یز"جعفری خبرنگاربهداشت و درمان .پزشکی یزدفردا:یک متخصص تغذیه در یزد : افراد باید در فصل تابستان هر دو ساعت یک مرتبه حتی بدون اینکه احساس تنشنگی داشته باشند اب بنوشند تا آب کافی بدن تامین گردد.

یک متخصص تغذیه در یزد گفت: افراد باید در فصل تابستان هر دو ساعت یک مرتبه حتی بدون اینکه احساس تنشنگی داشته باشند اب بنوشند تا آب کافی بدن تامین گردد.

دکتر فاطمه کاسب در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان ، با اشاره به تامین آب و الکترولیت های بدن به ویژه در کودکان و سالمندان در فصل تابستان اظهارداشت: به کودکان و سالمندان و حتی افراد عادی توصیه می شود هر دو ساعت یک مرتبه بدون احساس تشنگی آب بنوشند.

این متخصص تغذیه در خصوص فواید آب برای سلامتی گفت:با توجه به این که 60 تا 70 درصد وزن بدن را اب تشکیل داده است بنابراین اگر مقدار آب از دست رفته دراثر تعریق جایگزین نشود می تواند باعث بروز اختلالات مغزی و حتی کاهش سطح هوشیاری فرد شود.

وی مصرف میوه و سبزیجات را از دیگر راه های تامین آب در بدن عنوان کرد و افزود: افراد نباید از اب میوه به جای میوه استفاده کنند چراکه آب میوه ها مقدار فیبر موجود در خود که ماده مفیدی برای سلامتی است را از دست داده است.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: افراد از فیبرهای محلول در آب که بیشتر در میوه هایی همچون؛ آلو، مرکبات و انگور یافت می شوداستفاده نمایند زیرا فیبرهای محلول در آب سبب کاهش کلسترول و چربی خون می شود.

وی گفت: از آنجا که میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند بنابراین باید از میوه ها به لحاظ پیشگیری از بروز انواع سرطان ها و بیماری فشارخون و بیماریهای قلبی - عروقی استفاده گردد.

دکتر کاسب در پاسخ به اینکه " آیا میتوان از نوشابه های گازدار به جای آب استفاده کرد تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید مصرف نوشابه ها جایگزین آب شود زیرا باعث پوسیدگی دندان و همچنین پوکی استخوان در فرد می شود.

وی ادامه داد: مصرف دوغ در تابستان بسیار مفید بوده چون باعث سلامت اکولوژی میکروبی روده شده و همچنین تامین کننده آب و املاح کلسیم در بدن است.وی تاکید کرد: افراد بالغ باید روزانه 10 الی 12 لیوان آب مصرف نمایند.

وی خاطرنشان ساخت: گرایش به مصرف سبزیجات با توجه به مقدار کالری پایین آن در تابستان بسیار مفید است و می تواند املاح و فیبر بالای بدن را فراهم آورد.دکتر کاسب به کاهش گوشت مصرفی در فصل تابستان تاکید کرد و گفت: کاهش مقدار مصرف گوشت در فصل تابستان به سلامت افراد کمک بیشتری می کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا