اعضای دختر مرکز مروست طی بازدید علمی از یک کارگاه تولید کشمش با مراحل تولید کشمش آشنا شدند.

اعضای دختر مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مروست طی بازدید علمی از یک کارگاه تولید کشمش با مراحل تولید این محصول آشنا شدند.

گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان یزد، این کارگاه یکی از ده‌ها کارگاهی است که در زمینه‌ی تولید کشمش به صورت عمده در مروست فعالیت می‌کند.

فلاحتی یکی از مهندسان شاغل در این کارگاه، ضمن بیان این‌که هرساله صدها تن انگور در این مکان فرآوری و به‌شکل کشمش صادر می‌شود، گفت: بعد از چیده شدن انگور از باغات و انتقال به کارگاه فرآوری کارگران آن‌ها را تمیز و به بندهایی متصل کرده و در جعبه‌هایی پلاستیکی می‌گذارند.
وی ادامه داد: این جعبه‌ها را برای چند لحظه از محلولی به نام تیزابی عبور می دهند که فرایند خشک شدن را تسریع و ضمن از بین بردن آلودگی‌ها ، به کشمش رنگی مطلوب می‌دهد. بعد از این مرحله، انگورها در سالنی به‌عنوان سالن دودهی به مدت 8 ساعت در معرض دود گوگرد قرار می‌گیرند. این عمل باعث می شود، کشمش‌ها حالت شیشه‌ای و شفاف به خود بگیرند.
فلاحتی یادآور شد: مرحله بعد آویزان کردن بندهای انگور در محلی است که جهت جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب با پارچه‌های مشبکی پوشانده شده است. در این مرحله، ماده ای که به انگورها زده می شود، باعث زرد رنگ شدن آن‌ها می‌شود که اگر نور مستقیم آفتاب به آن‌ها تابیده شود، باعث قرمز رنگ شدن آن‌ها می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: انگورها به مدت 7تا 8 روز در این محیط باقی می‌مانند تا شکل اولیه کشمش را به خود بگیرند. دانه‌هایی که در زیر این بندها ریخته می شوند، توسط کارگران جمع‌آوری و در محیط باز خشک و دوباره تیزابی و دودهی می‌شود. انگورها بعد از 7تا 8 روز به حالت نیمه خشک در می‌آیند. آنها از بندها تکانده و چند روز دیگر در محیط سرپوشیده، نگهداری می‌کنند تا رطوبت آن‌ها کم‌تر شود. بعد از چند روز این کشمش‌های نیمه آماده را در دستگاهی به نام"دم‌گیر" می‌ریزند تا چوب‌ها و مواد اضافی کشمش‌ها طی هفت مرحله جدا شود. بعد از دم‌گیری روغن پارافین خوراکی به کشمش‌ها زده و بسته‌بندی و به کارخانه جهت شست‌وشو و تولید صنعتی فرستاده می‌شود.
در پایان برزگر مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری خاتم ضمن تشکر از همکاری صمیمانه مسؤولین کارگاه به ویژه مهندس فلاحتی ، سختی و زحمت‌دار بودن کار را به اعضا یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه انگور، یکی از محصولات مرغوب شهرستان مروست به حساب می‌آید مرکز فرهنگی هنری مروست، برای اعضای خود از اواخر تیرماه تا مردادماه بازدید‌های مختلفی از تاکستان تا کارگاه  از مراحل غوره‌چینی و کارگاه‌های آب‌غوره‌گیری  این مرکز در نظر گرفته است و اکنون با بازدید از مراحل تولید کشمش در نظر داریم تا اوایل شهریورماه جشنواره‌ای با عنوان جشنواره‌‌‌ی انگور در سطح مرکز برگزار کنیم.

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا