گروه خبر: دبیراجرایی نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی با اعلام اینکه تا پایان مهلت ارسال آثار، 308 فیلم به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده واین میزان نسبت به سال گذشته رشد 50 درصدی داشته است، گفت: پس از پایان مهلت ارسال نیز بیش از 40 فیلم به دبیرخانه ارسال شده و همه اینها نشان دهنده موفقیت دبیرخانه جشنواره در امر اطلاع رسانی بوده و حتی برای دوره های بعدی جشنواره رضوی نیز بانک اطلاعاتی قوی ایجاد شده است.

محمد رضا حاجی غلامی با اشاره به راه یافتن 59 اثر به بخش مسابقه و جنبی جشنواره، هیات انتخاب امسال را از لحاظ فنی و علمی، قوی تر از سال گذشته عنوان و اظهار کرد: در بحث داوری نیز، هیات امسال فوق العاده معتبر و در حد جشنواره های بزرگ ملی هستند که این مهم نیز از جمله اهداف دنبال شده توسط کمیته برگزاری بود.

برای اولین بار در طول دوره های برگزاری جشنواره رضوی، امسال هیات داورانی از سوی انجمن منتقدان کشور نیزدر این جشنواره حضور یافته و پس ازتماشای همه آثار، به بهترین فیلم از نگاه منتقدین جوایزی را اهدا می کنند.

وی یکی از مولفه های اعتبار هر جشنواره را هیات داوران آن عنوان کرد و اظهار داشت: معمولا ساختار داوری ثابتی در دوحوزه مستند و داستانی وجود دارد که امسال علاوه بر این ساختار، گروهی متشکل ازیک چهره سینمایی، یک جامعه شناس و یک کارگردان جوان تحت عنوان داوران بخش ویژه فیلمها را به تماشا نشسته و جوایزی ویژه را به برترین فیلمها برحسب موضوعاتی همچون احسان و نیکوکاری، محیط زیست، سبک زندگی شهری و غیره اهدا می کنند، چراکه به دنبال حمایت از نگاه ها و تجربه های بدیع فیلمسازان بخصوص در سبک زندگی هستیم.

حاجی غلامی ادامه داد: برای اولین بار در طول دوره های برگزاری جشنواره رضوی، امسال هیات داورانی از سوی انجمن منتقدان کشور نیزدر این جشنواره حضور یافته و پس ازتماشای همه آثار، به بهترین فیلم از نگاه منتقدین جوایزی را اهدا می کنند.

حاجی غلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد فضای همکاری مناسب با ارگانهای استان از جمله استانداری، شهرداری و شورای شهر یزد، آنها را از سیاستگذاران اجرایی جشنواره دانست و افزود: در کنار این ارگانها در این دوره کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان محیط زیست استان نیز به برخی از بخشهای جنبی کمک می کنند. به کمک محیط زیست قرار است یکی از نمادهای حیات وحش استان را که در معرض خطراست، معرفی نموده تا بدینوسیله حساسیت جامعه را نسبت به آن افزایش دهیم. همچنین سازمان محیط زیست به فیلمهایی که به این حوزه توجه داشته باشند، جایزه ویژه اهدا کرده و در دوره بعدی نیز ازفیلمهای مرتبط با سبک زندگی و حوزه محیط زیست حمایت تولید خواهدکرد.

برای نخستین بار در این دوره اهدای جایزه به برترین پوستر فیلم صورت می گیرد.

دبیراجرایی نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی بابیان اینکه با همکاری کمیته امداد امام خمینی در این دوره بخشی با عنوان احسان و نیکوکاری به بخشهای دیگر اضافه شده است، گفت: جوایزفیلمهای برتر این بخش را کمیته امداد عهده دار شده است. البته این نهاد پیش از این هم از فیلم نامه های با محوریت احسان و نیکوکاری ، حمایت تولید صورت داده و سال آینده نیز به حمایت هایش در این حوزه ادامه خواهد داد.

حاجی غلامی اهدای جایزه به برترین پوستر فیلم که برای نخستین بار در این دوره صورت می گیرد را از جمله برنامه های جنبی جهت افزایش جذابیت این دوره عنوان و خاطر نشان کرد: پوسترهای فیلم بهترین سند برای معرفی فیلم بخصوص در بخش فیلم کوتاه می باشد و در راستای تشویق فیلمسازان برای استفاده از هنر گرافیک و ساخت پوستر برای معرفی فیلم کوتاه، برنامه ویژه ای را برای نمایش پوستر فیلمهای حاضر در جشنواره درنظرگرفته ایم.

وی برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه فیلمسازی، فیلمنامه و جلوه های ویژه با حضور اساتید مجرب و بنام کشوری را از دیگر برنامه های جنبی جشنواره خواند و ضمن بیان اینکه فرصت یک جشنواره ملی باید فضایی برای آموزش جوانترها ایجاد کند، تصریح کرد: درپایان این دوره ها به شرکت کنندگان گواهینامه اعطا خواهد شد که به اعتقاد من اینگونه کارگاه های آموزشی موجب رشد کیفی فیلمها در آینده خواهد شد.

حاجی غلامی در خصوص اکران فیلمها برای عامه مردم اظهار داشت: علاوه بر کارتهای ویژه ای که برای هنرمندان ومهمانان خاص در نظر گرفته ایم، تلاش شده امکان اکران فیلمها برای عموم مردم را افزایش دهیم، چراکه تماشای فیلمهای این جشنواره می تواند اثرگذاری فرهنگی مثبتی را در پی داشته باشد.

دبیراجرایی نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی با اشاره به فرهنگ غنی استان یزد، ایجاد همکاری بارسانه ها بخصوص صدا وسیما را جهت تحقق دو هدف معرفی یزد وپتانسیل های موجود و همچنین تمرکز روی سبک زندگی با الگوی امام رضا(ع) عنوان کرد.

حاجی غلامی  درادامه سخنان خویش با بیان اینکه متناسب با افزایش سطح کیفی جشنواره، باید به دنبال تولید آثار فاخر باشیم، اظهار داشت: سیاستگذاری کلان جشنواره باید برای جذب فیلمسازان و تولید آثار فاخر، بودجه ای را در نظر بگیرد. با وجود اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ازتولیدات مرتبط با امام رضا(ع) حمایت می کند اما به اعتقاد من اگربخواهیم بخصوص درحوزه مستند پیشرفت بیشتری داشته باشیم، باید با تامین بودجه مناسب از فیلمسازها دعوت کنیم تا در محتوایی که مد نظرماست تولید اثر داشته باشند. درحال حاضر تنها ضعف جشنواره رضوی مساله عدم حمایت از تولید بوده ، با اینحال باز هم تلاش نمودیم با همکاری ارگانهای مختلف از تولید آثار حمایت های محدود را انجام دهیم.

وی ادامه داد: باتوجه به پتانسیل های یزد و با حمایت بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، به دنبال برگزاری دوره های بعدی جشنواره رضوی بصورت بین المللی هستیم، که مشخصا با همراهی استانداری، شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی میتوان به این مهم دست یافت.

حاجی غلامی جلب حمایت و همکاری ارگانهای دولتی که در راس آنها استانداری و شهرداری هستند را اصلی ترین گام در جهت برگزاری موفق جشنواره خواند وبا بیان اینکه موفقیت جشنواره نهم میتواند به برگزاری جشنواره دردوره های بعدی نیز کمک کند، گفت: برگزاری یک جشنواره ملی، اهداف مثبتی را برای استان درپیش دارد، بنابراین باید سلایق شخصی و تنگ نظری ها را کم کرد و با برگزاری هرچه بهتر جشنواره به معرفی شهر و فیلمسازان یزدی و تغییر نگاه سینمای کشور به استان کمک کنیم، چراکه به نظر من چنین جشنواره هایی راه را برای موفقیت بیشتر فیلمسازان یزدی هموار می کند. از آنجا که این جشنواره هشت دوره دیگر در یزد برگزار می شود اکثر مردم و هنرمندان باید حول محور امام رضا(ع) همراه شده وبه فکر بیشترین بهره مندی هم برای استان و هم برای کشور باشند. بدون شک دیگر هنرمندان درسایر رشته های هنری نیز می توانند با برنامه ریزی از فواید جشنواره رضوی بهره ببرند و برنامه های متنوع را همزمان با جشنواره رضوی دراستان در سالهای آینده برنامه ریزی کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا