فهيمه سادات حقاني ثاني

طبس- يزدفردا/ یکی از مهمترین مسائلی که رهبر معظم انقلاب همواره به آن تاکید داشته و دارند، بحث فرهنگ است، تا آن جایی که ایشان در این رابطه فرموده اند کار فرهنگی آن چیزی است که حاضرم جانم را فدایش کنم.
موضوع فرهنگ از موضوعات بسیار مهم و چالشی در طول تاریخ بوده و امروزه بیش از همیشه تاثیر گذاری آن مشخص شده است.
درباره تعریف فرهنگ، نظریات متعدد و گاه متناقضی وجود دارد. برخی با تأکید بر اکتسابی بودن فرهنگ آن را چنین تعریف کرده اند: «مجموعه الگوها یا هنجارهای رفتاری است که از طریق یادگیری از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.» گاهی نیز فرهنگ را به «راه و رسم زندگی جامعه» تعریف کرده اند.
با توجه به تعریفی که از فرهنگ ارائه شد می توان به اهمیت آن در حیات فردی و نظام اجتماعی پی برد. مجموعه دانش ها، نگرش ها، عادات، رسوم و… که شکل دهنده فرهنگ یک جامعه می باشند از سویی موجب انسجام اجتماعی و یکپارچگی ملی و حتی وحدت نوع بشر می باشد و از سوی دیگر همین عوامل نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فردی دارد.
در سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي" بیان دغدغه های فرهنگی از سوی رهبر معظم انقلاب مسیری طولانی دارد و حرف جدیدی نیست اما اشاره به یک موضوع از هزاران نمونه در این رابطه در شهرستان طبس می تواند ما را در جهت گیری ها فرهنگی همسو با فرمایشات ایشان کمک شایانی نماید.
نزدیک سه ماه از نصب تلویزیون شهری در میدان اصلی شهرستان طبس می گذرد اما در این مدت به جز چند تبلیغات ساده و پیام های تبریک و تسلیت از سوی مجری انحصاری تبلیغات تلویزیونی که چاپ طبس پژواک نام دارد و گاها آگهی های ترحیم، چیز قابل توجهی به چشم نمی خورد.
چند وقت پیش همزمان با روز 21 تیر، روز عفاف و حجاب  پوسترهای بسیار زیبایی از سمت بسیج خواهران شهرستان طبس در تلویزیون شهری به نمایش گذاشته شد که قابل توجه و تحسین برانگیز بود، اما این اولین و آخرین باری بود که از این دست تبلیغات به چشم می خورد و یا حداقل ما دیده ایم.
با مهدی اکرمی، مسول تلویزیون شهری شهرستان طبس که صحبت می کردم لب به شکوه گشود و گفت: هزینه ی تبلیغات در شهرهای دیگر دو- سه برابر شهرستان طبس است و من حتی اعلام کرده ام که تبلیغات فرهنگی را بخاطر اهمیت زیادی که دارد با هزینه ای نصف قیمت پخش می کنم اما متاسفانه نهاد هایی همچون آستانه حسین بن موسی الکاظم(ع) ، سپاه، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، اداره تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و ستاد اقامه ی نماز و امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه ی توجه و رسیدگی به امور فرهنگی در شهرستان را دارند، به این مسائل بی توجه اند .
وی با اشاره به اهمیت به بخش خصوصی افزود: من برای این مسئله از زندگی خود گذشتم اما دریغ از ذره ای توجه از سمت مسولین. آیا هزینه ی  15 هزار تومان برای یک شب با 200 بار پخش تبلیغات، زياد است؟
اکرمی گفت: از مسولین شهرستان طبس خواهشمندم به مقوله ی فرهنگ اهمیت بیشتری بدهند و این فرصت را مغتنم بشمارند و از امکانات موجود در شهرستان طبس به نحو احسن استفاده کنند.
رهبر معظم انقلاب در تاریخ 15 اسفند 92 در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری اینچنین می فرمایند:«  بحمدالله جوانهای مؤمنِ خوبی داریم در عرصه‌ی فرهنگ و هنر؛ فعالیت کردند، کار کردند؛ حالا بعضی جوانند، بعضی دوره‌ی جوانی را هم گذرانده‌اند؛ ما عامل فرهنگی کم نداریم. ما حتماً در مسئله‌ی فرهنگ‌[باید توجه کنیم]، دولت محترم هم باید توجه کند، دیگران هم توجه کنند. بنده هم در این نگرانی با شما سهیم هستم و امیدوارم که مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه میکنند.
با مسائل فرهنگی شوخی نمی شود کرد، بی‌ملاحظگی نمی شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ی فرهنگی به‌وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ی نقدی داد؛ این‌جوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد.
و واقعاً باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را همه بدانند، همه؛ این جوانان مؤمن و انقلابی‌اند که روز خطر سینه سپر میکنند، هشت سال جنگ تحمیلی میروند توی میدان؛ اینها هستند.
افرادی که نسبت به اینجوانها با چشم بدبینی نگاه میکنند یا مردم را بدبین میکنند، خدمت نمیکنند به کشور؛ به استقلال کشور، به پیشرفت کشور، به انقلاب اسلامی خدمت نمی کنند. 
این جوانها را باید حفظ کرد، باید از اینها قدردانی کرد، امروز هم بحمدالله کم نیستند و زیادند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا