در دو ماه گذشته برای احقاق حقوق بافق بالای 100 جلسه ریز و درشت با مسؤلین شهر و استان داشته ایم. 

نماینده کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در شامگاه چهارم شهریور و پس از یک هفته از آغاز اعتصابات جدید در این شرکت معدنی که با دستگیری چند نفر از کارگران وارد مرحله جدیدی شد در جمع هزاران نفری مردم بافق که برای شنیدن سخنانش روبروی معدن چغارت گرد هم آمده بودند سخنرانی کرد.

محمد رضا صباغیان ضمن تشکر از کارگران حاضر که دو ماه پیش به حرف وی اعتماد و با شروع به کار به اعتصاب 39 روزه پایان داده بودند گفت:در ابتدا از شما عزیزان تشکر می کنم که به حرف این حقیر گوش داده و تا رسیدن به نتیجه ،کار را ادامه دادید.

صباغیان گفت : در دو ماه گذشته برای احقاق حقوق بافق بالای 100 جلسه ریز و درشت با مسؤلین شهر و استان داشته ایم و این تاریخ را برای ارائه گزارش اعلام کردیم تا مسؤلین فراموش نکنند که مردم از آنها و از روند امور سؤال خواهند کرد.

 حضور و مطالبه گری شما بزرگترین دستاورد است.

او ادامه داد اگر چه تا کنون به نتیجه باید و شاید نرسیده ایم اما همین حضور و مطالبه گری شما بزرگترین دستاورد است.

وی با اعلام اینکه جامعه ما تاکنون خواب بوده اما الان بیدار شده و این موضوع برای برخی از مسؤلین تعجب اور است چون قبلا کسی پیگیر قولها نبوده است ادامه داد این دستاورد بزرگی است که خواسته هایمان یکی باشد و بتوانیم آنرا مطرح کنیم.

صباغیان گفت ما حقمان را بصورت منطقی از مسؤلین می خواهیم و انها موظف به پی گیری هستند.

 

اگر این اعتراض و تجمع آرام در شهری مانند اردکان و میبد انجام می گرفت آیا بازهم اینگونه رسیدگی می شد؟

نماینده کارگران حضور یگان ویژه در بافق برای برخورد با حرکت صنفی کارگران را به خاطر ارائه گزارشات غلط از بافق توسط برخی از مسؤلینی دانست که این حرکت را سیاسی جلوه داده اند و ضمن تقبیح این رفتار از مسؤلین استان پرسید:اگر این اعتراض و تجمع آرام در شهری مانند اردکان و میبد انجام می گرفت آیا بازهم اینگونه رسیدگی می شد؟با قول و وعده ماجرا را تمام می کردید، یا برای کارگرها یگان ویژه می آوردید؟

همین الان دارد حوزه انتخابیه در مجلس تغییر می کند ومسؤلین مربوطه کاری نمی کنند.

صباغیان گفت: برخی معتقدند معدن در سال 91 واگذار شده بدون گرفتن امتیاز و الان پس گرفتن آن یکی از مشکلات است.اگر یک هزارم این پی گیریها ان زمان بود زودتر به نتیجه می رسیدیم.

او ادامه داد همین الان دارد حوزه انتخابیه در مجلس تغییر می کند ومسؤلین مربوطه کاری نمی کنند.

صباغیان گفت معمولا چون ما کسی را در وزارتخانه ها نداریم و مسؤلینمان دچار روزمره گی هستند وقتی متوجه خسارتها می شویم که دیگر کار از کار گذشته است مانند جدا کردن معادنی مانند چادر ملو و 19 دی از بافق.

صباغیان ادامه دادا که سرمایه شهر همین شما مردم هستید که باید در صحنه حضور داشته باشید و از مسولین بخواهید.

نماینده کارگران گفت:همین امشب بیشترین فشار روی من بوده که نیایم و برای شما گزارش ندهم اما من گفته ام به هر قیمتی شده به قولم عمل می کنم و الان در خدمت شما هستم.

او گفت شما جوانان باید هر از گاهی دور هم جمع شوید و از مسؤلین سوال کنید که چه کرده اند و چه می کنند؟

مصوباتی که در کارگروه مقرر شد ولی اقدامی نشد!!

در ادامه صباغیان مصوبات جلسات کارگروه را اینگونه تشریح کرد:

1- قرار شد برای اعضای کارگروه حکم صادر کنند (اما حکمی صادر نشد)

2 - توقف واگذاری 28/5 درصد در سایت خصوصی سازی اعلام شود (که اعلام نشد).

3 - نامه ای به سنگ آهن نوشتیم که برنامه شان برای احداث کارخانه ها را اعلام کنند (که این هم انجام نشد)

4 - امنیت شغلی و ارتقای شغلی کارگران در نظر گرفته شود (که این هم نشد و برخی جابجا و حتی بازداشت شدند).

5 - 15 درصد از سهام شرکت سنگ آهن به شهربافق تعلق گیرد و قرار بر این شد با حضور وزیر این اتفاق بیفتد (اما وزیر زیر بار این کار و خواسته نرفت).

خواسته های ما غیر منطقی نیست و تا رسیدن به هدف پی گیر خواهیم بود.

مدیر کل سابق پدافند غیر عامل استان ادامه داد: بافق با توجه به اتمام معدن در سالهای نه چندان دور آینده خوبی نخواهد داشت.شما در ماههای گذشته دیدید که نبود سنگ آهن بر بازار و کل بافق چه اثر منفی ای گذاشت.پس نتیجه می گیریم که خواسته های ما غیر منطقی نیست و تا رسیدن به هدف پی گیر خواهیم بود.

ما به مسؤلین 15 روز دیگر فرصت می دهیم تا نسبت به تحقق خواسته ها تلاش کنند.

صباغیان افزود با توجه به سخن برخی از مسؤلین که می گویند بعد از آمدن وزیر ما دیگر فرصت نکردیم پی گیر باشیم  ما به آنها 15 روز دیگرفرصت می دهیم نسبت به تحقق خواسته ها تلاش کنند.

فرماندار محترم اگر بخواهید بنشینید و پی گیری ننمایید باید بدانید مردم بافق نمی گذارند بر این شهر و بر آنها حکومت کنید.

او خطاب به فرماندار گفت آقای فرماندار محترم اگر توانستید در این مدت خواسته ها را پی گیری و به نتیجه ای برسانید که دست شما را می بوسیم،بومی و غیر بومی نداریم و اگر پی گیری کردید و به هر دلیل نتوانستید به نتیجه برسید بیایید و گزارش بدهید که به این دلائل نمی توانیم یا بگویید رسیدن به این خواسته ها حق شما نیست.

صباغیان تاکید کرد فرماندار شهر به مثابه رییس جمهور شهر است و پاسخگوی تمام مسایل و مشکلات و باید برای رفع آن پی گیر باشد.ما باید از فرماندار بپرسیم چرا در جمع این مردم نیامده.

او ادامه داد آقای فرماندار شما باید حرکت کرده و برای احقاق حق بافق پی گیری کنید و اگر بخواهید بنشینید باید بدانید مردم بافق نمی گذارند بر این شهر و مردم حکومت کنید.(این گفته با تکبیر و این شعار که «بافقی می میرد ذلت نمی پذیرد» توسط حضار تایید شد).

صباغیان از کارگرهای اعتصاب کننده خواست با مقاومت و پی گیری تا رسیدن به نتیجه هیچ بهانه ای به دست کسی ندهند و به مسؤلینی که از یگان ویژه دعوت کرده اند بفهمانند که ما خودمان در این ماجرا پلیس خودمان هستیم.

بازداشت شدگان باید به سرعت آزاد شوند.

صباغیان خطاب به خانواده های کارگران بازداشت شده گفت: شما باید به این موضوع افتخار کنید که فرزندانتان برای احقاق حق تلاش کرده اند و از دیگر مردم خواست در مقابل این موضوع بی تفاوت نبوده و با این خانواده ها همراه باشند، به شایعات گوش نکنند و از مسؤلین بخواهند به سرعت بازداشت شدگان را آزاد کنند.

اطلاعاتی که به استاندار داده می شود غلط است.

صباغیان گفت همین امروز به درخواست ما جلسه ای با استاندار تشکیل شد ما در این جلسه متوجه شدیم اطلاعاتی که به استاندار داده می شود غلط است.مثلا به استاندار گفته اند کارگرها پس از خسارت به چند دامپتراک بازداشت شده اند اما در واقع این خسارت زمانی ایجاد شد که چند نفر از کارگران دستگیر شده بودند و برای دستگیری تعدادی دیگر یگان ویژه وارد معدن شد.

او ادامه داد بنده به استاندار گفتم کارگرهای بازداشت شده برای دفاع از حق بافق تلاش کرده اند و تجمع و اعتصاب حق قانونی ای هست که شما باید آنرا اجرا کنید. آنها به امید و در پناه تو باید اعتراض کنند.

او ادامه داد استاندار در این جلسه متقاعد شد که در جلسه شورای تامین موضوع آزادی کارگرها را مطرح و همین امروز آنها آزاد شوند.

از ساعت چهار عصر امروز هرچه با آقای استاندار و معاون سیاسی امنیتی تماس گرفتیم پاسخ ندادند.

صباغیان گفت قرار بر این شد آزادی کارگرها و اعلام دستاوردها امشب انجام و فرصت یک ماهه ای داده شود تا خواسته ها پی گیری شود و مقرر شد این قول را فرماندار شهر بیاید و به مردم بدهد و این موضوع را استاندار پذیرفت.اما از ساعت چهار عصر هرچه با آقای استاندار و معاون سیاسی امنیتی تماس گرفتیم پاسخ ندادند.

او ادامه داد بیایید به شما بگویم چرا انها حاضر نشدند این کار را انجام دهند چون انها فکر می کنند اگر به خواسته کارگرها لباس عمل بپوشانند این موضوع نوعی برنده شدن برای کارگرهاست و اگر یک بار خواسته آنها را براورده ساختیم آنها دوباره اعتراض می کنند و من به انها می گویم دست از این توهمات بردارید.

صباغیان گفت یک نکته برای ما ثابت است که حقی از بافق ضایع شده مانند حقوق دیگر بافق.

وی از سفر شبانه وزیر رفاه به بافق نیز سخن به میان آورد و به خاطر این نکته که محرومیتهای بافق به وزیر نمایانده نشده از برنامه ریزان سفر گلایه کرد.

صباغیان گفت فشار این دوماهه بر من بیشتر از 20 سال فعالیت در آموزش و پرورش بوده است.

مطالب به صورتی غیر واقعی به تهران گزارش می شود

صباغیان نگفتن مسائل بافق به مسؤلین بالاتر را یکی از مشکلات دانست و ادامه داد متاسفانه مطالب به صورتی غیر واقعی به تهران گزارش می شود مثلا می گویند چون رئیس شورای شهر می خواسته مدیر عامل شود یا نماینده کارگرها به دنبال نامزدی مجلس است لذا مردم را تحریک می کنند. خوب در این شرایط می خواهید چه تصمیمی برای ما گرفته شود؟

آقای استاندار بیا در جمع مردم.

صباغیان خطاب به استاندار گفت:آقای استاندار بیا در جمع مردم،به گزارشها اکتفا نکن،شخصا در جمع مردم تشریف بیاورید و خواسته ها را بشنوید.

صباغیان از مردم خواست 15 روز آینده برای شنیدن پی گیری های انجام شده توسط فرماندار در همین مکان تجمع کنند.

او ضمن دعوت مردم به وحدت سخنانش را با این جملات به پایان رساند که ما پشتیبان مسؤلین شهرمان هستیم اما تا زمانی که برای حل مشکلات شهر تلاش می کنند نه زمانی که می نشینند و کاری از پیش نمی برند.و مسؤلی که برای مردم کاری انجام نمی دهد باید برود.

سر دادن شعارهایی در حمایت از رییس شورای اسلامی شهر و درخواست آزادی او و دیگر بازداشت شدگان و استعفای مدیر عامل کنونی از حواشی این تجمع بود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا