تحت درمان قرار دادن 480 هزار معتاد تا پايان سال
توزيع شربت ترياك براي بيش از 800 هزار معتاد ترياكي تا پايان سال
جانشين دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تصويب ورود شربت ترياك به فارماكوپه (ليست داروهاي ايران) و توزيع آن از سال آينده در جلسه اخير ستاد با حضور رييس جمهور گفت: خط توليد شربت ترياك از سال آينده راه‌اندازي مي‌شود و اين شربت به صورت رايگان در اختيار مراكز درماني و DIC ها (مراكز گذري درمان اعتياد) قرار خواهد گرفت.

وي با اعلام اين كه بيش از 800 هزار معتاد ترياكي تحت پوشش توزيع اين شربت قرار خواهند، گرفت افزود: حدود 200 هزار معتاد ترياكي كه در چرخه توزيع شربت ترياك وارد نمي‌شوند، همچنان تحت درمان باقي خواهند ماند.

جهاني همچنين با بيان اين كه تاكنون 320 هزار معتاد تحت پوشش اقدامات درماني در كشور قرار گرفته‌اند، اعلام كرد: جمعيت معتادان تحت درمان تا پايان سال به 480 هزار نفر خواهد رسيد.

وي در پاسخ به احتمال شيوع مصرف شربت ترياك در جمعيت سالم كشور تاكيد كرد: اين شربت با كنترل شديد ستاد مبارزه با مواد مخدر در بازار توزيع خواهد شد و پيش از آغاز توزيع آن، معتادان ترياكي كه تحت پوشش درمان با اين شربت قرار مي‌گيرند، به طور دقيق شناسايي مي‌شوند و براي آن‌ها در مراكز درماني پرونده تشكيل مي‌شود.

جانشين دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين در پاسخ به احتمال ورود اين شربت به بازار سياه اذعان كرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش مي‌كند كه با در نظر گرفتن پيش‌بيني‌هاي لازم، توزيع شربت ترياك را در مراكز درماني آغاز شود و اگرچه ايجاد بازار سياه در اين موارد تا حدي غير قابل كنترل است، اما در هر حال با هرگونه تخلف در اين زمينه به طور جدي برخورد خواهد شد.

وي افزود: الگوي توزيع شربت ترياك در برخي از كشورهاي دنيا تاكنون تجربه شده است، اما الگوي توزيع اين شربت در ايران از بعد كميت و نوع كار بسيار وسيع و جديد است.

جهاني همچنين اعلام كرد: طبق پيش‌بيني‌هايي كه تاكنون صورت گرفته، شربت ترياك تنها در مراكز درمان اعتياد توزيع خواهد شد و فعلا در زمينه توزيع آن در كمپ‌هاي ترك اعتياد سازمان‌هاي مردم نهاد تصميمي گرفته نشده است.

جانشين دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين در مورد قاچاق متادون تاكيد كرد: تلاش مي‌كنيم كه با قاچاق اين دارو به طور جدي برخورد كنيم، اما به طور دقيق نمي‌توان گفت كه اين موضوع در آينده نزديك قابل حل باشد.

وي همچنين تصريح كرد: كنترل داروهايي چون متادون در مراكز درمان اعتياد، نيازمند پروسه‌هاي پيش بيني شده و دقيق است كه در اين زمينه تا حد امكان سعي مي‌كنيم از ورود اين داروها به بازار سياه جلوگيري شود.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا