معتقدم مردم هر کشور و ملیتی یک سری دغدغه ها، مشکلات و حرف هایی دارند که به یک زبان گویا برای بیان آن ها نیاز است. در «خنده بازار» این اتفاق افتاد و زبان مردم شد....

 چون دانشجوی تئاتر بودم فن بیان را تمرین می کردم. اکنون هم گاهی در دانشگاه فن بیان تمرین می کنم و صدا و بیان را خیلی تخصصی کار کرده ام. شاید صدایم مدیون همین تمرین ها باشد.

خنده بازار زبان مردم شده است

این که مجموعه طنز و انتقادی «خنده بازار» حدود ۲ سال روی آنتن دوام بیاورد، جای تعجب ندارد چرا که براساس گفت و گوهای پیشینی که با نویسنده و کارگردان و برخی از بازیگران این مجموعه داشتم، معاون سیما دکتر «دارابی» و مدیر شبکه سوم سیما از این مجموعه به شدت حمایت می کنند و حتی برخی ایده ها و طرح ها را آن ها می دهند. در حال حاضر سری جدید «خنده بازار» در این ماه پر برکت روانه آنتن شده است.

با «آرش میراحمدی» بازیگر آیتم هایی همچون «منتقد»، «دادگاه»، «داستان های باور نکردنی» و «مرد نقاب دار» گفت و گویی انجام دادم که در ادامه می خوانید.


* اگر تمایل دارید در ابتدای این مصاحبه درباره شروع فعالیتتان در حرفه بازیگری صحبت کنید.

** در سال ۱۳۶۸ دانشجوی تئاتر در دانشکده هنرهای زیبا بودم. برای نخستین بار با بازی در مجموعه طنز «نوروز ۷۲» فعالیت خود را شروع کردم. با داریوش کاردان، علی عمرانی، مهران مدیری، ارژنگ امیرفضلی، زنده یاد داوود اسدی و مهرداد نظری در این مجموعه هم بازی بودم و به طور اتفاقی وارد عرصه طنز شدم. البته کار جدی هم انجام می دادم. من در فیلم هایی همچون «نیمه پنهان» تهمینه میلانی، «معجزه خنده» یدا... صمدی و «مرد پنجم» شهابی و مجموعه های «پیل بانان»، «لبخند سوم» و «وقت لبخند» بازی کرده ام. در رادیو هم به حرفه گویندگی می پرداختم یا نریشن فیلم ها و برنامه «حسنی» و مجموعه «زیر آسمان شهر» را‌ می‌گفتم، همچنین تاکنون چند فیلم تلویزیونی ساخته ام.


* از چه طریقی برای بازی به مجموعه «خنده بازار» معرفی شدید؟

** در سال های پیش، برای شبکه سوم سیما کار طنز انجام می دادیم و «شهاب عباسی» هم با ما همکاری می کرد. «فرید شب خیز» تهیه کننده «خنده بازار» هم، آهنگساز «نوروز ۷۲» بود. با این دوستان آشنایی داشتم و آن ها تصمیم گرفتند از بازیگران با تجربه، قدیمی و افرادی که کمتر دیده شده اند، استفاده کنند و به همین دلیل به سراغم آمدند.


* آیا در مدت ساخت سری های مختلف «خنده بازار» آیتم خاصی مختص به شما با توجه به ویژگی فیزیکی و صدایتان نوشته شد؟

** بله! «شهاب عباسی» ذهنی خلاق و انتخاب های درستی در چیدمان بازیگران دارد. به طور مثال در آیتم «منتقد» که خیلی دوستش دارم، نقش آقای «تفرشیان» را با خود «شهاب» بازی می کنم و این آیتم، خیلی خوب و ویژه برایم نوشته شده است. آیتم های «داستان های باور نکردنی»، «مرد نقاب دار» و «دادگاه» را کارگردان براساس توانایی هایم طراحی کرده است.


* به طور حتم برای خوب درآمدن آیتم های مختلف با دیگر بازیگران قبل از فیلم برداری تمرین دارید؟

** به طور قطع برای درک فضا تمرین می کنیم. «شهاب عباسی» خط می دهد و ما کار را شروع می کنیم. چون حرف یکدیگر را می فهمیم، زمان زیادی را برای تمرین صرف نمی کنیم، ولی برای روان شدن و هماهنگ بودن دوربین ها، تمرین ها را انجام می دادیم.


* به «شهاب عباسی» اشاره کردید؛ بفرمایید او به عنوان یکی از نویسندگان و کارگردان این مجموعه چه نقشی در هدایت درست بازیگران داشت؟

** در واقع او نقش خیلی مهمی دارد، ولی دوست ندارد از او تعریف کنیم. به واقع او ذهنیت خاصی دارد و طنز را به معنای واقعی و به درستی هدایت می کند. معتقدم طنز باید انتقاد کند و مسائل و ضعف ها را با زبان شیرین بیان کند. طنز فقط برای شاد کردن و خنداندن مخاطب نیست بلکه باید حرفی برای گفتن داشته باشد و شهاب به خوبی «خنده بازار» را به آن سو هدایت کرد.


* در آیتم های مختلفی همچون «مرد نقاب دار»، «دادگاه»، «منتقد»، و «داستان های باور نکردنی» بازی کرده اید؛ برای درآوردن این شخصیت ها چه تفاوت هایی را در نقش آفرینی خود ایجاد کردید.

** شاید نتوانم به این سوال پاسخ بدهم. معتقدم روح هر شخصیتی متفاوت است. بیشتر به این توجه می کنم که شخصیت و روح نقش ها متفاوت است و «آرش میراحمدی» آن ها را بازی نمی کند بلکه خود را در قالب آن شخصیت ها می گذارم که هر یک دارای خصوصیات مختلفی هستند.


* چندی پیش برخی از بازیگران «خنده بازار» که میهمان برنامه «عشق من، ایران من» بودند درباره شما اظهارنظر کردند و گفتند: «آرش میراحمدی، طنز در خونش است» بفرمایید شما که کار طنز را با «نوروز ۷۲» و «مهران مدیری» شروع کردید چرا مانند او و دیگر دوستانتان به شهرت نرسیدید؛ تاکنون کجا بودید؟

** به طور قطع در برهه ای یکی تلاش خود را می کند که به موفقیت برسد و دیگری این تلاش را ندارد. شاید من هم کمتر تلاش کردم، شاید قسمت نبوده است و شاید دلایل دیگری دارد که نمی دانم چرا. اما نزدیک به یقین، ایراد از خودم بوده است چون انسان خودش می تواند جایگاهش را تعیین کند. ان شاءا... که بتوانم این مسئله را جبران و جایگاهم را پیدا کنم.


* این صدای خوب و پخته شما مدیون کار در تئاتر و رادیو است؟

** چون دانشجوی تئاتر بودم فن بیان را تمرین می کردم. اکنون هم گاهی در دانشگاه فن بیان تمرین می کنم و صدا و بیان را خیلی تخصصی کار کرده ام. شاید صدایم مدیون همین تمرین ها باشد.


* «خنده بازار»ی که اکنون روانه آنتن است چه قدر نسبت به سری اول آن پیشرفت کرده است؟

** هر اثر هر چه بیشتر تجربه کسب کند، بیشتر جا می افتد، برنامه ما هم این گونه است و اکنون جا افتاده است. همیشه کمدی هایمان به گونه دیگری بود. در آن مقطع کمدی رفتار را بیشتر از کمدی موقعیت استفاده می کردیم و برای خنداندن مردم تلاش بیشتری می کردیم ولی اکنون شیوه ای به عنوان بازیگر پیدا کرده ایم، یعنی شیوه مان عوض شده است و فرمت بازی مان از کمدی رفتار فاصله گرفته است. همچنین متن ها و بازی ها جا افتاده و خط پیدا کرده است. خیلی نسبت به سری اول «خنده بازار» پیشرفت کرده ایم.


* دلیل موفقیت و روی آنتن ماندن «خنده بازار» را در چه عواملی می دانید؟

** معتقدم مردم هر کشور و ملیتی یک سری دغدغه ها، مشکلات و حرف هایی دارند که به یک زبان گویا برای بیان آن ها نیاز است. در «خنده بازار» این اتفاق افتاد و زبان مردم شد، شاید حرف هایی را که نمی توان زد از این طریق گفته شود.

مردم به «خنده بازار» اعتماد کرده اند زیرا اتفاق های زندگی روزمره آن ها را با صدای بلند بیان می کند. همچنین معتقدم زبان طنز خیلی از مسائل ناگفته را بیان می کند و مردم دوست دارند خیلی از مسائل و واقعیت ها دیده شود.


* علاوه بر این که «خنده بازار» زبان مردم است شاید اگر حمایت معاون سیما و دکتر «دارابی» از این مجموعه نبود، این مجموعه ماندگار نمی شد.

** مدیر شبکه سوم سیما و دکتر «دارابی» خودشان ایده را برایمان طراحی می کنند و حمایت خوبی از برنامه دارند. نکته دیگر این است که از عوامل خوب و با تجربه برای جلو و پشت دوربین استفاده می کنند و حتی بچه های تدارکات هم خوب هستند.


* اگر در پایان این گفت و گو سخنی درباره بازی تان در «خنده بازار» باقی مانده است، بفرمایید.

** همگی تلاش کردیم سری جدیدی که برای ماه مبارک رمضان تولید شده است بهتر از قبل باشد و آرزومندم مردم از تماشای آن در این ایام لذت ببرند. برای سری جدید تلاش کردیم فضاها را واقعی تر و زیباتر کنیم. شاد کردن دل مردم لذت بخش است.

منبع: خراسان نیوز

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا