استان یزد، دارای ظرفیت ها و پتانسیل های خوب اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش های صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری است و وجود معادن غنی مانند سنگ آهن و سنگ های ساختمانی، وجود بیش از سه هزار واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ وکوچک از جمله فولاد، فولاد الیاژی، کایل های مخابراتی شهید قندی، ماشین آلات نساجی، کاشی و سرامیک و بیش از 30 شهرک و ناحیه صنعتی، این استان را به قطب صنعتی و معدنی کشور تبدیل و بستر لازم را برای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری فراهم نموده است.

همچنین قرار گرفتن استان یزد در مركز و در مسير كريدور شمال - جنوب كشور، وجود ظرفیت های خوب حمل و نقل، احداث نخستین بندر خشك كشور در یزد، فعالیت بیش از پنج هزار واحد تعاونی، وجود مراکز  متعدد آموزش عالی و وجود نیروی انسانی متخصص، باانگیزه، جوان ، نخبه و پرتلاش فرصت مناسبی را در اختیار این استان قرار داده است و این مولفه ها می تواند به رونق اقتصادی این استان کمک کند.

نام یزد با اقتصاد، سرمایه گذاری و فعالیت های تولیدی و صنعتی عجین شده ؛ چرا که فعالان اقتصادی و صنعتگران استان با سختکوشی، دلسوزی و قناعت و تقویت روحیه کار و تلاش خود ، نقش مهمی در اقتصاد یزد ایفاء کرده و از گذشته های دور در تامین کالاهای مورد نیاز کشور، نقش شاخص و قابل توجهی داشته اند.

توجه به بخش صنعت و معدن و اعطای تسهیلات بانکی،  صادرات، سرمایه گذاری داخلی و خارجی، بخش مالیات و درآمدهای استان ، بازار بورس و سرمایه، اموال تملیکی، مشکلات مناطق اقتصادی و واحدهای تولیدی، گسترش روابط اقتصای استان با کشورهای خارجی و پرداخت اعتبارات دستگاههای اجرایی و نظارت مالی به منظور توسعه و رشد اقتصادی، نیازمند همدلی، همفکری و تعامل بیشتر بخش های اقتصادی استان است.

در همین راستا، سازمان های جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، بورس، گمرک، شورای هماهنگی بیمه ها و بانک ها و امور مالیاتی به عنوان دستگاههای مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان و همچنین ستادهای سرمایه گذاری ، سهام عدالت و یارانه ها هر یک نقش مهمی در این زمینه و اجرای سیاست های اقتصادی دولت دارند.

همچنین نقش سازمان های صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک های صنعتی، اتاق بازرگانی ، صنایع و کشاورزی ،‌ جهاد کشاورزی ، میراث فرهنگی، بخش خصوصی  و سایر بخش های اقتصادی در راستای اهداف یاد شده تاثیر گذار است.

حرکت در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، توجه به اشتغال و رونق اقتصادی، استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های اقتصادی استان، شناسایی روش های جدید تامین منابع مالی، تربیت نیروهای انسانی خلاق و ماهر در بخش تولید، واگذاری فعالیت های اقتصادی به بخش خصوصی،  مهار و کنترل تورم و بهبود معیشت مردم، تولید، صادرات و خروج از رکود اقتصادی ، اجرای طرح جامع نظام مالیاتی،  شناسایی دقیق نقاط سرمایه گذاری، برنامه ریزی سیاست های اقتصادی بر اساس شرایط امروز کشور، توجه به ستاد درآمدها و تسهیل منابع استان و توجه خاص به صنایع مهم استان از جمله گردشگری از جمله موضوعاتی است که لازم است با هماهنگی و همفکری همه بخش ها دنبال شود.

اقتصاد و دارایی یزد، کانون تفکر بخش اقتصاد

مسئولان ارشد اجرایی استان یزد با اعتقاد به اینکه اقتصاد با توجه به شعار " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی " از یکسو و رویکرد دولت تدبیر و امید از سوی دیگر، محور مباحث روز جامعه است می گویند: این دو بحث طلیعه سالی نویدبخش است که امیدورایم با رشد و رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم، سالی روشن در حوزه اقتصادی برای ایران رقم بخورد.

استاندار یزد با بیان اینکه رشد و رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم نیازمند مهار و کنترل تورم و در کنار آن خروج از رکود اقتصادی و گسترش قانونمداری در جامعه است، گفت: مهار تورم وخروج از رکود اقتصادی دو مسئله مهم اقتصادی است که ما با آن مواجهیم و واضح است که ساز و کارها و شرایط موجود ایجاب می کند تا هم تورم را مهار کنیم و هم از رکود اقتصادی خارج شویم.

" سید محمد میر محمدی " با بیان اینکه اقتصاد تنها به حسابرسی و حسابداری محدود نمی شود، آن را نوعی تفکر زاینده ثروت و منابع مالی دانست و خاطر نشان نمود: اقتصاد دانان هستند که با طراحی های اقتصادیشان موجبات رونق اقتصادی را فراهم می کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش تولید حرف اصلی را در اقتصاد می زند؛ سازمان امور اقتصادی و دارایی را کانون تفکر بخش اقتصاد در استان برشمرد.

ایجاد افق های روشن در بخش اقتصاد استان یزد

با توجه به ايجاد افق هاي روشن در بخش اقتصاد در دولت تدبير و اميد، وضعيت جديد به وجود آمده، فصل تازه اي را در بخش اقتصاد استان ايجاد كرده و حرکت جدیدی در این بخش آغاز شده است که امیدواریم شاهد شکوفایی و رونق بخش های اقتصادی استان یزد  باشیم.

اداره کل امور اقتصادی و دارایی یزد به عنوان متولی اصلی بخش اقتصاد استان و مجری سیاست های اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی آمادگی دارد تا در کنار همه بخش ها به وظایف خود عمل کند.

صاحب نظران معتقدند: گرچه  متولی اصلی بحث اقتصاد و سرمایه گذاری در استان،  استانداری و اقتصاد و دارایی است؛ اما می طلبد که همه مدیران و مسئولان در این زمینه تلاش کنند و مقوله سرمایه گذاری را اصل بدانند.

لازم است به این نکته اشاره شود که تغییر و تحولات ایجاد شده در دستگاه اقتصادی استان و انتصاب مدیر کل جدید امور اقتصادی و دارایی، نوید بخش توسعه و رونق اقتصادی است و انتظارات و افق های جدیدی را در بخش اقتصاد استان یزد گشوده است.

در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که مسئولان ارشد استان و مدیران دستگاهها اجرایی، نگاه ویژه ای به این بخش و انتظار بیشتری برای بهبود شرایط اقتصادی استان را دارند و اداره کل امور اقتصادی و دارایی یزد تلاش خواهد کرد تا به انتظارات و خواسته ها آنها پاسخ مثبت دهد.

نقطه شروع این امر، تعامل و همکاری با مدیران استان به خصوص مسئولان، متولیان و فعالان بخش های اقتصادی استان یزد است که پس از برگزاری مراسم تکریم و معارفه مدیریت دستگاه اقتصادی استان، شاهد آن بودیم.

مسئولان نظارتی و اجرایی یزد طی روز های گذشته با حضور در دستگاه اقتصادی استان، ضمن تبریک به مدیر کل جدید برای وی آرزوی موفقیت و آمادگی خود را برای برای حمایت و همکاری اعلام کردند.

به اعتقاد صاحب نظران این حضور و تعامل نشانه آغاز حرکت در مسیر رشد و پویایی اقتصاد استان است و استمرار آن می تواند آینده ای روشن را پیش رو قرار دهد.

اجرای سیاست های اقتصادی دولت

مدیریت جدید اداره کل امور اقتصادی و دارایی تلاش خواهد کرد تا با تکیه بر حمایت مسئولان ارشد استان و همکاری دستگاهها در مسیر سیاست های اقتصادی دولت، وزارتخانه و سند چشم انداز توسعه استان حرکت نماید.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت، توسعه سرمایه گذاری، شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی، تعامل بیشتر با دستگاههای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان، استفاده از نظرات صاحب نظران، فعالان و کارشناسان اقتصادی، شتاب بخشیدن به فعالیت ها، نظارت بر حسن انجام امور مربوط به تحقیق و بررسی آثار و نتایج اقتصادی و نظارت در واریز درآمدهای عمومی استان را از جمله برنامه های محوری این اداره کل بیان کرد.

" علی نمازی " گفت: تحقق سیاست های دولت الکترونیک، توجه به بخش اقتصاد و ارتقای شاخص های اقتصادی، تقویت زیر ساخت ها برای خدمت رسانی بهتر  به نظام و مردم، اجرای سیاست ها و خط مشی ابلاغی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، تنظیم خطی مشی و اداره امور سیاست های اقتصادی در چارچوب سیاست های اقتصادی و مالی کشور، اعمال نظارت مالی از طریق ذی حسابان دستگاههای اجرایی و ارائه گزارش مالی از عملکرد درآمد استان و اعتبارات جاری و عمرانی به دبیر خانه ستاد درآمد و تجهیز منابع استان از جمله دیگر برنامه ها می باشد.

وی حضور مدیران دستگاههای نظارتی و اجرایی استان پس از برگزاری آیین تکریم و معارفه را  زمینه ساز همدلی بیشتر دستگاه اقتصادی استان و سایر دستگاهها و بخش ها برشمرد و گفت: در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که مسئولان ارشد و مدیران دستگاههای اجرایی یزد، نگاه ویژه ای به این بخش و انتظار بیشتری برای بهبود شرایط اقتصادی استان را دارند.

دبیر ستاد درآمد استان یزد همچنین با بیان اینکه  تاکنون مباحث و شاخص های اقتصادی استان کمتر مورد توجه قرار گرفته، ضرورت توجه به این بخش را مورد تاکید قرار داد و گفت: تعامل و همکاری با مدیران و متولیان این بخش ها برای تحقق هدف یاد شده، محور کار دستگاه اقتصادی استان است.

نمازی اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد با همفکری و تعامل با سایر بخش ها از تمامی پتانسیل ها برای بهبود شرایط اقتصادی استان  استفاده کنیم .

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با اشاره به اقدامات خوب دولت تدبیر و امید و وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه بهبود شاخص های اقتصادی کشور طی یکسال گذشته اظهار امیدواری نمود: بتوانیم در مسیر سیاست های اقتصادی دولت حرکت کنیم.

وی همچنین توجه به بحث مهاجرت و بیکاری را در استان مورد تاکید قرار داد و با اشاره به اینکه یزد، پذیرای مهاجرانی از سایر استان ها برای اشتغال است گفت: هرچند نرخ بیکاری در استان  نسبت به سایر  مناطق کشور  پایین تر است؛ اما آمار موجود نیز با توجه به فرهنگ و روحیه کار و تلاش مردم استان یزد رضایت بخش نیست.

به گفته نمازی در این زمینه پتانسیل هایی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان وجود دارد و باید با بهره گیری از آنها، وضعیت اشتغال و بیکاری استان را ساماندهی کنیم.

 

روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا