علی اکبر دهقان


H2O
آب است و حیات و ممات را به آن ارتباطی غیر قابل انکار،یزد بیابانی و ایران کم آب و مردمی با فراست ،اما در انواع مصرف دارای امتیازهای بی نظیر! آب خوب ،دارای ویژگی های بی رنگی،بی بویی و بی طعمی است .
اما اکنون ما ایرانی ها که روزگاری بی تعصب فقط از کران دریای  فارس تا اقصی خزر و از مرز مغولستان تا جنوب روسیه به عنوان یک ملت، زیر یک پرچم بودیم ، اکنون در همین تقسیم بندی  و محدوده ایران،داد از رنگ و شهر و منطقه برآوردیم به نظر شما چه...مان شده؟
آب زاینده رود را با مصرف بی رویه در اراضی بالا دست و پایین دست گاوخونی نابود کرده،باتلاق تاریخی را به تاریخ پیوند دادیم و طرحی ملی برای انتقال آب به یزد را مضحکه افراد فقط فلان آبادی ساکن م ج ل س به مثال شلینگ آب فشار قوی که اینسو و آن سو می رود در مظهر هیجان زده کرده،با تمهیداتی نقشه ی راهی  تا کرمان  و مرز فارس برایش تعریف و بهر اقنای همشهریان خودشان راهکار جسته،وقتی صدای مردم اصفهان در می آید دوستان چالش را حس کرده راهی چاره جدید میشوند و از خلیج وهویج آب می گیرند و به صندوق راهی،اما با این اوضاع،جریان آب بریده و به ضربان افتاده و مستقیم و غیر مستقیم (بر اساس گفته های غیر قابل بررسی) در شهر یزد و... باعث خون حداقل هزار نفری می شود؟ که بی گناه منتظر عنایت هموطنان بودند و آب فاضلاب یا آلوده به مقدار کشنده ناچیزی از آن مقوله، نوش کردند!
آیا این با اخلاق ایرانی که می گوید آب را گل نکنید و... یا اخلاق مقنی ایرانی که مسیر را جوری طراحی کرده که پرنده،چرنده و خزنده هم از آب بهره برند منافات ندارد؟آتش زدن درخت سبز به بهانه هدر رفتن آب با اخلاق ایرانی منافات ندارد؟پرت کردن پوشاک بچه و... در مسیر آب جاری چطور؟سربریدن حیوان و پاک کردن آن در مظهر چطور؟
پس یا ما ایرانی نیستیم یا ایران اینجا نیست.
راستی ایران قشنگ ما کجاست؟
اگر ما ایرانی هستیم ،هموطن ما کیست و او را چه شده؟
فکر می کنید اگر هر دیاری همه منافع و داشته های خاک خود را، برای خود  و مردمش بخواهد،مثلن جنوبی نفت و گازش را ،یزدی معدنش را،اصفهانی خاکش را،شهرکردی آبش را،شمالی محصولات کشاورزیش را و...چند سال آینده نقشه ایران چه شکلی است؟
بیاید باهم بیندیشیم،کمی تخیل چاشنی کار مان میشود و بدون ملاحظه تخصص و فقط از روی نیاز می گوییم:چه می شود اگر مثلن آب تصفیه شده پساب یزد و اصفهان را راهی گاوخونی کنیم تا سفره های زیر زمینی غنی شوند؟،پسآب تصفیه شده تهران و قم را راهی دریاچه نمک! و با همین پساب های به درد نخور و آلوده که کم هم نیستند، شالوده مسیر اتصال دریای شمال و جنوب را فراهم کنیم ودر روستاهای بالا دست جلو زمینه یکی شدن سفره آب با فاضلاب  را بگیریم و در یک کلام آب را...ول نکنیم.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا