یزدفردا:تحلیلگران یک شرکت پژوهش و مشاوره در زمینه فناوری اطلاعات در آمریکا اعلام کردند که تاسال ۲۰۱۶ بیش از ۲.۷ تریلیون دلار برای تلفنهای همراه از خرید گوشیهای هوشمند تا خرید برنامه های اجرایی هزینه خواهد شد.

به گزارش  مهر، براساس تحلیلهای ارائه شده از سوی گارتنر به عنوان شرکت پژوهش و مشاوره در زمینه فناوری اطلاعات در آمریکا مصرف کنندگان امسال ۲.۱ تریلیون دلار برای خرید محصولات فناوری هزینه می کنند و این رقم طی چند سال آینده رشد سریعی خواهد داشت.

تحلیلگران اظهار داشتند: مبلغ ۲.۱ تریلیون دلاری دربرگیرنده هزینه خرید تلفنهای همراه، تبلتها و دستگاه های هوشمند تا خدماتی که این دستگاه ها را به شبکه ها متصل می کند می شود صرف می شود و افزایش ناگهانی آن از ۱۱۴ میلیارد سال ۲۰۱۱ مبلغ بسیار هنگفتی را رقم می زند. علاوه بر این نرخ رشد طی چند سال آینده ۱۳۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و تاپایان سال ۲۰۱۶ به ۲.۷ تریلیون دلار می رسد.

آماندا سابینا تحلیلگر ارشد گارتنر طی بیانیه ای اظهار داشت: سه بخش بزرگ از بازار مصرف فناوری خدمات تلفنهای همراه، تلفنهای همراه و بخش سرگرمی است و این وضعیت ادامه خواهد داشت. دو مقوله از محصولات این عرصه که برنامه های اجرای تلفنهای هوشمند و محتوای متن الکترونیکی هستند درحال حاضر چندان مبلغ چشمگیری برای آنها صرف نمی شوند، اما انتظار می رود که هزینه های صرف شده در این دو مقوله تا سال ۲۰۱۶ به سه برابر امروز افزایش یابند.

خدمات تلفنهای همراه ۳۷ درصد یا حدود ۸۰۰ میلیارد دلار را در هزینه های فناوری سطح جهان طی امسال به خود اختصاص داده اند که براساس اعلام گارتنر این مبلغ تا سال ۲۰۱۶ به یک تریلیون دلار افزایش یابد. تلفنهای همراه ۱۰ درصد از این هزینه ها یا ۲۲۲ میلیارد دلار را در حال حاضر در اختیار دارند که ظرف چهار سال این رقم به ۳۰۰ میلیارد دلار می رسد.

این تقاضا برای تلفنهای همراه اعم از تلنفهای هوشمند در گزارشهای اقتصادی سه ماهه این ماه به خوبی مشاهده شده است.

مقامات شرکت اپل روز ۲۴ ژوئیه (۵ مرداد ماه) اعلام کردند که این شرکت در سه ماهه دوم امسال ۲۶ میلیون آی فن به فروش رسانده اند، این رقم درحالی اعلام شده که بسیاری از خریداران خریدهای خود را متوقف کرده و در انتظار ارائه آی فن ۵ هستند که قرار است پاییز امسال روانه بازار شود.

تحلیلگران شرکت پژوهشی ژوپیتر تخمین زده اند که سامسونگ با اتکا به قدرت گلگسی SIII در سه ماهه دوم امسال ۵۲.۱ تلفن هوشمند به فروش رسانده است.

گارتنر پیشتر با اعلام اینکه درحال حاضر اپل سومین سازنده بزرگ تلفنهای همراه محسوب می شود اقدام به ارائه جدول سازندگان تلفنهای همراه برحسب سهم بیشتر بازار در چهارماه اول سال ۲۰۱۲ کرده بود. براساس این گزارش بیش از یک دهه نوکیا پیشروترین سازنده تلفنهای همراه بود، اما اکنون این جایگاه توسط سامسونگ تسخیر شده است.

براساس اعلام گارتنر، خدمات سرگرمی چون ماهواره، تلویزیون اینترنت پروتکل و خدمات آنلاین در سال ۲۰۱۲ ، ۲۱۰ میلیارد دلار فروش داشته که این میزان تا سال ۲۰۱۶ به ۲۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

هزینه های صورت گرفته در سال ۲۰۱۲ برای خرید برنامه های اجرایی از ۱۸ میلیارد امسال به ۶۱ میلیارد در سال ۲۰۱۶ می رسد. مصرف کنندگان حدود ۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ برای محتوای متن الکترونیکی چون کتابهای الکترونیکی، مجله ها و خدمات اطلاعاتی آنلاین ظرف چهار سال آینده به ۱۶ میلیارد دلار می رسد.

سابینا از گارتنر اظهار داشت: درحالی که مصرف کنندگان برای خرید محتوایی هزینه می کنند که برای آنها ارزشمند محسوب می شود، از سوی دیگر حاضر به تحمل مدلهای پر از آگهی برای دریافت خدمات رایگان نیز هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا