گروه گفتگو: جشنواره فیلم رضوی امسال برای دومین دوره متوالی در شهر یزد برگزار می شود. سال گذشته استقبال خوبی از این برنامه شد.

گروه گفتگو: جشنواره فیلم رضوی امسال برای دومین دوره متوالی در شهر یزد برگزار می شود. سال گذشته استقبال خوبی از این برنامه شد. امسال نیز سعی شده است میزبانی از این امام رئوف به بهترین شکل صورت گیرد. به همین دلیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تصمیم دارد تمام توان خود را به کار گیرد تا با توجه به آمار بالای آثار ارسالی از این استان نسبت به سال گذشته، جشنواره ای ماندگار را در این شهر برگزار کند تا بتواند سال ها افتخار این میزبانی را به خود اختصاص دهد.

همین امر بهانه ای شد تا با حسن مفیدی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید..

جناب مفیدی بفرمایید برگزاری جشنواره رضوی در یزد در حوزه فرهنگ چه نقشی خواهد داشت و اهمیتش در چه حدی است؟

جشنواره فرهنگی و هنری رضوی سال ها پیش در کشور شروع به کار کرد و پس از مدت کوتاهی به دلیل بهره مندی از پشتوانه ای قوی و برگزاری منظم توانست جایگاه بسیار خوبی را در حوزه فرهنگ از آن خود کند خوشبختانه از ریاست جمهوری گرفته تا وزرات خانه های مختلف بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این برنامه حمایت کردند. خوشبختانه این جشنواره در حوزه های مختلف از جمله شعر، ادب، داستان نویسی، مقاله نویسی و دل نوشته ها خروجی خوبی داشت، به عقیده من خروجی برنامه های فرهنگی باید به یک اثر مکتوب تبدیل شود تا بتواند برای نسل جوان راه گشا باشد. به طور مثال جشنواره خوشنویسی که چندین سال در یزد برگزار شد توانست استان یزد را به عنوان بخشی از خوشنویسی کشور مطرح کند. از طرف دیگر نوجوانان با آثار خوشنویسی بزرگان کشور و حداقل با اسامی آنها آشنا شدند و دانستند اگر بخواهند در این راه گام گذارند می توانند آینده روشنی داشته باشند.

برگزاری جشنواره فیلم رضوی در یزد چه دستاوردهایی می تواند برای استان داشته باشد؟

خوشبختانه با پیگیری های اداره کل ارشاد استان یزد پس از سال ها برگزاری جشنواره فیلم رضوی در تهران، این برنامه به استان یزد منتقل شد. وجود استعدادهای بسیار در زمینه فیلمسازی در یزد از سال های قبل از  دهه 60 و 70 منجر شد رشته سینما و فیلمسازی در استان ایجاد شود و خوشبختانه در حال حاضر جوانان یزدی در سطح کشور در حوزه فیلمسازی حضور دارند. متاسفانه همیشه این فکر با ما همراه بود که چرا با وجود این استعدادها هنوز نتوانسته ایم در بخش سینما و فیلم در یزد جشنواره ای دائمی داشته باشیم. البته به صورت مقطعی جشنواره هایی مثل سینما جوان یا جشنواره کوتاه در این استان برگزار شد، اما برگزاری جشنواره رضوی از سال گذشته به فیلمسازان یزدی این نوید را داد که آنها می توانند پیشرفت کنند که البته تعداد بالای آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره گواه این مطلب است و به نظر می رسد که تا یکی دو سال آینده اگر این روند ادامه داشته باشد و از فیلمسازان و جوانان یزدی در حوزه فیلم و سینما حمایت شود آنها می توانند در سطح کشور و حتی بین الملل به خوبی خود را مطرح کنند. برای مثال حضور یک نوجوان 14 ساله یزدی در این دوره از جشنواره اتفاق بسیار زیبایی بود  همین که یک نوجوان شهامت آن را داشته که پشت دوربین بایستد و کاری را کارگردانی کند ارزش زیادی دارد. شاید اگر 20 سال پیش یک چنین برنامه ای در یزد برگزار می شد حتی یک نوجوان هم به خودش اجازه نمی داد که با فیلمسازان مطرح در یک ردیف رقابت کند، پس باید مطمئن باشیم در سال های آینده با این جشنواره بر نوجوانان چه خانمها و چه آقایان و نسل جوان اثرات خوبی خواهیم گذاشت. من امیدوارم در این دوره از جشنواره هنرمندان یزدی بتوانند رتبه های خوبی را کسب کنند. برگزاری این جشنواره ها تحول است البته نباید مقطعی باشند بلکه باید دبیرخانه ها از همان پایان جشنواره استارت جشنواره سال بعد را بزنند تا این حرکت فرهنگی ادامه پیدا کند.

برای جشنواره رضوی سال بعد چه برنامه ای دارید؟

از مهرماه سال جاری جشنواره بعدی فیلم رضوی را شروع خواهیم کرد و فیلمسازان یزدی چه کسانی که در جریان بودند چه کسانی که در آینده در جریان قرار خواهند گرفت وارد صحنه می شوند. مخصوصا یزد، رشته های هنری خوبی را در دانشگاه های آزاد، دولتی و علمی کاربردی به خود اختصاص داده حتی در دوره متوسطه نیز رشته انیمیشن و سینما در هنرستان ها طرفداران زیادی دارد. با این کار علاقمندان می توانند شهامت پیدا کنند و وارد صحنه شوند. این افراد باید بدانند که به سرعت نمی توانند کارگردان مطرحی شوند بلکه ابتدا باید در کنار فیلمسازان بعنوان عوامل فعالیت کنند. من مطمئن هستم یزد در زمینه فیلمسازی و سینما آینده خوبی دارد.

به چه طریق می توان از این فرصت ایجاد شده برای استان، بیشترین بهره برداری را کرد؟

به همکاران ستاد اجرایی جشنواره پیشنهاد می کنم در زمان اکران و نقد و بررسی فیلم ها، طی فراخوانی از جوانان علاقمند دعوت کنند تا حضور داشته باشند. در این مدت تماس ها نشان می داد این جشنواره طرفداران زیادی دارد پس از این فرصت باید استفاده کرد. آمار و گزارش ها نشان می دهد جوانان یزدی همیشه در تمام رشته های هنری از شعر و خوشنویسی گرفته تا هنرهای تجسمی حائز مقام بودند همچنین در تئاتر گاها هنرمندان در جشنواره منطقه ای مقام های خوبی داشتند در بخش سینما نیز علی رغم وجود استعدادهای فراوان متاسفانه به خاطر  محدودیت بستر کار،  پیشرفت چندانی نداشته اند. به نظر من اداره ارشاد و مدیران استان باید به بخش فیلمسازی و سینما توجه ویژه ای داشته باشند.

رسانه ای مثل سینما تا چه اندازه می تواند در حوزه فرهنگ سازی موثر باشد؟

متاسفانه استان یزد فاقد رسانه ای مکتوب در حوزه تخصصی سینما است و این به عنوان یک نقص باید مورد توجه قرار گیرد. باید به نشریاتی که در زمینه هنری فعالیت دارند پیشنهاد شود که بیشتر به بحث سینما بپردازند و در فضای مجازی نیز باید یک فضای مخصوص سینما و فیلمسازی ایجاد شود، در مورد جشنواره نیز باید در زمینه اطلاع رسانی قوی تر از این عمل کنیم، البته چند روز گذشته که داوران و هئیت بازبینی در یزد حضور داشتند با پیگیری خبرها متوجه شدم نشریات و خبرگزاری ها در نشر اخبار خوب عمل کرده اند ولی هنوز هم جای کار وجود دارد. به اعتقاد من دبیر و مدیر اجرایی جشنواره باید بیشتر مصاحبه داشته باشند و گزارش کار دهند تا همه در جریان برنامه قرار گیرند. طبیعتا نوجوانان به فضای مجازی بیشتر دسترسی دارند پس تنها نباید در نشریات مکتوب خبرها کار شود، خواهشی که دارم دوستان ستاد جشنواره فیلم رضوی از روزهای آینده تا آخر زمان برگزاری با فضای رسانه ای استان بیشتر تعامل داشته باشند زیرا ما تنها قصد معرفی خودمان را نداریم بلکه درصدد هستیم تا هویت جشنواره را برای کسانی که قصد شرکت در این برنامه را در سال آینده دارند بیشتر بشناسانیم.

روند برگزاری جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟

مسلما زمانی که جشنواره ای با گستره ملی برای اولین بار در یک استان برگزار می شود سال های اول با مشکلاتی مواجه است. خوشبختانه از سال گذشته روند برگزاری این برنامه بسیار بهتر شد. عقیده وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است که بخش غیر دولتی در  اجرای برنامه های فرهنگ هنری حضور فعال داشته باشد که البته این مسئله را امسال محقق کردیم. به نظر من حضور هنرمندان به عنوان مدیر اجرایی و برگزار کننده کار، حرکت بسیار خوبی است کما اینکه مشکلاتی نیز بر سر راه وجود دارد که مسلما هیچ برنامه فرهنگی حتی در سطح بین المللی بدون عیب برگزار نمی شود اما امیدوارم  هر سال این اشکالات کمتر شود. ناگفته نماند که باید اهالی فرهنگ و مسئولان سعی کنند نکات مثبت جشنواره را بیشتر معرفی کنند و تنها کاستی ها را نبینند. استان هم مسلما در سال آینده سعی می کند در رفع نواقص سعی بیشتری کند. البته تصمیم داریم بعد از برگزاری جشنواره، یک ارزشیابی انجام دهیم تا نقاط ضعف و قوت جشنواره مشخص شود تا سال آینده اشتباهات و کاستی ها تکرار نشوند. البته باید اعتراف کنم تا این لحظه روند برگزاری جشنواره بسیار خوب شده است از اعلام فراخوان گرفته تا ارسال فیلم ها به دبیرخانه و بازبینی آثار و ... و من معتقدم جشنواره در زمان معین افتتاح خواهد شد.

به نظر شما نبود مدیر کل برای اداره ارشاد در روند اجرایی جشنواره اختلالی ایجاد کرده است؟

با توجه به برنامه ریزی این جشنواره در سال گذشته طبیعتا هماهنگی های آن نیز با مدیر کل سابق و معاونین اداره کل انجام شد. به نظر من حضور مدیر کل بسیار موثر است اما در حال حاضر نیز سرپرست اداره انجام این امور را بر عهده دارد و تفویض اختیارها را  هم معاون هنری به عنوان جانشین دبیر انجام می دهد. خوشبختانه جلساتی که تاکنون برگزار شده نشان داده اجازه نداده ایم در کار وقفه ای ایجاد شود. مدیر کل اداره ارشاد در امور کارگذاری دولت، نقش هماهنگی، پشتیبانی و حمایتی را در برنامه ها بر عهده دارد و در بخش دیگر، کارهای اجرایی را اداره می کند، در کل می توان گفت مدیر کل این اداره در تمام برنامه ریزی های فرهنگی نقش دارد اما خوشبختانه این برنامه ریزی ها چون سال قبل انجام شده بود به تبع در حال حاضر کمتر دچار آسیب دیدگی خواهیم شد.

حرف آخر:

ابتدا به تمام دست اندرکاران جشنواره فیلم رضوی، بخصوص جوانان خسته نباشید می گویم و امیدوارم با توجه به مزین شدن این جشنواره به نام امام رضا (ع)، مسیر ما نیز در ادامه همین نام باشد و هیچگاه از هدف اصلی منحرف نشویم.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا