سرهنگ "نيك نفس" با اشاره به شيوه جديد کلاهبرداران پيامکي، اظهارداشت: در اين شيوه فرد کلاهبردار به هويت نامعلوم از طريق ارسال پيامک با شماره (101559860) و متن "مشترک گرامي، شماره تماس شما در قرعه‌کشي‌هاي تابستاني که شرکت ارتباطات سيار( مخابرات مرکز) بين کليه خطوط (اعتباري، دايمي) برگزار نموده و مي گويد شما برنده يک کمک هزينه سفر به ( عتبات، عاليه) به مبلغ 30000000 ريال شده‌ايد، با عرض تبريک خدمت شما کاربر محترم لطفا" جهت دريافت اطلاعات بيشتر با اپراتور ارسال کننده پيام تماس حاصل فرماييد؛"اقدام به کلاهبرداري از شهروندان مي کنند.

وي افزود: با شروع ارتباط شهروند با اپراتور دروغين، کلاهبرداران فاز دوم نقشه خود را اجرا و از وي مي خواهند آدرس ، تلفن و مشخصات کامل خود را به شماره‌ اعلامي، ارسال کند؛ فرد قرباني بعد از ارسال اطلاعات، پيامي مبني بر اينکه اطلاعات ارسالي با اطلاعات فرد برنده شده همسان است، دريافت مي‌کند.

اين مقام مسئول ادامه داد: كلاهبردار در مرحله بعد با دادن شماره حساب، براي انجام امور اداري از قرباني مي خواهد از طريق اينترنت وجه مورد نياز را پرداخت کند و يا آنها را پاي دستگاه خود‌پرداز کشانده و جابجايي وجه به حساب فرد کلاهبردار را انجام دهند، مالباخته بعد از واريز مبلغ متوجه مي‌شوند از جايزه خبري نيست و به دام کلاهبرداران افتاده است .

سرهنگ نيك نفس با بيان اينکه هيچ يک از بانک‌هاي خصوصي، دولتي و شرکت‌ها از طريق پيام کوتاه براي برندگان اطلاع‌رساني نمي‌کنند، گفت: با توجه به هماهنگي‌هاي صورت گرفته با اپراتورهاي تلفن همراه، اين اپراتورها برندگان خود را فقط از طريق سايت اعلام مي‌کنند.

رييس مركز تشخيص و پيشگيري پليس فتا ناجا ضمن تاكيد بر اينكه هيچ ارگاني حق دريافت اطلاعات شخصي کارت‌هاي بانکي افراد را ندارد ، اظهار داشت : شهروندان بايد هوشياري لازم در اين خصوص را داشته باشند و با دريافت چنين پيامک‌هاي تبليغاتي، فريب نخورده و اطلاعات خود را در اختيار کلاهبرداران قرار ندهند.

اين مقام انتظامي ادامه داد : بخش عمده پرونده‌هاي کلاهبرداري ناشي از سادگي و طمع خود مالباختگان و شاکيان است چرا که هيچ فردي بدون آگاهي از صحت‌و سقم تنها يک پيامک نبايد هزينه‌اي را پرداخت يا اقدام به کاري کند؛ بنابراين افراد بايد در همه شرايط آگاه باشند تا اسير سودجويان نشوند.

وي با بيان اينکه همشهريان تحت هيچ شرايطي رمز دوم کارت خود را از طريق پيامک به هيچ شماره‌اي ارسال نکنند و هرگز به اين‌گونه پيامک‌هاي دريافتي اطمينان نداشته باشند و به حساب‌هاي بانکي اعلام شده پولي واريز نکنند، گفت: پيامک‌هاي مشکوک را از گوشي خود پاک کرده و در صورت دريافت چنين پيامک‌هايي با مراجعه به سايت رسمي آن موسسه يا مراجع صلاحيت‌دار و يا تماس تلفني با ساير شماره تلفن‌هاي رسمي آن دستگاه از صحت پيام‌ها مطمئن شوند.

نيك نفس با بيان اينکه تعدادپيامک‌هاي ارسالي به شهروندان مبني بر اينکه "شما برنده شده‌ايد" هموطنان را تشويق به پيگيري دريافت جايزه مي‌کند، زياد شده است، گفت: از شهروندان درخواست مي‌شود به پيامک‌هاي مشکوک و ناشناخته که احتمال کلاهبرداري دارند، پاسخ ندهند.

رييس مركز تشخيص و پيشگيري پليس فتا ناجا در خاتمه از هموطنان خواست تا در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما و يا باايميل cyber@police.ir گزارش نمايند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا