سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد به مناسبت بزرگداشت هفته دولت نمايشگاه "مستندنگاري اسناد و مدارك تنفيذ و تحليف روساي جمهوري اسلامي ايران را از سال 1358 تا سال 1392" برگزار مينمايد.

به نقل از محمد رضا ملك ثابت مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در اين نمايشگاه كه توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان و با همكاري دفتر امور يادمان­هاي روساي جمهور طراحي و اجرا شده است، براي نخستين بار كليه اسناد و مدارك مربوط به آغاز به كار روساي جمهور از جمله: اعتبار نامه­هاي صادره از طرف شوراي محترم نگهبان، احكام تنفيذ حضرت امام (ره) براي چهار دوره اول رياست جمهوري و احكام تنفيذ حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب براي دوره­هاي بعدي، احكام تحليف، عكس­هايي از مراسم تنفيذ و تحليف و نيز تصوير مجموعه كاملي از اعضاي كابينه­هاي تشكيل شده، جمع­آوري و سازماندهي گرديده و پس از آماده سازي در قاب نمايشگاهي، براي عموم عرضه گرديده است.

گفتني است بر اساس قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران براي اينكه شخصي بتواند به عنوان رئيس جمهور انجام وظيفه كند، بايد علاوه بر داشتن شرايط لازم و طي كردن مراحل ثبت نام و  تأييد صلاحيت  توسط  شوراي نگهبان،  در رقابت­هاي انتخاباتي شركت و موفق به كسب اكثريت مطلق آراء مردم بشود.

اما پس از پايان انتخابات رياست جمهوري و تأييد صحت آن به وسيله شوراي نگهبان، فرد منتخب براي تصدي امور اجرايي كشور بايد از دو مرحله ديگر نيز بگذرد. به اين صورت كه در مرحله نخست حكم رياست جمهوري اش به امضاي مقام معظم رهبري برسد و به اصطلاح «تنفيذ» شود و در مرحله دوم با رعايت شرايط مندرج در اصل 121 قانون اساسي، در مجلس شوراي اسلامي حاضر شده و اداي سوگند نمايد.

امضاي حكم رئيس جمهور توسط مقام رهبري و اجراي مراسم سوگند وي در مجلس شوراي اسلاي كه بر اساس قانون با حضور رئيس ديوان عالي كشور و  اعضاي شوراي نگهبان  قانون  اساسي  صورت  مي­ گيرد،پيشينه اي ديرينه دارد؛ بطوري كه از زمان انتخاب اولين رييس جمهور در سال 1358، تاكنون، يازده مراسم تنفيذ و تحليف رئيس جمهوري اسلامي ايران، برگزار شده است كه 5 مورد ديگر هم توسط مقام معظم رهبري انجام شده است.

بي ترديد تماشاي تاريخ پر فراز و نشيب انقلاب اسلامي در حوزه انتخابات رياست جمهوري و فعاليت روساي جمهور، در قاب نمايشگاهي اينچنين، براي بسياري از ما يادآور روزهايي فراموش نشدني خواهد بود. روزهايي توام با اشك و شادي، سختي  ودشواري، شهادت و پايداري و روزهايي براي تجربه اندوزي نسلها.

هشدار پير فرزانه در حكم تنفيذ اولين رئيس جمهور كه: «تنفيذو نصب اينجانب و راي ملت مسلمان ايران محدود است به عدم تخلف ايشان از احكام مقدسه اسلام و تبعيت از قانون اساسي ايران» و همچنين خضوع و خشوع دومين رئيس جمهور منتخب ملت و سادگي و پيراستگي وي ، مي­تواند درس آموز بوده و بر تجربيات ما بيفزايد.

سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد اميدوار است اين نمايشگاه علاوه بر يادآوري روزهاي تاريخي انقلاب، بتواند مورد بهره برداري محققين و پژوهشگران تاريخ انقلاب اسلامي و عموم علاقمندان قرار گيرد .

اين نمايشگاه ها همه روزه از تاريخ  2 الي 8 شهريور ماه در محل كريدور ورودي اصلي استانداري يزد پذيراي همشهريان خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا