در میان دعوا بر سر وحدت میان اصولگرایان، حضور اصلاح طلبان در انتخابات و استراتژی آنها، خطر جریان انحرافی برای مجلس آینده، شایعه ارتباط جبهه پایدرای با دولت و هزاران شایعه دیگر، خرج های میلیاردی و توافقات مالی در پشت درهای بسته میان سرمایه داران و برخی مسوولان با کاندیداهای انتخابات مجلس از چشم ها دور می ماند

به گزارش یزدفردا به نقل از مشرق، با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی کم کم بوی تبلیغات و پخش کردن تراکت و دیگر اقلام تبلیغاتی در سطح شهرها و حوزه های انتخاباتی به صورت جدی آغاز می شود.

هشداری که فراموش شد

مساله که در این میان مورد توجه رسانه ها و مردم قرار می گیرد سوالی بزرگ خواهد بود که برخی از داوطلبان پاسخی برای آن نخواهند داشت. سوال این است؛ ” از کجا آورده اید؟” معنای ساده تر این سوال این خواهد بود که؛ یک نماینده مجلس و یا فردی که می خواهد به مجلس راه پیدا کند تا چه میزان توان خرج های تبلیغی برای خود را دارد؟

البته این نکته نیز نباید فراموش شود که هزینه انتخاباتی یک نامزد در شهرهای بزرگی نظیر تهران که رقابت هر ۱۹ نفر برای یک صندلی سبز بهارستان انجام می شود، بسیار بالاتر از هزینه انتخاباتی داوطلبی از توابع روستایی در شهری محروم خواهد بود. هزینه هایی که شاید از میلیون ها تومان نیز بگذرد و قدم به وادی میلیارد بگذارد.

اما کسی پیشتر هشدارهایی درباره عدم نزدیکی نمایندگان به باندهای قدرت و ثروت داد بود، نکته ای که مطمئنا برخی آنرا جدی نگرفتند.  توصیه سال گذشته رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس مبنی بر دوری از باندهای قدرت و ثروت نکات قابل توجهی را در بر داشت که در زمان خود واکنش های مثبتی را از سوی گروه های سیاسی برانگیخت ولی انگار گرد فراموشی خیلی زودتر از حد انتظار بر روی این سخنان نشسته است.

نشست های خبری با طعم “کارت هدیه”

تا پیش از مشخص شدن لیست های انتخاباتی گروه های مختلف اعم از اصولگرا، اصلاح طلب، حامی دولت و … مشغول یارگیری سیاسی شده و هرگروه توانست افراد مختلفی را جذب کند، افرادی که گاه منش و رفتار اصولگرایانه داشتند و گاه رفتار اصلاح طلبانه. البته گروهی نیز علم ایجاد گفتمانی جدید را بلند کردند که در میان آنها از یاران دیروز احمدی نژاد تا حامیان اطرافیان فعلی رییس جمهور حضور داشت.

ولی در میان دعوا بر سر وحدت میان اصولگرایان، حضور اصلاح طلبان در انتخابات و استراتژی آنها، خطر جریان انحرافی، شایعه ارتباط جبهه پایدرای با دولت و هزاران شایعه دیگر، خرج های میلیاردی و توافقات مالی در پشت درهای بسته میان سرمایه داران و برخی مسوولان با کاندیداهای انتخابات مجلس از چشم ها دور می ماند اما همیشه روزنه هایی برای شنیدن این اخبار وجود دارد.

بازار داغ نشست های خبری که تا پیش از انتخابات محلی از اعراب نداشتند یکی از همین روزنه ها است. برگزاری نشست های انتخاباتی به خودی خود بدون اشکال بوده و می تواند تنور انتخابات را گرم کند، اما برخی از این نشست ها در آستانه انتخابات تغییر روال داده و به گونه ای دیگر تشکیل می شوند.

تا پیش از این کمتر دیده می شد که در نشست خبری یک نماینده از کارت های هدیه خبری باشد، اما در این روزها برخی از داوطلبان انتخابات مجلس نهم ( چه از میان اصولگرایان و چه اصلاح طلبان و چه حامیان دولت) در پایان نشست خبری برای حاضرین کارت های هدیه ای با مبالغ مختلف در نظر می گیرند.

حتی قرار بود یکی از داوطلبان که بار نمایندگی مردم را در مجلس نیز بدوش دارد، نشست خبری خود را در هتلی ۴ ستاره در تهران برگزار  کند که البته مکان این نشست بنا به دلایل نامعلومی، یک شب پیش از برگزاری به ساختمانی محقر! تغییر پیدا کرد!

همایش های میلیونی!!!

اما این تمام ماجرای خرج های انتخاباتی نیست. چندی پیش نیز گروهی که مدعی بود از حامیان دولت است با برگزاری همایشی در مشهد، برای تمامی میهمانان هواپیمای اختصاصی چارتر کرده و در یکی از بهترین هتل های این شهر برای حاضران اقامت گرفت.

این گروه نیز که با برخی از نمایندگان فعلی مجلس مرتبط است با خرج میلیونی در این سفر میتینگ انتخاباتی خود را برگزار کرد. گفتنی است فردی که خود را دبیرکل این مجموعه معرفی کرده از چهره های متمول بوده که با نزدیک شدن به نمایندگان و برخی چهره های سیاسی مدعی است حدود ۲۰۰ کرسی مجلس آینده در اختیار آنان خواهد بود.

وقتی انتقام گیری ها حقیقت را برملا می کند

البته گاهی در میان همین انتقام گیری های گروه های سیاسی از یکدیگر برخی تخلفات و هزینه ها مساله دار نمایان می شود که جدای از درگیری های سیاسی باید مورد توجه دستگاه های نظارتی قرار گیرد.

به عنوان مثال در چند روز گذشته و در جریان مناظره دو چهره سیاسی کشور نیز یکی از طرف های مناظره کننده از کمک ۱۰۰ میلیون تومانی یک چهره سیاسی به طرف مقابل پرده برداشت و جالب آنکه نماینده گروه مقابل این موضوع را تائید کرده و اظهار داشت: هر کدام از گروه های عضو بخشی از هزینه ها را داده اند و فرد مذکور نیز سهم خود را داده است.”

در موردی دیگر رسانه حامی یک گروه سیاسی نوظهور چندی پیش تصویری را منتشر کرد که یک خودرو وابسته به ارگانی خاص در حال تبلیغ پوسترهای گروه رقیب بود. اگر نیت سیاسی این سایت را برای انتشار تصویر مذکور نادیده بگیریم، صرف بیت المال آنهم به اسم دفاع از اصول و آرمان ها قابل تامل است.

البته هنوز  بازار همایش های میلیونی داغ است و یکی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی که پس از قرار نگرفتن در لیست انتخاباتی یک گروه، اقدام به تشکیل جبهه جدیدی کرده بود همایشی میلیونی برای برخی چهره ها و شخصیت ها تشکیل داده و حتی عکس بلیط های ۱۰۰ هزار تومانی مرکزی که این همایش در آن برگزار شده بود نیز در رسانه ها منتشر شد.

نکته جالب آنجاست که برخی نزدیکان جبهه هایی که دیگری را متهم به پول پاشی می کنند، در نشست های خبری داوطلبان جبهه خود، کارت های هدیه را نثار حاضران کرده و از اعلام علنی آن نیز ابایی ندارند.

چه کسانی رد صلاحیت می شوند؟

با توجه به تاکید آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان که گفته بود “هزینه‌هایی که در انتخابات می‌شود بی‌حساب و کتاب نیست و ما هم در بررسی صلاحیت‌ها تا آن‌جایی که ممکن است این مسائل را مورد توجه قرار می‌دهیم” باید دید چه تعداد ازداوطلبانی که در روزهای پس از تائید صلاحیت عرصه را برای گرفتن همایش های میلیونی و صرف پول از بیت المال باز می بینند، از گردونه انتخابات حذف می شوند؟

همچنین می توان منتظر بود و دید گروه هایی که خود را در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی تعریف کرده و مدعی وفاداری به ولایت هستند آیا حاضرند هزینه های انتخاباتی جریان خود را برای روشنگری بیشتر در اختیار رسانه ها قرار می دهند یا خیر؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا