حمیدرضا صالحیه یزدی

انتخاب های آشنا با سابقه روشن بر بدنۀ مدیریت کشور و استان، نوید روزهای خوش بوده است. اما گاه نتیجۀ آن، بسیار کم تر از حد انتظار، جلوه می کند. افراد منتخب، باز افراد مقبول جامعه را برای سمت های نزدیک به خود (معمولا به عنوان بازوی مشورتی) انتخاب می کنند که موجب دلگرمی مردم به آن نهاد بوده و از انتقادها کم می شود و این دور، همینطور تکرار می شود. این که نتیجه و فرایند این انتخاب ها چه خواهد بود، هنوز روشن نیست.

اما در این میان، نقش مردم به عنوان نیروی اجرایی و حمایتی، چه خواهد بود؟ در بخش های فرهنگی، فعالیت و پویایی حوزۀ عمومی، گاه گره‌گشای مشکلات ریشه ای است. اما این، درایت مدیر را می طلبد. همچنین جسارت مدیر، بدون ترس از تزلزل جایگاه در نتیجه فعالیت های انجمن ها و یا پیگیری یک درخواست از مدیریت کل، کمترین توانایی مدیر است در دوره ای که انتظارها بسیار بالا در نظر گرفته شده.

برای نمونه اداره کل میراث فرهنگی یزد که وظیفه حمایت، سامان دهی و سازمان دهی انجمن ها و تشکل ها و ایجاد زمینه برای مشارکت مردم را بر عهده دارد، گاه غافل از این مسئولیت مهم، بنا دارد تمام برنامه ها را خود بر عهده گیرد.

روشن است که حوزه میراث فرهنگی، حوزه ای فراگیر، ملی و هویتی است و رفع دغدغه های این بخش با مشارکت حداکثری مردم و اهالی این دیار ممکن خواهد بود. امری که هنوز بر مسئولان مبهم مانده است. آنچنان که در مسائل مشابه، مشارکت جمعی و اراده مردمی، مانع از تخریب ها در بافت ارزشمند تاریخی یزد شده است. نقش مردم در احیای بافت تاریخی و حفظ و ارتقای فضای شهری، نقشی بی بدیل است که تنها از عهده تک تک شهروندان برمی آید و هیچ جایگاه دیگری توان ایفای این نقش را ندارد. بهره گیری از توان نیروها و انجمن های علاقمند، توانا و پیگیر نیاز به هوش مدیریتی بالا دارد که محصول آن، کارنامه قابل قبولی از مسئولان بر جای خواهد گذاشت وگرنه برگزاری یک نشست با فعالان مفید نخواهد بود.

از طرفی، زمانی که دسترسی به مسئولان ارشد میراث فرهنگی کشور و بزرگان این حوزه، بسیار آسان تر، مفیدتر و سریع تر از مدیریت استانی اتفاق می افتد، جایگاه بخشی به نام میراث فرهنگی استان، دستخوش تهدید می شود.

راهکارهایی چون تشکیل شورای مشورتی متشکل از بزرگان حوزه های مختلف، نیز همانطور که در کوتاه مدت از بار انتقادها به مجموعه و فشار بر مدیریت می کاهد اما در درازمدت، موجب بالارفتن توقع از مجموعه ای چنین توانا خواهد بود. امید که نتیجه این رویکرد، پاسخگوی انتظارات بالا و شأن والای نهادهایی چون میراث گرانبهای یزد باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا