رضا بردستانی

ساله، زاده ی کرمانشاه، دانش آموخته ی اقتصاد و علوم سیاسی، مشاور اکبر هاشمی رفسنجانی و عضوی از اعضای دفتر رئیس جمهور، مشاور رسانه ای دولت یازدهم، مدرس دانشگاه و... این ها و کمی بیشتر از این ها، مشخصات کسی است که در بین 15 مسئولیت گذشته اش چندین و چند عنوان تبلیغاتی - رسانه ای و مشاوره ای دیده می شود و صد البته کسی که از مهم ترین مسئولیت هایش یکی؛ مسئول تبلیغات اسلامی و امور اطلاع رسانی در استان‌ها و مناطق غربی ایران و جبهه‌های جنگی (۶۷-۶0) و دیگری رییس کمیته سیاسی سند چشم اندازه 20 ساله جمهوری اسلامی ایران که اعضای آن چهره‌های شاخصی چون دکتر سریع القلم، سردار علایی، فریدون وردی ، حجت اللاسلام یدالله حبیبی و .. هستند، بوده است یکی در ارتباطی تنگاتنگ با رسانه، اطلاع رسانی و تبلیغات و دیگری فرسنگ به دور از آن یکی!

محمد رضا صادق به بهانه ی هفته ی دولت، طی سفری به یزد ما را با نکته ای قابل تأمل رو برو ساخت:«تعجب مشاور رسانه ای رئیس جمهور از بدون مدیر بودنِ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد(نقل به مضمون از سایت های خبری استان)» از آن جایی که می دانیم تعجبِ آدمی از سرِ بی خبری یا غافلگیر شدن است پس مبنا را بر این می داریم بدونِ مدیرکل بودن فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نکته ی مهمی نبوده است که مشاور رسانه ای بعد از گذشت حدود 200روز از آن اظهار تعجب کرده اند.

اگرچه تعیین مدیر کل جزئی از وظایف مشاور رسانه ای رئیس جمهور محسوب نمی شود اما اظهار بی اطلاعی نشان می دهد برخی از اخبار و انتقادات از آن جایی که در جایگاهی کم اهمیت و شاید فاقد اهمیت قرار دارند از چشمان مردی آشنا به رسانه به دور می ماند. حالا دیگر بخشدار مناطق مرزی ایران هم می داند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد شش ماه و اندی است بدون مدیر کل و با سرپرستی فاقد وجاهت قانونی اداره می شود و وقتی مشاور رسانه ای رئیس جمهور نخست اظهار بی اطلاعی می کنند و سپس ابراز می دارند متعجبم! یعنی برخی اخبار شامل قاعده ی ندیده شدن قرار دارند.

نه می پذیریم و نه باور می کنیم که این مقام مسئول از این موضوع بی اطلاع بوده اند اما رسانه ای ها حداقل از این ترفندها باخبرند که وقتی فردی در زمانی خاص از رخداد یا موضوعی مهم اظهار بی اطلاعی می کند یعنی با یک حرکت هوشمندانه تمامی روزهای سپری شده را بلااثر و فاقد انتقاد جلوه می دهد در نتیجه اگر انتقادی دیگر مطرح شد در جواب می توان گفت مثلا من از فلان تاریخ متوجه شدم.

نه می پذیریم و نه باور می کنیم که مشاور رسانه ای رئیس جمهور توان رصدِ تمامی رسانه های استانی، منطقه ای و کشوری را دارا باشند اما موضوع بدونِ مدیر کل بودن فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد حداقل دو بار در ایسنا، یک بار در روزنامه ی صبا و بارها در پربیننده ترین پایگاه خبری استان به نقد و تحلیل گذارده شده است پس اگر چنین موضعی از دید مشاور رسانه ای مخفی مانده باشد به تراکم کاری آقای صادق باز می گردد یا بی اهمیت بودن حوزه ی فرهنگ و هنر استان یزد!.

رسانه وظیفه دارد چشم بینا و گوش شنوای جامعه باشد. رسانه وظیفه ای جز انتقال صادقانه و شفاف اخبار و موضوعات مهم روز را ندارد اما این که برخی مسائل شامل نادیده انگاری شود جای بسی سؤال دارد. انتقاد صریح و شفاف از شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، منعکس شده در ایسنا(دهم اردی بهشت93)و بازتاب گشترده ی آن در برخی از سایت ها و روزنامه ها، تکرار همان انتقاد 90 روز بعد و بحث های جانبی بسیار این نکته را که مشاور رسانه ای رئیس جمهور مطلع نبوده اند را کاملا منتفی می کند اما اگر ایشان صادقانه اظهار بی اطلاعی کرده باشند و اساساً ندانسته باشند که شش ماه و اندی است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به شیوه ی کدخدامنشی و با نادیده انگاری قانون به وسیله ی سرپرست اداره می شود سؤالات و ابهاماتی اساسی را به دنبال خواهد داشت. یک نکته و اشاره ای مختصر به این ابهامات.

بر اساس قانون مدیریت یک اداره ی کل بیش از چهارماه به وسیله ی سرپرست غیر قانونی است، دستگاه های نظارتی استان پاسخگو باشند تکلیف اسناد مالی و مسئولیت آور امضا شده توسط سرپرست از تاریخ اول تیرماه لغایت تعیین مدیر کل چیست و چگونه رسیدگی و ارزیابی خواهد شد؟

ما مبنا را بر این خواهیم گذارد که محمد رضا صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهور بهتی صادقانه را به نمایش گذارده اند و واقعا از عدم تعیین مدیر کل برای فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بی اطلاع بوده اند. بر همین مبنا چند سوال و ابهام جدی باقی می ماند:

-         رسانه چیست و در دولت تدبیر و امید چه جایگاهی دارد؟

-         شرح وظایف مشاور رسانه ای رصد کدام نوع اخبار و اطلاعات است؟

-         مشاور رسانه ای استاندار یزد کیست؟ باحفظ سمت مدیر روابط عمومی؟

-         بُرد اخبار، تحلیل ها، تفاسیر و انتقادات ارائه شده توسط خبرنگاران، روزنامه ها و پایگاه های خبری و اطلاع رسانی استان یزد چگونه است که مشاور رسانه ای رئیس جمهور قادر به دیدن و رصد کردن آن ها نیست؟

-         سکوت رسانه های حاضر در جلسه پس از اظهار نظر تعجب برانگیز آقای مشاور رسانه ای رئیس جمهور بعد از ابراز بی اطلاعی چه معنا و مفهومی دارد؟

نکته ی پایانی:

از فردای اختتام جام جهانی فوتبال در برزیل یکی از اساسی ترین بحث های روز، انتخاب سرمربی برای تیم ملی فوتبال ایران است بحثی که حالا دیگر به مضحکه ای عمومی مبدل شده است تا مدت ها همگان فکر می کردند زیاده خواهی ها کی روش این توافقات را ناممکن کرده است اما این روزها شاهدیم متولی اول فوتبال مملکت هیچ اراده ای برای تمدید قرارداد مربی ای که باید زیر نظر خودش مشغول به فعالیت باشد ندارد شبیه این اتفاق در رده ای دیگر و در استان یزد افتاده است.

در استانی که یکی از نمایندگانش عضو کمیسیون امنیت ملی است و اظهار نظراتش از جنبش وال استریت تا شورش های شهر فرگوسن امریکا، از مسائل منطقه ای نظیر داعش،القاعده و بحران اوکراین تا پیروزهای مقاومت در سرزمین های اشغالی را شامل می شود موضوع کوچکی به نام انتخاب مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در چنبره ی بد سلیقگی و عدم مدیریت گرفتار آمده است. روی صحبتم با استاندار محترم یزد است با سردار جوکار نماینده محترم مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی و با هر آن شخص، گروه و محفل و جریانات پشت پرده ای که حاضر به کوتاه آمدن بر سر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیستند، این داستان غم انگیز به جای خیلی بدش رسیده است. اداره ی کلی که شش ماه و اندی بدون مدیر کل و با سرپرستی غیر قانونی می تواند اداره شود یعنی مدیر کل نمی خواهد و وقتی مدیر کل نمی خواهد یعنی خیلی به خودتان فشار نیاورید برای اصحاب رسانه، قلم فرهنگ و هنر و دیگر مرتبطین با این اداره کل دیگر بودن یا نبودن و چه کسی و از کدام جناح بودن مدیر کل بحثی حاشیه ای، فاقد اهمیت و کاملا زنگ زده و مندرس شده است واضح و آشکار این که با ندانم کاری، بد سلیقگی و سوء مدیریت کاری کرده اید که اگر آبدارچی فلان اداره را هم قبای مدیر کلی بپوشانید دیگر مهم نیست.

این که می گوییم مهم نیست را از واکنش و بهت صادقانه ی مشاور رسانه ای رئیس جمهور دریافتیم!!! 

این که می گوییم مهم نیست یعنی واقعا مهم نیست!



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا