مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی از ثبت ملي 8 اثر در كشور خبر داد و اعلام کرد: چشمه «مرتضی علی» در خراسان جنوبی که جایگاه خاصی در فرهنگ مردم منطقه دارد، یکی از این آثار است.

فرهاد نظري افزود: مردم منطقه نگاه خاصی به چشمه طبيعي مرتضي علي طبیعی دارند و آنها حتی آب آن را شفابخش می‌دانند و معتقدند آب این چشمه حاوی مواد معدنی و طبیعی خاصی است که به آن شاخصه خاص می‌بخشد.

وي تصريح كرد: آبشار «گزو» در مازندران، از دیگر آثار طبیعی ثبت‌شده است. این آبشار 33 متر ارتفاع دارد و چشمه بالادست آن که 40 چشمه دارد، جزو مجموعه ثبتی این اثر طبیعی محسوب می‌شود.

نظري خاطرنشان كرد: مجموعه آبشارهای «شیرآباد» در استان گلستان، «تله گز» در شهر کرمان، آبشار «ارم»، دریاچه «شورمست» در مازندران، درخت سرو کهنسال روستای «زول» و درخت سرو کهنسال روستای «تلخیک» در شهرستان قائن در خراسان جنوبی نیز از جمله آثاری است که در کمیته ثبت میراث طبیعی به ثبت رسید.

چشمه آبگرم مرتضی علی (ع) از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان کویری طبس در استان خراسان جنوبي است.

این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله 27 کیلومتری شهر طبس واقع شده‌ است و برای رسیدن به این چشمه باید حدود 5 کیلومتر پس از شهر طبس را به صورت پیاده که عمدتاً از داخل آب می‌باشد طی کرد.

در این منطقه چشمه‌های متعدد آبگرم و آب سرد وجود دارند که بزرگ‌ترین آن‌ها را که از درون حفره‌ای به بیرون تراوش می‌کند را حمام مرتضی علی می‌گویند. آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین سبب ایجاد اختلاف دما در چشمه می‌شود که گاهی به 10 درجه نیز می‌رسد.

غلظت بیشتر آبگرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود 300 متری بستر رودخانه پیش روند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌ و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند. به این ترتیب در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آبگرم جریان دارد و می‌توان یک پا را در طرف گرم رودخانه فرو برد و پای دیگر را در طرف سرد رودخانه. پدیده‌ نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن وجود نداشته باشد.

علاوه بر آن خواص درمانی آب این چشمه‌ها می‌تواند گردشگران زیادی را به این منطقه جذب نماید. این چشمه‌ها منبع تأمین آب اغلب مزارع و باغ‌های طبس می‌باشد که از طریق نهر آبی به این شهر منتقل می‌شود

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا