وحید شیخ احمد صفاری

در پی درج جوابیه روابط عمومی مخابرات استان یزد، متأسفانه این روابط عمومی محترم به جای توضیح و پاسخ گویی به این ابهام، بیشتر فرافکنی کرده و سعی در طرفه رفتن از اصل مطلب را داشته است. باید اشاره داشت که با درج این سؤال، فقط قصد آگاهی و اطلاع یابی از این عدم تناسب ستون درج مبالغ کارکردی و مبلغ قابل پرداخت است که هنوز این ابهام باقی مانده و هیچ جواب قانع کننده ایی نیز دریافت نشده است و سؤال مورد نظر در خبر شماره 94644 یزد فردا و از تصویر قبض مندرج در آن باقی، است. لذا برای باز سؤالی و توضیح موضوعاتِ بیانی آن روابط عمومی، موارد ذیل را اشاره دارم.

1-     اشاره شده بر خلاف نظر و رأی محتوم و نتایج ذهنی این جانب، مخابرات هیچ گونه وجه اضافه ایی را دریافت نداشته است. سؤال این است که اگر مخابرات چنین به عملکرد خود اطمینان دارد و ایجاد  اشکال را امری غیر قابل احتمال در درج صورت حساب مشترکین می داند، ضمن تشکر از این دقت نظر که مسؤلین آن با اطمینان صد در صد به آن افتخار می کنند، باز درخواست توجه و دقت به تصویر همان قبض(تکرار در ذیل) را دارمتا همین یک نمونه را حداقل قبول دارشوند.

2-     مخابرات محترم توجه داشته باشند که یک سؤال و اطلاع از اشتباه مندرج در آن مطرح شده و اصلاً بحث کلامی و سفسطه و مغلطه برای تحمیل یک نظر در بین نیست که به درج حکایت و تهمت به بنده مبنی بر ایجاد افترا و نتایج اجتماعی آن اشاره دارند. چرا مخابرات نمی خواهد پاسخ گو باشد و با بیان صریح و رأی قاطع و ذهنی خودشان بر این که این باعث تبعات اجتماعی است به رفع ابهام نپرداختند و متأسفانه تصویر قبضی را درج نمودند که کاملاً مغایر با قبض اولی است و همان طور که اشاره شد، این را اشکال و ابهام در حقوق مشترکین آن مرکز خدماتی می دانم.

3-     اما سوال دیگری هم در این جا از مخابرات پیش می آید که چرا مخابرات بدون اطلاع رسانی و بدون آگاهی دادن  هزینه هایی را بر مشترکین تحمیل می نمایند؟ مثلاً درج هزینه سرویس 235 و 211 چیست که فقط در ستون قبوض اشاره و در مقابل آن رقمی را درج می نمایند؟ و یا درج هزینه سرویس ویژه و سرویس مشاوره IN چیست؟ چگونه است که مخابرات برای تحریک مشترکین به استفاده از تماس هایی که مرتب در پشت قبوض خود به صورت چند رنگ و بزرگ شده درج می نمایند، بارها اقدام می نمایند ولی یک اطلاع رسانی را انجام نمی دهند؟ آیا هدف مخابرات از این تجاوز و نادیده انگاری حقوق مشترکین چیست؟ سؤال این است که راه اندازی این نوع سرویس ها که فقط باعث افزایش هزینه برای مشترکین است و با تبلیغات و بمباران تبلیغاتی، افراد خانواده و بالاخص کودکان را تحریک به استفاده غیر ضروری از این موارد می نماید، چه هدفی را دارد؟ آیا می خواهد رفع مشکلی در بین خانواده ها بنماید و یا قصدش فرهنگ سازی است؟ و یا به ما می خواهد یادآوری کند که ناآگاه بوده و مطلع نیستیم و این مخابرات است که بیشتر از خود ما سن را به صورت دقیق می داند(سن دقیق شما 21121)؟ کافی است به این نوع سرویس ها اعلام شده به صورت چند رنگ و بزرگ نوشته شده در پشت قبوض نگاهی انداخت تا خیلی راحت دریافت که هدف نه فرهنگ سازی است و نه قصد رفع مشکل  خانواده ها و بیشتر کودکان را مدنظر دارد تا با این وسوسه اس ایجاد شده بدون اجازه والدین و بزرگترها به شماره گیری بپردازند و در راستای آن هزینه ای برای مشترک ایجاد شود؟ آیا این نوع  سرویس ها چگونه مجوز ارایه می گیرند تا بر مردم تحمیل شود؟ آیا این نوع برنامه ها طبق مجوز داخلی و آیین نامه های خود مخابرات است؟ یعنی هر ارگان و نهاد و سازمانی می تواند به صرف آیین نامه ها و خواست خودشان، اخذ هزینه های متعددی را داشته باشند و فقط با یک جمله خیلی کوتاه که مشترک و مصرف کننده می تواند از آن استفاده نکند، به رفع و رجوع پرداخت و این نوع تجاوز به حقوق شهروندان و مصرف کنندگان بی پاسخ بماند؟ یا آن که باید تلفن را در منزل قفل نمود تا کودکانمان متوجه بشوند که نباید از این نوع خدمات به طور پنهانی استفاده نمایند؟ چرا ارایه دهنده این نوع سرویس ها را چنین راحت و آسان در اختیار کودکان قرار می دهد؟ آیا چه هدفی را از این نوع عملکرد دارد؟ چرا مانند تعویض آدرس، نام و حتی رفع یک اشکال باید فرمی پر کرد، به مراکز خدماتی مراجعه کرد، کد رمز اینترنتی گرفت و بعد جواب گرفت؟ چرا برای ارایه این نوع سرویس ها هم خواست و تمایل مشترک را در نظر نمی گیرند؟ چرا از مشترکین درخواست مراجعه به مراکز و فعال نمودن چنین سرویس های را ندارند و چرا  راحت تر از یک تصور با تبلیغات متعدد، کودکان را هدف و آنان را تحریک به این گونه هزینه سازی برای مشترکین می نمایند؟

4-     و اما غیر از ابهامات و سؤالات فوق که از روابط عمومی محترم مخابرات استان داریم همچنان خواهان پاسخ گویی به درج مبلغ اضافه تر در قبض مورد اشاره را دارم. توجه شود همانگونه که در قبض اولیه مشخص است در ردیف هفتم ستون شرح در مقابل  صورت حساب دوره مبلغ 422659 ریال درج شده است در حالی که با جمع ردیف های بالای آن باید صورت حساب دوره برابر با 206820 ریال باشد اما در تصویری که در جوابیه ارسال نمودند دو ردیف سرویس 211 با مبلغ 3000 ریال و هزینه سرویس مشاوره IN با درج مبلغ 246652 ریال در ردیف صورت حساب مبلغ را به 456472 افزایش داده اند در صورتی که اشاره داشتند فقط دو ردیف اشتباهاً در نشده است. در این جا برای رفع تنویر افکار شخصی خود بنده به عنوان مشترک و دریافت کننده یک قبض سؤال دارم که اگر اشکال در عدم چاپ آن دو ردیف بوده است پس ملبغ صورت حساب دوره بنا به  دلایل مورد اشاره شما باید که 422659 باشد کَما این که همین مبلغ را در قبض ارسالی برای مشترک درج شده و علت را فقط عدم یادداشت آن دو ردیف اعلام نمودند. لذا با پذیرش این حرف روابط عمومی مخابرات با نگاهی به ادامه قبض (اولیه)  

با جمع و تفریق دو ستون بعدی یعنی اضافه کردن مبلغ 459 ریال به عنوان بدهی قبلی و درج 931-  به عنوان کسر هزار ریال مبلغ قابل پرداخت باید دقیقاً معادل 422187 ریال در ردیف قابل پرداخت درج می شده است در حالی که علیرغم آن توضیحات و حتی پذیرش حرف و محاسبات مخابرات، مبلغ 33341 ریال اضافه درج شده است؟  و سؤال دارم که چرا این مبلغ را اضافه تر درج نمودید و به مشترکین اعلام می کنید با خیال راحت قبوض خود را بپردازند؟ مگر این یک جمع کاملاً ساده نیست؟ آیا برای این اضافه درج نمودن دلیلی دارید؟ و آیا چرا در قبض مجدد صادر کرده(که تصویر آن را در جوابیه خود و مندرج در کد خبری 94686خبرگذاری یزدفردا ارایه نمودید) رقم صورت حساب دوره قبض را از 422659 به مبلغ 456472 تصحیح و یا صحیح تر آن است که بگویم افزایش داده اید؟ شما که بیان داشتید فقط دو ردیف تایپ و درج نشده و مبالغ صحیح است و مشترکین با خیال راحت بپردازند، پس چگونه است که در قبض مجدد دو ردیف را به نحوی اضافه درج کردید تا بتوانید صورت حساب دوره را افزایش داده و به تبع آن دریافتی کل، معادل مبلغ اعلامی در قبض اولیه باشد؟ و این افزایش ردیف صورت حساب دوره در قبض دوم کاملا بر خلاف حرف و نظر خود شما می باشد و نباید این افزایش صورت می گرفت و بفرمایید چرا در قبض جدید آن را به نحوی افزایش داده و تصحیح کردید که با مبلغ قابل پرداخت برابر شود و این قابل قبول نمی باشد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_68367.jpeg

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا