رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان يزد در نامه اي به شهردار يزد که رونوشت آن را براي معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري ، مديركل راه و شهرسازي ، شوراي اسلامي شهر يزد و ساير ادارات مرتبط ارسال گرديده خواستار بررسي عايق كاري و دوجداره نمودن در و پنجره هاي ساختمانها قبل از ورود پرونده ها به کميسيون ماده 100 شده است. در اين نامه آمده است :

با توجه به قانون هدفمندي يارانه ها و واقعي شدن قيمت حامل هاي انرژي و به منظور اجراي بهتر قانون و کاهش هزينه هاي جاري ساختمان براي کمک به اقتصاد خانوار و افزايش رفاه نسبي، نياز به توجه به مديريت انرژي و بهينه سازي آن به شدت حساس مي شود.

براساس محتواي نامه رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان يزد، راهکارهاي مختلفي بر اساس اولويت هزينه - فايده براي بهينه سازي مصرف انرژي پيشنهاد مي شود که عايق‌كاري مناسب ديوارهاي خارجي، سقف، کف ساختمان، نصب پنجره‌هاي دوجداره با قابهاي فلزي ترمال‌بريك، چوبي و يا PVC استاندارد ((UPVC ))و عايق‌كاري كانالهاي هوا، لوله‌هاي تأسيسات و سيستم توليد آب‌گرم در ساختمانها مندرج در مبحث 19، يکي از مؤثرترين و سريع ترين راهکارهاي بهينه سازي مصرف انرژي درساختمانها مي باشد.

بررسي هاي انجام شده در ساختمانها، نشانگر آن است که با صرف هزينه اي کمتر از 4 درصد هزينه ساخت وساز، جهت عايق کاري سقف، ديوار، کف و نصب پنجره دو جداره      مي توان مصرف انرژي براي گرمايش و سرمايش ساختمان را بين 15 تا 25 درصدکاهش داد که منتج آن کاهش هزينه سرمايه گذاري تأسيسات سرمايشي و گرمايشي و کاهش هزينه هاي جاري ساختمان مي باشد.

لذا با توجه به موارد مذکور و همچنين نبود امکان برخي از فعاليتهاي فوق نظير عايق کاري ديوار پس از پايان عمليات ساخت و ساز، موارد ذيل از سوي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان يزد پيشنهاد شده است :

1- بررسي عايق كاري مناسب ديوار، سقف و کف ساختمان و اجراي در و پنجره هاي دوجداره طبق مبحث 19 ساختمان و لحاظ درگزارش مأمورين فني شهرداري براي ارسال پرونده هاي ساختماني فاقد پروانه يا خارج از ضوابط نقشه اوليه و ساير موارد ارسالي به کميسيون ماده 100 مشابه رعايت آيين نامه 2800 و پرونده قبل از اينکه مالک يا مجري موارد مذکور را اجرا و تست نموده و توسط مهندس ناظر بررسي و تأييد شود، در کميسيون ماده 100 مطرح نشده  و اعمال جريمه و قانون نگردد.

2- در مواردي که ناظر ساختمان در گزارش هاي مرحله اي، اجرا نشدن موارد مذکور در ساختمان در دست ساخت توسط مجري يا مالک را گزارش مي نمايد، مجري يا مالک موظف به اجراي عايق کاري و نصب پنجره دو جداره گشته و در صورت اجرا نکردن، کار متوقف گردد.

3- در مواردي که ناظر ساختمان در گزارش هاي مرحله اي و در شناسنامه فني و ملکي ساختمان اجرا نشدن موارد مذکور، توسط مجري يا مالک را گزارش مي نمايد، قبل از اجراي موارد مذکور پايان کار صادر نگردد.

اين سازمان همچنين آمادگي خود را براي آموزش همکاران مرتبط جهت تهيه و بررسي گزارش و نظارت کامل بر طراحي و اجراي موارد مذکور اعلام نموده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا