معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار به مناسبت هفته دولت و آغاز فرآيند انتخابات ميان دوره اي مجلس در حوزه انتخابيه تفت و ميبد، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات آنان پاسخ داد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "محمد علي طالبي" روز يكشنبه در نشست خبري كه به دعوت خانه مطبوعات استان و با موضوع هفته دولت و انتخابات ميان دوره اي مجلس در حوزه انتخابيه تفت و ميبد برگزار شد شركت كرد.
طالبي با گراميداشت هفته دولت و ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر گفت: اين شهيداني اسوه مردمداري، ساده زيستي و خدمت بي منت در كشور بودند و جاي خوشحالي است كه اين مناسبت فرصتي را فراهم كرد كه دولت ها در مقاطع يكساله گزارش عملكردو فعاليت هاي خود را در معرض افكار عمومي قرار دهند و ضمن بيان دستاوردها و موفقيت ها ، به نوعي به ناكامي ها و مشكلات اشاره شود تا يك همدلي و همراهي عمومي براي رسيدن به پيشرفت و توسعه روزافزون ايران اسلامي به وجود آيد.
وي افزود: شاهد روي كار آمدن دولت در شرايطي بوديم كه مسائل بين المللي، وضعيت پيچيده اي را براي كشور بوجود آورده بود و دولت توانست خيلي خوب با تعاملي كه با دنيا داشت و مخصوصا تحميل مذاكره به قدرتهاي بزرگ جهاني شرايط را بهبود ببخشد و به نوعي در مسيري حركت كرد كه به تشنج زدايي بيشتر در روابط ما با دنيا منجر شود. در بعد داخلي هم شعار اصلي دولت رسيدگي به معيشت مردم و مسائل اقتصادي بود كه با كاهش نرخ تورم و افزايش رشد اقتصادي موفقيت هاي خوبي به دست آمد. در كنار اين، برنامه هايي براي مقابله با فساد و رانت خواري و سوءاستفاده از بيت المال هم در سطح كشور و استان به مرحله اجرا درآمد.


فرصت براي مشاركت مردم و نهادهاي مدني فراهم است


طالبي ادامه داد: در عرصه هاي فرهنگي و اجتماعي هم فرصت هاي مشاركت بيشتر مردم و نهادهاي مدني در امور فراهم شد كه ما شاهدش را مي توانيم در افزايش تعداد تشكل هاي غيردولتي و افزايش فعاليت احزاب و گروه هاي سياسي ببينيم، در عرصه سياسي هم يك فضاي بازتري بوجود آمد كه درآن شاهد تعامل و گفتگو ميان نيروهاي سياسي جامعه بوديم، در عرصه مطبوعات و گروههاي سياسي به نوعي اين تعامل و اين فضاي باز را شاهد بوديم و در شرايطي كه يكسال اول، دولتها معمولا بيشتر سرگرم تغييروتحولات و سرگرم ساختن بعضي زيربناها براي فعاليت خودش است اما در عين حال ما مي توانيم عملكرد دولت را در طول يكسال گذشته و در سال اول از جهت پيگيري وعده هايي كه به مردم داده شده بود عملكرد موفقي قلمداد كنيم.


تشكيل ستادهاي بزرگداشت هفته دولت در فرمانداري ها و 51 دستگاه دولتي


وي در خصوص برنامه هاي هفته دولت خاطر نشان كرد: ستاد بزرگداشت هفته دولت در استان و فرمانداري ها و در 51 دستگاه دولتي استان تشكيل شده و برنامه هايي از جمله جلسات روابط عمومي ها و كميته اطلاع رساني، طراحي پوستر و تهيه نماهنگ، پيش بيني برنامه هاي مختلف راديو و تلويزيوني، برگزاري نمايشگاه هايي در محيط داخلي سازمان ها تدارك ديده شد.
وي افزود: امسال پيش بيني روزي به نام شهرستان انجام شد كه در طول اين هفته در تمام شهرستان ها شاهد اجراي برنامه هاي مختلفي اعم از ديدارهاي مردمي، افتتاح پروژه هاي عمراني و بعضي از برنامه هاي ديگر با حضور مقامات عالي رتبه استان خواهيم بود. بحث حضور مسئولين در نمازجمعه مركز استان و شهرستان ها جهت ارائه گزارش عملكرد از اقدامات و فعاليت ها، ارزيابي دستگاه ها و فرمانداري ها براساس شاخص هايي مدون شده، ديدار با خانواده معظم شهدا و حضور در گلزار شهدا و برگزاري يكسري مسابقات فرهنگي، ورزشي و هنري از جمله برنامه هاي ديگري است كه در طول هفته دولت به مرحله اجرا درخواهد آمد.


354 پروژه با اعتبار 637 ميليارد تومان


معاون استاندار بيان كرد:354 پروژه عمراني، صنعتي و كشاورزي در اين هفته افتتاح خواهد شد كه حجم سرمايه گذاري بالغ بر637 ميليارد تومان را به خود اختصاص داده است. از اين تعداد 300 پروژه مربوط به پروژه هاي عمراني ، هشت پروژه صنعتي و 46 پروژه كشاورزي مي باشد.


30 آبان ماه انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه تفت و ميبد


وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بحث انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در شهرستان هاي تفت و ميبد نيز گفت: بعد از فوت حجت الاسلام و المسلمين يحيي زاده نماينده محترم حوزه اتنتخابيه تفت و ميبد، پيگيريهاي متعددي از طرف مردم حوزه انتخابيه براي برگزاري انتخابات انجام شد تا نهايتا مجلس شوراي اسلامي باستناد تبصره سه ماده هشت قانون انتخابات كه مشخص مي كند در صورت فوت يا استعفاي نماينده، وزارت كشور مكلف است ظرف مدت هفت ماه پس از اعلام توسط مجلس با هماهنگي شوراي نگهبان انتخابات برگزار كند، درخواست برگزاري انتخابات نمود و وزارت كشور نيز هماهنگي لازم را با شوراي نگهبان انجام داد و نهايتا شوراي نگهبان با برگزاري انتخابات در تاريخ 30/8/1393 موافقت كرد.
طالبي گفت: كار اجرايي انتخابات از 22 شهريور ماه سالجاري با ثبت نام از داوطلبان شروع مي شود اين ثبت نام بمدت هفت روز تا 28 شهريور ماه ادامه دارد، همزمان با ثبت نام، هيات هاي اجرايي در شهرستانهاي تفت و ميبد و بخشهاي تابعه تشكيل خواهد شد و پس از انجام فرآيند رسيدگي به صلاحيت كانديداها و بررسي شكايات، اسامي نامزدها در تاريخ بيستم آبان ماه توسط وزارت كشور اعلام قطعي خواهد شد. وي گفت: از تاريخ 22 آبانماه بمدت يك هفته مهلت تبليغات نامزدهاي نهايي انتخابات است و روز بيست و نهم آبان ماه ممنوعيت تبليغات را داريم و در تاريخ سي ام آبان ماه مرحله راي گيري انجام خواهد شد.
اين مقام مسئول گفت: در انتخابات ميان دوره اي ملاك انتخاب اكثريت نسبي است و كساني حق رأي دارند كه درهمان حوزه در انتخابات مجلس نهم رأي داده باشند و يا اصلا رأي نداده باشند. وي شرايط رأي دهندگان را تابعيت ايران، داشتن 18 سال تمام يعني متولدان 30/8/75 به قبل و عاقل بودن ذكر كرد وگفت: كساني كه مي خواهند براي اين دوره كانديد شوند قانون برايشان هفت شرط مشخص كرده است، اول اعتقاد و التزام عملي به اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي، دوم تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران، سوم ابراز وفاداري به قانون اساسي و اصل مترقي ولايت مطلقه فقيه، چهارم داشتن حداقل مدرك كارشناسي ارشد يا معادل آن، پنجم نداشتن سوءشهرت در حوزه انتخابيه، ششم سلامت جسمي در حد برخورداري از نعمت بينايي، شنوايي و گويايي، هفتم حداقل سن 30 سال و حداكثر 75 سال.
طالبي بيان كرد: پيش بيني هاي لازم براي برگزاري انتخابات در استان يزد بعمل آمده است و طي چند روز آينده شروع بكار ستاد انتخابات استان را خواهيم داشت و به لحاظ شعب اخذ رأي كلا 135 شعبه ثابت شهري و روستايي در استان پيش بيني شده است، به لحاظ تفكيك شهري و روستايي 74شعبه شهري و 61 شعبه روستايي و به لحاظ ثابت و سيار 77 شعبه ثابت و 58 شعبه سيار كار اخذ راي را انجام خواهند داد.


اظهار نظر در خصوص تركيب حوزه هاي انتخابيه زود است


وي افزود: در رابطه با حوزه هاي انتخابيه پيشنهاداتي از طرف دولت به مجلس شوراي اسلامي منعكس شده و در كميسيون طرح هاي مختلفي مورد بررسي و تصويب قرار گرفته است، منتهي نكته اي كه وجود دارد تجربه نشان مي دهد آنچه كه در كميسيون تصويب شده است نهايي نيست و ما بايد منتظر باشيم كه در صحن علني مجلس طرح هاي نهايي ارائه شود و آنجا مصوب شود، بنابراين صحبت كردن در مورد تركيب حوزه هاي انتخابيه زود است بخاطر اينكه هيچ كدام از اين تركيب ها نهايي نيست و هركدام از آنها موافقين و مخالفيني دارد، منتهي چيزي كه الآن تقريبا قطعي است بحث افزايش يك نماينده به حوزه هاي انتخابيه استان يزد است كه ما اميدوار هستيم با اين افزايش شاهد تركيب بندي بهتري در حوزه هاي انتخابيه فعلي باشيم.


جلب مشاركت بخش خصوصي راهكار مناسبي براي تكميل پروژه هاي نيمه تمام


طالبي در خصوص وضعيت پروژه هاي قابل افتتاح گفت: بعضي از پروژه هاي نيمه تمام در ليست افتتاحيه هاي امسال وجود دارد اما حجم پروژه هاي نيمه تمام به اندازه اي است كه اگر دولت بخواهد اهتمامش را روي تكميل اينها بگذارد بودجه استان براي سال هاي متمادي بايد مصروف اين قضيه شود، راهكارهاي ديگري مد نظر است از جمله بحث واگذاري پروژه هاي نيمه تمام به بخش خصوصي كه از اين طريق انشاءا... يك ساماندهي مطلوبي بوجود بيايد.
طالبي ادامه داد: دولت عزمش را بيشتر بر اين جزم كرده است كه به تكميل پروژه هاي نيمه تمام بپردازد و از شروع بكار پروژه هاي جديد مگر آنهايي كه واقعا ضروري باشد و اعتبارش هم كاملا در قوانين بودجه و سازمان هاي مربوطه تأمين شده باشد، خودداري كند.


مديران استان مداوم ارزيابي مي شوند


وي با اشاره به ارزيابي مداوم عملكرد مديران استان، اظهار داشت: ما مديران فعالي در استان داريم، مديراني هم داريم كه انتظارات را برآورده نكردند و راهكارهاي لازم هم براي فعال سازي آن دستگاه ها وجود دارد كه دارد دنبال مي شود، خود هفته دولت هم فرصتي هست براي يك ارزيابي خوب از روند فعاليت در سازمان هاي دولتي كه چندين مكاتبه را با دستگاه هاي مختلف داشتيم و اين ارزيابي در حال انجام است.


همه حرف شان را در فضايي راحت بزنند ولي نقد غيرمنصفانه نداشته باشيم


طالبي ادامه داد: ما بايد واقعا فضايي را فراهم كنيم تا همگي حرف خودشان را در فضاي راحت بزنند منتهي به هرحال بايد سعي كنيم نقد غير منصفانه اي را نداشته باشيم، مخصوصا كه بخواهيم بخش هايي از جامعه را در مقابل بخش ديگري قرار دهيم، من دفاع مي كنم از اينكه اين فضا فراهم باشد، همه حرف خودشان را بزنند، همه صحبتهاي خودشان را بكنند، نقدهاي خودشان را انجام دهند و قضاوت هم به هرحال با افكار عمومي و مخصوصا رسانه ها است كه در مورد آن گفته ها قضاوت خودشان را داشته باشند.


خبرنگاران مي توانند مقامات مسئول را در سفرهاي استاني همراهي كنند


وي بابت عدم دعوت از خبرنگاران در برخي جلسات گفت: بعضا جلساتي بوده كه مقامات مسئول به دلايلي خودشان اعلام كردند كه ترجيح مي دهند خبرنگاران در اين جلسات حضور نداشته باشند كه ما در اين زمينه معذور بوديم، اما هماهنگي شده است كه در همه سفرهاي مقامات مسئول، خبرنگاران دعوت شوند و در همه مراحل سفر همراهي كنند و حركت ما به اين سمت است كه ان شاءا... حداكثر حضور خبرنگاران را در جلسات داشته باشيم.


برخورد شعاري با نام گذاري سال نداشته باشيم


معاون استاندار در مورد سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي نيز خاطر نشان كرد: يك مشكلي كه در كشور ما وجود دارد، متأسفانه خيلي شعاري با اين نامگذاري ها برخورد مي شود و اين آفت و آسيبي است، مبناي نامگذاري ها مبناي بسيار خوبي است كه اگر همه توجه كنند و يك عزم جدي براي تحقق آن داشته باشند، بسياري از مسايل و چالش هايي كه جامعه درگيرش است با همكاري و تعامل مرتفع مي شود، همين مديريت جهادي و همين عزم ملي اگر در كشور ما محقق بشود بسياري از مشكلات در حوزه اقتصاد و فرهنگ مرتفع مي شود و به نوعي مديريت جهادي در كشور نيازمند يك عزم ملي است و اين دوتا بايد در كنار هم و باهم انشاءا... مورد پيگيري قرار بگيرد و حداقل در فرصتي كه باقيمانده است اهتمام بيشتري توسط همگان در جايگاه هايي كه دارند در اين رابطه بوجود آيد.


طرح ساماندهي اتباع بيگانه در استان در حال تدوين است


وي در بخش ديگري از سخنان خود نيز اظهار داشت: در مورد اتباع بيگانه مشكلاتي كه در استان وجود دارد ما در دولت جديد يك طرحي را با هدف ساماندهي اتباع بيگانه دنبال كرديم كه اين طرح تقريبا آماده ارائه به شوراي تأمين است، و در آن، وظايف دستگاه هاي مختلف در قبال اين طرح ديده شده و انشاءا... در استان دنبال مي شود. وي با انتقاد از اينكه در بعد ملي متأسفانه يك استراتژي واحد و مشخصي براي برخورد با بحث اتباع بيگانه وجود ندارد، ابراز اميدواري كرد كه با اجراي طرح مذكور، مديريت مناسبي در بحث اتباع بيگانه بوجود آيد. در خصوص بحث ثبت نام اتباع هم كه بهرحال چالشي وجود داشت ، الزاما به جهت اهميتي كه اين موضوع براي خود ما دارد بايد نسبت به باسواد كردن اتباع بيگانه اهتمام داشته باشيم منتهي يكسري چالش هايي وجود دارد كه مسئولين آموزش و پرورش و اداره كل اتباع استانداري درگير اين موضوع هستند كه انشاءا... اين قضيه را مديريت كنند و بتوانيم بدون تنش بحث ثبت نام اتباع بيگانه را در مدارس داشته باشيم.


ترويج فرهنگ كاهش مصرف آب يك عزم جدي نيز دارد


طالبي در بحث كاهش مصرف آب گفت: يك عزم جدي در راستاي فرهنگ سازي كاهش مصرف نياز است كه اين موضوع بايد هم از طريق تشكلهاي غيردولتي وبه ميدان آوردن آنها و هم از طريق رسانه ها دنبال شود.


تاكنون گزارشي از تخلف افرادي كه بعنوان نامزد انتخابات مطرح هستند نداشته ايم


معاون سياسي وامنيتي استاندار در خصوص تبليغات پيش از موعد نامزدهاي انتخابات گفت: نامزدهاي انتخابات طبيعي است يكسري فعاليت هايي را قبل از ثبت نام داشته باشند و جلساتي برگزار كنند كه به نوعي بعنوان كار تبليغي مي شناسيم منتهي در قانون مواردي كه تخلف تبليغاتي قلمداد مي شود، مشخص شده و وظيفه هيات نظارت رصد اين فعاليت هاست كه قطعا صورت خواهد گرفت و تا امروز در مورد تخلف غيرقانوني افرادي كه بعنوان نامزد انتخابات مطرح هستند گزارشي نداشته ايم.


بابت سفر رياست جمهور به استان زماني اعلام نشده است


طالبي در خصوص سفر رياست جمهوري به استان نيز گفت: هيچ تاريخي براي سفر مشخص نشده اما آمادگي هاي لازم از طرف دستگاههاي مختلف وجود دارد و در موعد مقرر اين سفر به نحو احسن و با كيفيت خوب برگزار خواهد شد.


مردم بافق بهترين قضاوت را در نحوه برخورد دولت تدبير و اميد در مقايسه با گذشته دارند


معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار در خصوص مسائل شهرستان بافق نيز گفت: اين فضاي آزاد براي رسانه ها وجود داشته، گرچه بعضا هم ضربه خورديم بخاطر اينكه مطالبي عنوان شد كه به هرحال شايد با واقعيت يك مقدار فاصله داشت، مثلادر مورد تعداد افرادي كه قرار است بازداشت بشوند و حكم برايشان داده شود، اينها يك مقدار اغراق صورت گرفت، اول اينكه بهترين گواه مردم خود بافق هستند كه مي توانند شهادت بدهند در خصوص نحوه برخورد دولت و نيروهاي امنيتي و انتظامي با مطالباتي كه مطرح شده است و اينكه چه عملكردي را دولت تدبير و اميد در مقايسه با گذشته داشته است. وي افزود: در طول دوره اعتصاب قبلي كه 39 روز هم طول كشيد هيچ برخوردي با كارگران صورت نگرفت، هيچ تعرضي از طرف نيروهاي امنيتي و انتظامي انجام نشد و هيچ كس دستگير نشد و با اينكه اعتصاب هم نسبتا طولاني نشد منتهي در عين حال مسئولين استان در كنار نمايندگان كارگران و مسئولين محلي پيگير مطالبات قانوني مردم بافق و كارگران شركت سنگ آهن بودند و دستاوردهايي هم اين پيگيري ها به دنبال داشت.


سياست دولت در استان پيگيري خواسته هاي قانوني و تأمين زيرساخت هاي توسعه شهرستان بافق است


وي گفت: الآن هم سياست دولت در استان پيگيري خواسته هاي قانوني و تأمين زيرساخت هاي توسعه شهرستان است و ما مهمترين وظيفه و شأنيت مسئولان اجرايي و همچنين نيروهاي امنيتي و انتظامي را حفظ امنيت و آرامش مردم مي دانيم و اگر اقدامات قضايي هم صورت گرفته در حقيقت در راستاي همين وظيفه بوده است.
معاون سياسي و امنيتي، اجتماعي استاندار با بيان اينكه تأكيد مسئولين استان بر اين است كه كوچك ترين برخوردي با مردم صورت نگيرد و خوشبختانه نيز تا امروز هم اين اتفاق افتاده است گفت: حافظه مردم بافق نحوه برخورد را در گذشته از ياد نبرده اند و قطعا مي توانند نحوه برخورد دولت فعلي را گواهي بدهند كه با كمترين تنش و بدون درگيري تا به امروز بوده است و امروز هم مسئولان بدنبال اين هستند تا فضايي ايجاد شود كه مسائل در شهرستان بافق به سمت حل و فصل شدن پيش برود و خواهش ما از همه رسانه ها و افراد مؤثر اين است كه كمك كنند به ايجاد يك فضاي همدلي و فضاي امن و تحقق آرامشي كه در شهرستان بافق لازم است تا مسائل حل و فصل گردد.
وي افزود: ما اميدواريم در كمترين فرصت انشاءا... اين اتفاق بيفتد وبتوانيم براي هميشه شاهد آرامش در حوزه مسايل كارگري بافق باشيم يعني همه بايد كمك كنند اين اتفاق به نوعي بيفتد، هم مسئولين استان، هم خود مردم شهرستان بافق و هم كارگران شركت سنگ آهن نمي پسندند كه در مقاطع مختلف آرامش شهرستان و آرامش محيط كار به اين نحو دچار تنش شود و مشكلاتي براي شهرستان بوجود بياورد .


مدير كل روابط عمومي استانداري يزد؛

خانه مطبوعات مي تواند محور بسياري از فعاليت هاي خبرنگاران در استان باشد


گفتني است در ابتداي جلسه مدير كل روابط عمومي استانداري يزد با اشاره به اينكه دعوت از خبرنگاران در اين نشست خبري توسط خانه مطبوعات استان انجام شده است. گفت: در اين زمينه جا دارد از ايشان تشكر كنيمو ان شاءا... با توجه به كامل شدن امكانات خانه مطبوعات به جايي برسيم كه نشست هاي خبري در سطح استان با محوريت اين تشكل و با دعوت آنها انجام شود و همانطور كه معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي اشاره كردند در نشست هاي بعدي ميزبان، اين خانه مطبوعات باشد.
پاك طينت خانه مطبوعات را يك تشكل قانوني و منتخب مطبوعات استان دانست و افزود: اين تشكل جايگاه خوبي دارد و الحمدا... انتخابات خوبي هم برگزار شد و در برنامه روز خبرنگار هم حداقل به اذعان خود شما بزرگواران كه در رسانه هاي مختلف انعكاس داديد، نمره خوبي را در برگزاري روز خبرنگار گرفت.
دبير شوراي اطلاع رساني استان افزود: نگاه مجموعه مديران استان و در رأس آنها رييس محترم شوراي اطلاع رساني استان اين است كه هر چقدر بتوانيم زمينه را براي گسترش دامنه فعاليت اين تشكل در چارچوب قانون فراهم نماييم مسلما دستاوردهاي بهتري خواهد داشت و اين نسخه اي است كه در دنيا هم پاسخ داده كه تشكل هاي صنفي امور آن صنف را پيگيري كنند، انجام دهند، كار كنند و اميدواريم كه در استان هم اين حركتي كه آغاز شده است بتواند نتيجه خوبي بگيرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا