رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافق گفت: بیماری تب مالت یک بیماری مهم و اولویت دار این شبکه برای کنترل و جلوگیری از ابتلاء مردم به آن است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافق گفت: بیماری تب مالت یک بیماری مهم و اولویت دار این شبکه برای کنترل و جلوگیری از ابتلاء مردم به آن است. با توجه به اهمیت بیماری تب مالت، ضمن اقدام به واکسیناسیون دام های حساس به این بیماری، با همکاری مرکز بهداشت شهرستان بافق بنرهای آموزشی با موضوع مقابله با بیماری تب مالت با محتوای علائم و راهکارهای پیشگیری از این بیماری، در مساجد روستاهای این شهرستان در معرض دید شهروندان نصب شد.

دکتر علی میرزایی ضمن تاکید بر نقش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افراد در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری تب مالت اظهار داشت: با توجه به مسری بودن این بیماری رعایت نکات ایمنی در میان پرورش دهندگان دام و همچنین مصرف کنندگان فراورده های لبنی می تواند زمینه بروز این بیماری را به حداقل برساند به همین دلیل آموزش های ترویجی به مردم در این خصوص همواره مورد توجه کارشناسان دامپزشکی قرار داشته است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافق در ادامه تصریح کرد: از علائم مهم این بیماری در دام، سقط جنین بوده و جنین سقط شده و ترشحات دفعی دام مبتلا سرشار از میکروب این بیماری است. به همین دلیل در وهله نخست به دامداران توصیه می شود ضمن واکسیناسیون به موقع دام ها و توجه به بروز علائم بیماری در دام از جمله سقط جنین، از دست زدن به جنین های سقط شده و ترشحات دفعی دام مبتلا جدا خودداری نموده و    آن ها را با رعایت نکات ایمنی سوزانده و یا در گودالی عمیق دفن نمایند. همچنین دام های مبتلا را با نظارت کارشناسان دامپزشکی کشتار و از گله حذف کنند تا از شیوع بیماری در گله جلوگیری به عمل آید. همچنین به مصرف کنندگان فراورده های لبنی پیشنهاد می شود به منظور در امان ماندن از ابتلا به بیماری تب مالت از مصرف شیر، پنیر، بستنی و خامه غیر پاستوریزه پرهیز نمایند و در صورت عدم دسترسی به محصولات پاستوریزه شیر را جوشانده و پنیر را پس از قراردادن در آب نمک به مدت حداقل 2-3 ماه استفاده کنند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا