فخر السادات خامسی هامانه

  فخر السادات خامسی هامانه--دکترای ادبیات- مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد
گرامیداشت هفته ملی کودک و برنامه های در دست انجام برای این قبیل مناسبت ها، تلنگری است برای والدین، تشکل های مردمی، رسانه ها، سازمان های دولتی و همچنین نهادهایی مانند دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد که نگاه عمیق تری به شرح وظایف، نقش و جایگاه خود نسبت به کودکان، رابطه والدین و کودکان و همچنین وظیفه خانواده ها نسبت به فرزندان داشته باشند.
امروز فراموش کردن نقش خود مراقبتی، خود حفاظتی و خود مسئولیتی والدین و سپردن همه مسئولیت های تربیتی، آموزشی و دینی به عهده مدارس و مراکز آموزشی که از ویژگی های دوره گذر از سنت به مدرنیته است، بزرگترین آسیبی است که پایه های اخلاقی و دینی فرزندانمان را تهدید می کند.
امروز هنگامی که از تهدید جنگ نرم، اثرات منفی استفاده از ماهواره و دور شدن جوانان و نوجوانان از هنجارها و ارزش های اجتماعی ابراز نگرانی می شود، نا خود آگاه نگاه ها به فاصله گرفتن خانواده ها از فرزندان و نقش سرنوشت ساز آنها در تربیت فرزندان نشانه می رود.
در این میان، تنها بودن کودکان و نوجوانان در عین حضورشان در جمع، اثرات جبران ناپذیری خواهد داشت؛ چراکه دوران کودکی و نوجوانی زمان هایی اثر گذار در زندگی انسان ها است و بحران های ناشی از این دوران، اغلب تا پایان زندگی، افراد را همراهی می کند.
به نظر می رسد، امروز ما برای رهایی از این معضلات می بایست به نقش واقعی خود در قبال فرزندانمان برگردیم و با آموختن الفبای زندگی سعادتمندانه به فرندانمان و پرورش افرادی سالم، برای ساختن خانواده ای سالم و بالنده و در نتیجه جامعه ای سالم و بالنده تلاش کنیم.
یکی از راه های قابل اطمینان در این مسیر، بازگشت به گذشته همراه با احیای فرهنگ های بومی و محلی و همچنین حفظ هویت و اصالت دینی و اجتماعی است.
در این میان، نقش قصه و قصه گویی نیز دارای اهمیت است؛ چراکه قصه نه تنها باعث تقویت توانایی گوش دادن در کودکان می شود، بلکه راهی مطمئن در انتقال غیر مستقیم پیام های تربیتی، دینی و اجتماعی به کودکان است.
برای نمونه، رونمایی از پوستر «طرح برایم قصه بگو»، با هدف تکریم کودکان که سرمایه های آینده این سرزمین هستند، با شعار کودک، فرهنگ و سرمایه در یزد انجام شد که اقدامی قابل تقدیر بود.

مگر جز این است که پدران و مادران ما درس زندگی، اخلاق فردی و اجتماعی، معاشرت با دیگران، رعایت حقوق شهروندی، دین ورزی، علم اندوزی، گذشت، ایثار و دیگر فضیلت ها را از لابه لای داستان و حکایات شیرین آثاری چون بوستان و گلستان می آموختند و می آموزاندند.
شجاعت، رشادت، پای بندی به ارزش ها و وطن پرستی، درسی بود که شاهنامه به ایرانیان می آموخت. «حب الوطن من الایمان»، از لابلای سطور و ابیات شاهنامه در دل ها و جان ها رسوخ می کرد، جان می گرفت و بالیده و بالنده می شد و امروز نیز نیاز به احیاء و تقویت این ارزش ها و سنت ها بیش از پیش احساس می شود.
زیاده گویی نیست اگر ادعا شود که دور شدن جوانان از هنجارها و ارزش های مذهبی و اجتماعی اغلب ریشه در فاصله گرفتن آنها از پیشینه تاریخی، ادبیات داستانی کهن، ارزش ها و سنت های پسندیده اجتماعی است.
تاثیر دستاوردهای دنیای مدرن، تکنولوژی های پیشرفته و روی آوردن به شبکه های اجتماعی در این مقوله، امری بدیهی و غیر قابل انکار است. اما بر ما است که این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و وسایل پیشرفته و جذاب جدید را برای پیوند زدن نسل جدید به ارزش های قابل احترام گذشتگان به خدمت بگیریم.
سوق دادن فرزندان به نشریه های غیر تخصصی و تخصصی ادبیات کودکان و همچنین استفاده از گنجایش های ارزشمند کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز نباید نادیده گرفته شود.
گویش یزدی از توانمندی های بسیاری در انتقال مفاهیم نهفته در قصه ها و حکایات کهن و اصیل ایرانی  برخوردار است و کسب رتبه های برتر ملی و بین المللی قصه گویان یزدی با گویش محلی گواه این مدعاست. امید است، بی مهری خانواده های یزدی نسبت به این گویش شیرین، دلکش و دیرینه به اقبال و توجه و علاقه تبدیل شده و فرزندان این دیار کهن از نعمت لذت بردن از شیرینی های این گویش محروم نشوند.
در هر صورت باید با تکاپوی جمعی و همه جانبه و همچنین با استفاده از همه گنجایش های هنری، ادبی، علمی و بروز در زمینه انتقال و نهادینه کردن ارزش های فراموش شده اخلاقی، اجتماعی، دینی و تربیتی خود به نسل جوان به ویژه کودکان نو پای سرزمینمان کوشا باشیم.
دفتر امور بانوان و خانواده نیز در قالب شرح وظایف خود نهایت بهره مندی از گنجایش های موجود از جمله قصه و قصه گویی را در راستای تحکیم بنیان خانواده سرلوحه کار خود قرار خواهد داد و برای تحقق این مهم، دست یاری به سوی تمام نهاد های متولی و همه فرهیختگان و صاحب نظران در این حوزه دراز می کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا