احمد جعفری ندوشن

استان يزد از دیرباز یکی از استان‌های فرهنگی، تاریخی و مذهبی کشور به حساب می‌آمده است و تدین، دینداری، سخت کوشی، صداقت و درستکاری مردمان  این دیار  زبانزد خاص و عام است.

یزدی ها به لحاظ امانت داری و درستکاری، همواره مورد اعتماد آحاد مردم ایران بوده اند؛ چراکه هرجا کاری به آنها سپرده شده با صداقت، درستی و پشتکار تمام، آن را به خوبی و با موفقیت به سرانجام رسانده اند.

فرهنگ و روحیه کار و تلاش مردمان این سامان، یزد را به یکی از مراکز مهم صنعتی و معدنی کشور تبدیل نموده و همین روحیه باعث شده تا یزد پایین ترین آمار  بیکاری را در کشور داشته باشد.

یزد، دارای شخصیتی های بزرگ دینی همچون آیت الله حایری یزدی ، سومین شهید محراب آیت الله صدوقی، آیت الله خاتمی، حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی و دیگر بزرگانی دینی و شخصیت های فرهنگی و ادبی همانند فرخی یزدی و وحشی بافقی و غیره است که هر کدام سهم بزرگی در ترویج فرهنگ اسلام و حفظ و احیای فرهنگ و هنر این مرز و بوم داشته اند و از افتخارات استان محسوب می شوند.

یزد، دومین شهر تاریخی و اولین شهر خشت خام جهان محسوب می شود و آثار و بناهای ارزشمندی در استان یزد وجود دارد که هر یک نماد عظمت تاریخ این مرز و بوم و وجود آثار و بناهای مذهبی مانند مسجد جامع و مجموعه امیرچقماق ، مساجد و تکایا، نماد دینداری مردمان این خطه از میهن اسلامی است.

در واقع فرهنگ و تدین مردم یزد و غناي فرهنگي آن همواره مورد تحسين مردم اقصی نقاط کشور بوده است و همین امر باعث شده تا یزد به دارالعباده، دارالعلم و شهر " قنات و قنوت و قناعت " شهرت یابد.

اگر نگاهی به وضعیت فرهنگی استان یزد در سال های گذشته داشته باشیم؛ این بخش فراز و نشیب هایی داشته است. مدیرانی سکاندار فرهنگ و هنر یزد بوده و خدماتی در عرصه فرهنگ یزد انجام داده اند و گاهی نیز انتقاداتی بدنبال برخی از آنها بوده است.

پس از حدود هفت ماه کش و قوس برای انتصاب مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، سکان این مجموعه فرهنگی هفته گذشته به علی غياثي ندوشن سپرده شد و آیین تکریم و معارفه مدیر کل آن با حضور و استقبال گرم مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر استان برگزار شد.

در این مراسم سخنرانان از جایگاه مهم فرهنگ و هنر و ضرورت های توجه به این بخش سخن به میان آوردند و چالش های فراروی آن را یادآور شدند.

طی مدت یاد شده گزينه هاي متعدد برای تصدی این مسئولیت مطرح بودند که به گفته مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری یزد ، غیاثی ندوشن گزینه اول آن بود  و علی رغم اینکه وی ترجیح می داد فرد دیگری برای این سمت منصوب شود؛ اما تصمیم وزارت ارشاد و استانداری و در نهایت شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی را راضی به پذیرش این مسئولیت کرد.

با توجه به تنوع وگستردگی فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباط با قشرهای مختلف فرهنگی و هنری همچون هنرمندان، اصحاب اندیشه و قلم ، رسانه ها و خبرنگاران و گروههای شعر، موسیقی و تئاتر و غیره، این اداره کل نیازمند مدیری آشنا به فرهنگ و هنر یزد بود که بخش فرهنگی استان را راهبری،  برنامه ریزی و سیاست گذاری بلندمدت آن را تدوین کند.

غياثي ندوشن که در سالهای 81 تا 84 نیز مسئوليت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را عهده دار بود به عقیده بسیاری از صاحبنظران، کارنامه موفقی را از خود بر جای گذاشت و بسیاری امیدوارند در دوره جدید نیز کارنامه درخشان تری از خود بر جای بگذارد.

غياثي توانست در نخستين سال آغاز جشنواره ملي رضوي، بخش خوشنويسي اين جشنواره را به نام يزد ثبت كند و پس از او نيز اين جشنواره هشت دوره در استان يزد برگزار شد.

در این برهه از زمان جدای از تدوین و اجرای سیاست ها و برنامه های بلند مدت فرهنگی و هنری،  انتظارات فراوانی فراسوی مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نهاده شده که انتظار می رود با حمایت های مالی و معنوی مسئولان وزارتخانه و استان و همراهی و همدلی دستگاههای فرهنگی اجرایی شود.

انتظاراتی که علماء و بزرگان یزد از یک سو و توقعاتی که اندیشمندان و اصحاب فرهنگ و هنر استان از سوی دیگر دارند، خواسته هایی است که پیش روی مدیریت جدید دستگاه فرهنگی استان نهاده شده است.

اگر تحلیلی از خروجی آیین تکریم و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم انتظاراتی مطرح شد که نیاز امروز بخش فرهنگ وهنر استان است و بسیاری از اصحاب فرهنگ و هنر آرزوی  تحقق آن را داشته و دارند.

حركت در مسير فرهنگي بر اساس يك نقشه کلی و واحد، پرهیز از موازی کاری در این بخش، لزوم استفاده از ابزارهاي روز و پرهیز از چند صدايي و اعمال سليقه هاي شخصي، سياسي و گروهي در انجام کارهای فرهنگی، همگرايي اصحاب فرهنگ و هنر و دميدن روح تعهد به همه بخش ‌هاي فرهنگ و هنر استان و ارتقاء جايگاه ارشاد يزد به عنوان يك نهاد تاثيرگذار در عرصه فرهنگ و هنر از جمله انتظارات مدیریت ارشد استان از دستگاه فرهنگی است.

ایجاد شبکه‌ای از نخبگان فرهنگی و هنری در استان، پیشبرد امور فرهنگ و هنر استان با محوریت قانون، دستیابی رسانه ها به جایگاه واقعی خود ، اجتماعی کردن هنر در استان، فراهم شدن فضاي لازم براي شكوفايي فرهنگ و هنر، حفظ كرامت هنرمندان، صيانت از فرهنگ و هنر يزد و تمرکززدایی از زیرساخت‌ها و برنامه‌های فرهنگی استان یزد  از دیگر  انتظارات می باشد.

از سوی دیگر اجرای سیاست های فرهنگی دولت تدبیر و امید از ماموریت های اساسی دستگاه فرهنگی استان است که مدیریت جدید آن را در راس برنامه های کاری خود قرار داده است.

قطعا سکاندار جدید فرهنگ و ارشاد استان خود نیز در اجرای سیاست های فرهنگی دولت و ساماندهی وضعیت فرهنگی استان برنامه های مدونی را پیش روی خود نهاده که به یاری خداوند و حمایت  خوب مسئولان وزارتخانه و استان ، بهره گیری از تجربه های موفق و ظرفيت ها و توانمندي هاي اصحاب فرهنگ و هنر این برنامه ها تحقق خواهد یافت.

در اینجا لازم است از خدمات جناب آقای عبدالحسینی مدیر کل سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدت تصدی مسئولیت و همچنین تلاش های جناب آقای دهبیدی پور سرپرست، معاونین به خصوص جناب آقای مفیدی و کارکنان این اداره کل  قدردانی شود.

همچنین انتصاب شایسته جناب آقای علی غیاثی ندوشن را به سمت مدیر کل این مجموعه فرهنگی تبریک عرض نموده و امید است ایشان در انجام ماموریت ها و برنامه های محوله موفق باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا