در تحقیقات صورت گرفته در مرکز تحقیقات و مطالعات سرطان پستان ایالت کالیفرنیا کشف شده است که عامل بیماری سرطان خون در گاوها می تواند از طریق شیر و گوشت آلوده حیوان وارد بدن انسان شده و بسته به شرایط درونی ممکن است زنان و یا مردان مصرف کننده را مبتلا به سرطان سینه نماید.

دکتر مجتبی آغاز در توضیح این خبر گفت: ویروس لوسمی گاوی یا BLV از خانواده ویروس های Retroviridae است که این ویروس از جمله ویروس های RNA دار می باشد. ویروس BLV معمولا گاوهای شیرده و پرواری گوشتی را مبتلا می نماید و از گوشت و شیر دام های آلوده نیز استخراج شده است. اکثر گاوهای مبتلا به بیماری لوسمی گاوی الزاما به این بیماری مبتلا نمی شوند بلکه به عنوان ناقل یا مخزن بیماری باعث نشر و پراکندگی ویروس در محیط اطراف می گردند. باید توجه داشت ابتلا به BLV یا لوسمی گاوی تنها محدود به گاوها نشده است بلکه گوسفندان و سایر حیوانات اهلی نظیر بز، خوک و ... را هم درگیر می نماید.

وی در ادامه تصریح کرد: اخیرا کشف شده است که ویروس BLV علاوه بر خون می تواند سلول های سینه و بافت پستان گاو ها را نیز مبتلا نموده و این سلول ها را به حالت سرطانی تبدیل نماید. اگر انسان احیانا از شیر غیر پاستوریزه و یا گوشت نیم پخته آلوده استفاده نماید و یا با دام مظنون تماس غیر بهداشتی داشته باشد این ویروس خطرناک می تواند به بدن وی وارد شده و بسته به شرایط درونی ممکن است زنان و یا مردان را مبتلا به سرطان سینه کند.

 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم اظهار کرد: طبق نتایج آزمایشات صورت گرفته، ویروس BLV تا حد زیادی می تواند یکی از عوامل احتمالی بروز سرطان سینه در خانم ها باشد. این نشانه و علایم، زنگ خطری است برای کنترل هر چه دقیق تر سلامت دام ها و دامداری ها و ضرورت بازنگری کلی به بسیاری از ویروس هایی که به نحوی پدیده بدخیم سرطان زایی را تسریع و یا آغاز می کنند.

دکتر آغاز در پایان به شهروندان توصیه نمود: به منظور اطمینان از پیشگیری ابتلا به کلیه بیماری های ناخواسته ناشی از مصرف فراودده های خام دامی آلوده از جمله ویروس زمینه ساز سرطان پستان، تمامی فراورده های خام دامی از جمله گوشت را از اماکنی که تحت نظر دامپزشکی و دارای مشخصات بهداشتی باشد تهیه نمایند، گوشت را کامل بپزند و از مصرف گوشت های نیم پز و کبابی و فراورده های لبنی غیر پاستوریزه و یا فله ای پرهیز نمایند.

همچنین از دامداران خواست گله های ناقل و یا مشکوک به ویروس BLV را با رهنمود کارشناسان دامپزشکی معدوم کرده و با واکسیناسیون صحیح و دقیق دام ها از بروز و همه گیری این بیماری خطرناک جلوگیری نمایند.

علاقه مندان می توانندبرای کسب اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی دانشگاه کالیفرنیای آمریکا و یا مراکز تحقیقات ومطالعات سرطان پستان ایالات کالیفرنیا مراجعه فرمایند.

 دکتر مجتبی آغاز رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا