امروز نگران رشد علمی کشور هستیم


سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در موافقت با استیضاح وزیر علوم با بیان اینکه امروز نگران رشد علمی کشور هستیم، گفت: نباید بگذاریم حرکت شتابی رشد علمی کشور کند شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، قاسم جعفری در نشست علنی امروز (چهارشنبه 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان موافق استیضاح خطاب به وزیر علوم گفت: همه ما می‌دانیم در یک امتحان بزرگ هستیم و برای آنچه که می‌گوییم مسئولیت داریم. پس خوب است از خدا بخواهیم خوب بشنویم و خوب تصمیم بگیریم.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جناب آقای وزیر، دیروز یک نفر پیش من آمد و به من گفت می‌خواهم برای تو کاری کنم که در حوزه انتخابیه شما ماندگار شود. وقتی که با وی صحبت کردم او خود را منصوب شما می‌دانست، گفتم مدرک شما چیست؟ گفت دکترا؛ گفتم من به خاطر شما به وزیر تسلیت می‌گویم، زیرا آقای وزیر را من از گذشته می‌شناسم و شخصیتی بالاتر از این دارند که امثال شما بیایند و آن را خراب کنند.

وی گفت: بدانید از این نمود‌ها خیلی اتفاق افتاده است و اگر خواستید با اسم و شماره تلفن برای شما بیان خواهم کرد. گروه‌هایی که وعده می‌دهند و همین‌ها باعث شده‌اند که نگرانی ما بیشتر شود؛ ما دغدغه علمی کشور را داریم، آیا از وضعیت دانشجویانی که به خارج از کشور اعزام شده و آژانس‌هایی نیز آنها را به خارج از کشور می‌برند آگاه هستید که چه بلایی سرشان می‌آید؟ آیا اطلاع دارید که وقتی این افراد به داخل کشور برمی‌گردند، چه مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورند؟

جعفری تاکید کرد: آیا برنامه‌ای برای این همه پایان‌نامه‌ها، کپی و پیست کردن‌ها و مواردی اینگونه انجام شده است؟ اگر کمی به گذشته برگردیم به این مهم توجه خواهیم کرد که امام پیام داده‌اند که مصلحت‌تان نیست که حرف بزنید، مردم نماینده انتخاب کرده‌اند تا تلاش کنند به موقع و درست و با استفاده بجا از ابزار قانونی در راستای مصالح نظام و مردم حرف بزنند. آیا مردم برای سکوت ما را انتخاب کرده‌اند؟

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: ‌حضرت علی (ع) فرمودند "علم اقتدار است، هر کس آن را به چنگ آورد، غالب می‌شود و بازمانده از آن مغفول می‌ماند". امروز ما نگران وضعیت علمی کشور هستیم و اقتدار علمی، اقتداری درون‌زا است، لذا این پیشرفت باید ادامه یابد. در این 10 سالی که گذشت حرکت علمی ما ون پیشرفت و سرعت علمی بسیار خوب بوده است، اما این سرعت نباید کند شود و نگذاریم حرکت به سمت تحقیقات بیشتر و حرکت‌های علمی متوقف شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها مرکز و منابع باارزشی برای کار تحقیقات است، تاکید کرد: باید حتما از آنها هم در مرحله تحقیقات و در مرحله ساخت از آنها استفاده شود؛ بدون شک این رفت و برگشت فکر و کار بین دانشگاه‌های کشور برکات زیادی دارد که باید از آنها استفاده کرد.

جعفری ادامه داد: اگر حرکت ما از دور و چرخه افتاد، بازگرداندن این شتاب علمی مشکل‌تر خواهد بود، لذا این دغدغه ما است و باید برای این حرکت علمی با همه توان نیرورسانی کرد و نباید اقدامی انجام دهیم که این حرکت متوقف شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد، فرهنگ و پیشرفت علمی از مسائل اصلی کشور است، ادامه داد: به ما می‌گویند مردم مشکل معیشت دارند؛ شخصی اینگونه عنوان می‌کرد که آقای رئیس جمهور امروز نیامده است که بگوید ما داریم کار می‌کنیم اما شما جلوی کار ما را گرفته‌اید، البته امیدواریم که واقعا نیت رئیس جمهور این نباشد.

وی یادآور شد: برخی می‌گویند مردم معیشت می‌خواهند آن وقت شما به دانشگاه‌ها گیر داده‌اید؛ ما می‌گوییم هنوز برنامه‌ای برای معیشت‌مان طراحی نکرده‌ایم، لااقل دین، علم و فرهنگ‌مان را از ما نگیرید؛ آقای وزیر بزرگوار، در حرم رضوی شریف مقام معظم رهبری فرمودند "فرهنگ از اقتصاد مهمتر است، فرهنگ مانند هوایی است که تنفس می‌کنیم"؛ مگر رضالت دانشگاه چیست؟ درست است که بر مسئله اقتصاد کشور باید تکیه شود، اما بر مسئله علمی کشور نیز باید تکیه زد.

جعفری با بیان اینکه هدف از علم این است که مردم از برکات علم استفاده کنند و افزود: آقای وزیر از 48 طرح کلان که مدت زیادی یعنی بیش از یک‌سال و نیم گروه‌های مختلف از جمله شورای عالی عطف روی آنها کار کرده‌اند، اما امروز 8 طرح در مرحله اجرا قرار گرفته است که این یعنی کاهش پژوهش؛ این طرح‌ها در زمینه‌های نفت، نیرو، کشاورزی، دفاع، علوم انسانی، سلامت، فناوری اطلاعات و... بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: سهم نیم‌درصد الی 2 درصدی پژوهش دستگاه‌ها در بودجه حذف شد و وزارت علوم نیز در این راستا تلاش جدی نکرد؛ دکتر اختیاریان دیروز در کمیسیون آموزش اعلام کردند ما حتی با وجودی که در لایحه بودجه حذف شده بود، در کمیسیون آن را ذکر کردم اما چون دفاع جانانه‌ای از سوی وزارت علوم صورت نگرفت، آن را در نظر نگرفتیم.

وی ادامه داد: رتبه ما براساس تولیدات علمی در 10 سال گذشته رشد خوبی داشته است، اما اکنون مانند فواره است که این می‌تواند هشداری جدی باشد؛ آقای وزیر من نمی‌خواهم بگویم همه اینها به 9 ماه فعالیت شما برمی‌گردد، بدون شک انصاف چیز خوبی است، اما این نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؛ این دغدغه را مقامات عالی نظام در حضور شما و در جمع دانشگاهیان فرمودند.

جعفری گفت: مقایسه تعداد مقالات ایران در برابر کشورهای دیگر باز آهنگ مناسبی را نشان نمی‌دهد و در واقع در حال درجا زدن هستیم؛ مقایسه رتبه 4 دانشگاه برتر را نگاه کنید؛ سال 92 حدود 712 و سال 93 حدود 775 که این یعنی نوعی عقب‌نشینی است. 

وی در ادامه گفت: این آیا همان نکته است که آقای حداد عادل به رئیس جمهور متذکر شد و گفت دو وزیر داری آن یکی هرچه معرفی می کند یا رأی قاطع یا همه آرا را می آورد، این یکی افرادی را معرفی می کند یا کم رأی می آورند و یا اصلا رأی نمی آورند، ما فکر می کنیم که دیگران شما را مشغول کرده اند.

جعفری ادامه داد: به استناد و استشهاد بزرگانی در مجلس، بنده به عنوان یک طلبه برای شما رأی جمع کرده ام و امروز به عنوان کسی که در همه جلسات بوده ام نگرانم.

وی با اشاره به جلسه رئیس مجلس و وزیر علوم در 16/04/93 ادامه داد: در آن جلسه رئیس مجلس دغدغه هایی را به شما منتقل کردند که به این شرح است: استیضاح حق امضاکنندگان است، مسئله دانشجویان ستاره دار و بحث بورسیه ها فضای سیاسی حاکم بر وزارت علوم، ایجاد بحران در دانشگاه ها، بازگشت بعضی استادان مسأله دار، معتدل بودن یک واژه کش دار است. بعضی از سرپرستان را می شود تغییر داد. این جلسه برای تفاهم است و به معنای سدگذاری برای استیضاح نیست و در آخر جلسه بعد از صحبت های حضرتعالی رئیس مجلس نکاتی را گفتند به این مضمون بدبینی بد است ولی زور زدن برای توجیه هم خوب نیست. در آن جلسه این نکته نیز مطرح شد که در ساری و جاری کردن این دغدغه ها باید اقدام کرد. بعضی از افراد که موضع ندارند اگر کناری باشند چه می شود و افراد خاص را کنار بگذارید و در خصوص بورسیه ها عدل بر صحت است مگر آنکه خلافش ثابت شود. رفتار خطیر در این سطوح واگرایی ایجاد می کند و وزیر مصاحبه کند و جایگاه سازمان های تصمیم گیر مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی را رسمیت بخشد.

وی در پایان گفت: آقای وزیر ما دوست شماییم، خیلی ها می خواستند شما را به حاشیه ها مشغول کنند و این حاشیه ها طوری شد که نباید می شد، ان شاءالله که سلامت باشید./


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا