دکتر مجتبی آغاز گفت: بیماری هیداتیدوز در اثر کیست های انگلی کرم پهن اکینوکوکوس گرانولوزوس ایجاد می شود و یکی از بیماری های خطرناک و مشترک بین انسان و دام به شمار می رود که از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد اهمیت می باشد. آلودگی دام ها به هیداتیدوز می تواند منجر به کاهش قابل ملاحظه ای در محصولات دامی و ابتلای انسان به این بیماری خطرناک گردد.

وی در ادامه عنوان نمود: این انگل در چرخه زندگی خود دو میزبان پستاندار دارد. میزبان قطعی آن گوشتخواران خصوصا سگ بوده و کرم های بالغ در روده این حیوانات زندگی می کنند. میزبان واسط آن نیز انواع مختلف علفخواران (گوسفند و بز و ... ) و همچنین همه چیز خواران از جمله انسان می باشد که انگل در بدن آن ها تکامل می یابد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم تصریح نمود: متأسفانه عفونت انسانی ناشی از این گونه انگل یکی از عفونت های مهلک انگلی شناخته شده در انسان است. با این حال این بیماری در مراحل اولیه علائم بالینی خاصی در انسان ندارد و تنها در اثر رشد کیست ها و به مرور زمان علائم مختلفی بسته به عضو مبتلا به کیست بروز می نماید. به عنوان مثال سرفه، تنگی نفس و درد قفسه سینه در موارد درگیری ریه و نارسایی کبد، زردی، ادم، کم خونی، لاغری و بزرگی کبد در موارد درگیری کبد در بیمار مبتلا مشاهده می شود. جراحی و برداشت کیست هیداتیک در انسان به عنوان تنها روش درمانی مؤثر شناخته می شود. در دام ها نیز سقط جنین، کاهش اشتها، ضعف شدید و در نهایت کاهش قابل ملاحظه محصولات دامی از علائم این بیماری به شمار می رود که می تواند منتهی به مرگ حیوان و بروز خسارات شدید اقتصادی برای دامدار شود.

دکتر آغاز به شهروندان توصیه نمود با شستشوی کامل و اصولی سبزیجات، صیفی جات از ابتلاء به این بیماری پیشگیری نمایند. وی همچنین رعایت اصول بهداشتی در کشتارگاه ها و حصار کشی آن ها، و نیز معدوم نمودن سگ های ولگرد و جلوگیری از دسترسی آن ها به ضایعات کشتارگاهی را در مبارزه با این بیماری خطرناک حائز اهمیت دانست و از مردم درخواست نمود با کنترل سگ های خانگی و گله و درمان ضد انگلی آن ها با داروهای لازم و خودداری از در اختیار قرار دادن احشاء آلوده و خام به گوشتخواران مختلف هر چه بیشتر از شیوع این بیماری در میان انسان و دام جلوگیری به عمل آورند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا