رضا بردستانی

 باور کنید استان یزد قطب صنعت است و اقیانوس معادنی بزرگ!

سی و پنج سال قبل:    

                   کودکی بودیم«چُست» و«چابک» و در گرماگرم انقلاب کنجکاو که این همه«شور» و «همهمه»برای چیست؟ بعدها که بزرگتر شدیم! خواندیم و شنیدیم که مردمانِ سرزمین پارسیان سلحشور و غیور که از«جور» و«ستم» و«تبعیض» به ستوه آمده بودند، علیه حکومتی«جبّار»قد علم کرده بساط«ساده اندیشی» و «نادیده انگاری» را برای همیشه در هم پیچیدند. در همان روزهای«شور» و « همهمه» یکی داشت با آجر شیشه ی اتومبیلی پارک شده کنار خیابان را«خُرد» و «خاک شیر» می کرد! پرسیدیم چرا؟ گفت مگر نمی بینی! ماشین«آمریکائیه»! توجیه آن«شکننده ی شیشه ی اتومبیل کادیلاکِ آمریکایی» منطقی بود زیرا آمریکا پشتیبانِ«شاه» و «شاه» آدم که نبود هیچ! خیلی هم بد بود.

                    بعد ها شنیدیم و خواندیم خیلی ها را به سبب داشتن عکس با«هویدا» و«بختیار»و «شاه» وایضاً«منقل و بافور» به جوخه ی اعدام سپرده اند و چون سبب را جویا شدیم گفتند این«سر سپردگان وطن فروش» و«نوکر بی جیره و مواجب امریکا» از «شکم سیری»با کسی عکس نمی گیرند و ما پذیرفتیم لابد تا فردی با فردِ دیگر«سر و سرّی» نداشته باشد مگر می تواند با مثلاً«نخست وزیر شاه آمریکایی» عکس یادگاری بگیرد؟ بعد ها وقتی کتاب خوان شدیم و با برخی انقلاب ها ی دیگر در سطح دنیا اعم از«ایدئولوژیک» و «غیرِ ایدئولوژیک» آشنا شدیم دانستیم بالاخره در گرماگرم انقلاب ها و جا به جایی هایی اینچنینی شاید خبط و خطاهایی هم بشود که«ناگزیر» است و «ناچار»!

سی و پنج سال بعد!

اخیراً شاهد از غیب رسید و ما را از اطناب مخلّ کلام (همان زیاده گویی عامیانه ی خودمان!)بی نیاز ساخت:

شنید ستیم (یعنی شنیده شده است)فردی فاقد هر گونه سابقه ی مدیریتی و بدون پشتوانه ی تجربی!«گزینه»ی اداره ی کل صنایع و معادن استان یزد شده است!!! بله درست شندیستیم اداره کل صنایع و معادن استان یزد؛ استانی که قطب صنعت است و اقیانوسِ معادنی بزرگ...

فی الفور پرسیدیم: شغل ایشان چیست؟

گفتند باشگاه پرورش اندام دارند در ضمن با سخنگوی دولت عکس نیز دارند!

پرسیدیم رزومه چطور؟

گفتند دارند برایشان می نویسند چندین ده برگی در ضمن با سخنگوی دولت عکس نیز دارند!

پرسیدیم سابقه ی مدیریتی در سطح کلان چطور؟

گفتند دارند مسبوق به سابقه ی مدیریتی در سطح کلان می شوند در ضمن با سخنگوی دولت عکس نیز دارند!

پرسیدیم تجربه چطور؟

گفتند دارند کسب می کنند در ضمن با سخنگوی دولت عکس نیز دارند!

پرسیدیم تخصصشان چیست؟

گفتند گرفتن عکس با سخنگوی دولت در ضمن با سخنگوی دولت عکس نیز دارند!

و ما که در خاطراتمان شکسته شدن شیشه ی«کادیلاک امریکایی» دیده بودیم و«اعدام شدن به سبب داشتن عکس با هویدا و بختیار و منقل و بافور» را شنیده بودیم فقط به ذکر همین یک جمله بسنده کردیم که از آن روزهای پُر شور و سراسر همهمه و ...سی و پنج سال گذشته است ! بعد از سی و پنج سال از انقلابی عظیم و جنبشی تاریخ ساز هنوز با یک عکس عنوان و پُست می دهند یعنی این انقلاب 35 ساله همچنان باید گرفتار انتصابات کودکانه باشد؟

به قول مشهور و معروف(این یکی را به خودمان فرمودیم!):


این هنوز از نتایج سحر است//// باش تا صبح دولتت بدمد


آقای استاندار محترم و معزّز کم کم داریم به این سمت و سوی اغوا کننده سوق داده می شویم که با شما مناظره ای منصفانه داشته باشیم شاید مشکلات حداقل ذهنی و دیدگاهی ما اندکی آرام گرفت!!!

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا