حسین آخوندی

در سال تحصیلی جدید تعدادی از مدارس دولتی در شهر یزد عموما در مقطع ابتدایی با دانش آموز ثبت نام شده به موسسان مدارس غیر دولتی واگذار گردید .
طبق این طرح آموزش و پرورش سرانه دانش آموزان را برای یک سال تحصیلی به بخش خصوصی پرداخت می کند .و بخش خصوصی مکلف است نیروی انسانی مورد نیاز را تامین و اداره نماید .و تنها یک نماینده ی آموزش و پرورش در این مدارس باقی می ماند. به نظر می رسد هدف از اجرای این طرح پوشش کمبود نیروی انسانی به ویژه در مقطع ابتدایی است.
این طرح دارای مشکلات و نقاط ضعف فراوانی است .آسیب های واگذاری مدارس دولتی از نظر تربیتی و آموزشی حائز اهمیت است .صاحبان مدارس غیر دولتی به این قضیه نگاه اقتصادی دارند .موسسی که این مدارس را در اختیار می گیرد برای منافع خود به اصطلاح از سر وته مسائل می زند. به طور مثال از معلمانی استفاده می کند که پایین ترین حق الزحمه را دریافت می کنند .نیروهایی را جذب می کند که آموزش معلمی ندیده اند آن هم در اساسی ترین دوره تحصیلی یعنی آموزش ابتدایی ، مضاف بر این که بسیاری از کتاب ها جدید است و تدریس آن کار هر کس نیست .با این اقدام شاهد پایین آمدن کیفیت آموزش خواهیم بود. تبدیل شدن آموزش و پرورش به بنگاه اقتصادی ماهیت و قداست تعلیم و تربیت در معادلات سود ده و زیان ده از بین خواهد رفت.
با این حال اگر آموزش و پرورش در انتخاب مدیران بخش خصوصی دقت لازم رابه خرج دهد و در نظارت آن جدی عمل کند و بخش خصوصی به حد اقل سود بسنده کند و از نیروهای مجرب و توانمند استفاده نماید، می توان از نگرانی ها در اجرای این طرح کاست و امید به موفقیت آن و جبران کمبود نیرو و افزایش کیفیت آموزش در بلند مدت را داشت.
یقینا موفقیت این طرح در گرو همکاری اولیای دانش آموزان ،فرهنگیان،آموزش و پرورش و موسسان خصوصی مجری این طرح است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا