار در بخش  خدمات جانبی میدان و ابهام در بازگشت سرمایه خود
5-     بروز مشکلاتی برای میدانداران در وصول مطالبات خود و تاثیر منفی آن در فعالیت آنها

میدان مرکزی میوه وتره بار شهرداری یزد دارای ویژگیهای زیر می باشد.
با آینده نگری 100 سال آینده - در50 هکتار – 328 غرفه-4 دسترسی اصلی به شهر- در حاشیه شهر با دسترسی آسان به شهرستانها و استانهای همجوار- در نزدیکی منطقه کشاورزی شهر -  خدمات جانیی کامل ( باسکول ،سرد خانه،بازارچه های خشکبار و مواد پروتئینی و... ،کارگاه های تبدیل محصولات کشاورزی ،بانک ها ، بیمه ، خوابگاه رانندگان ، جایگاه سوخت ، خدمات خودروئی و.... )- رعایت مسائل زیست محیطی ، حداقل مزاحمت شهری و...
میدان مرکزی میوه وتره بار یزد در حال حاضر با ثلث ظرفیت خود به بهره برداری رسیده وبا همت فعالین در این بخش و حمایت و آینده نگری مسئولین می تواند در آینده به یک قطب اقتصادی مطرح و قابل توجه برای شهر و دیار و استان یزد وحتی منطقه باشد . انشاا...
                                                                                                          

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا