یزدفردا :در سی  امین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات   و در جهت معرفی فعالیت  این نهاد تاثیر گذار نظام  گفتگوی با مدیرکل اطلاعات استان یزد ترتیب دادیم که در ادامه خواهید خواند .

 

ـ وظیفه قانونی وزارت اطلاعات / قانون ، وزارت اطلاعات را به انجام چه اموری مکلف کرده است؟

وزارت اطلاعات به عنوان یک دستگاه حاکمیتی وظائف خود را در تطابق با کامل با فرامین و اوامر حضرت امام خمینی (ره) که در طول حیات با برکت ایشان نسبت به وزارت مرقوم با بیان فرمودند و پس از آن منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری که در طول دوره ی زعامت نورانی خود تا امروز خطاب به وزارت اعلام داشته اند و همچنین قانون تأسیس وزارت و قانون تمرکز اطلاعات .و سایر قوانین ومقررات مرتبط تعریف و مجموعه فعالیت ها را در همین چارچوب انجام می دهد . در کلان موضوع وزارت اطلاعات کشف و پرورش اطلاعات امنیتی و اطلاعات خارجی و ضد جاسوسی و اشراف اطلاعات و به دست آوردن آگاهی های لازم از وضعیت دشمنان داخلی و خارجی جهت پیشگیری و مقابله با توطئه های آنان علیه انقلاب اسلامی ،‌کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی را به عهده دارد ، سربازان گمنام امام زمان (عج) با توکل به خداوند تبارک و تعالی تا کنون اهتمام جدی در انجام وظائف تکلیفی و قانونی خود داشته و مفتخر است که در خط مقدم مواجهه با دشمنان داخلی و در کنار و همراه با دیگر نهادها و دستگاه امنیتی و جامعه ی اطلاعاتی آرامش و امنیت را برای جامعه به ارمغان آورده اند

ـ اصلی‌تـرین وظیفه وزارت اطلاعات

در نگاه ما اصلی ترین وظیفه وزارت اطلاعات تولید ،  تأمین و تعمیق و توسعه ی امنیت و با تعبیر دقیق و ظریف مقام عالی وزارت امنیت سفید و پایدار برای مردم و جامعه در همه ی عرصه های سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی و علمی و فن آوری و مقابله با آسیب پذیری ها و تهدیدات و مواجهه با توطئه ها ی دشمنان داخلی و خارجی در این عرصه ها و همچنین بهره گیری از همه ی فرصت ها جهت تسهیل در تحقق و توسعه ی اهداف و منافع ملی و صیانت و حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد .

ایجاد امنیت اصلی‌ترین وظیفه وزارت اطلاعات است. از افتخارات وزارت اطلاعات داشتن نیروهای متعهد و متعبد و ولایت مدار و مردمی می‌باشد که با دانش و تخصص در همه عرصه‌ها موفقیت‌های بزرگی داشته و از جمله نعمت امنیت را با همکاری سایر مدافعان نظام برای ملت بزرگ و شریف ایران اسلامی به ارمغان آورده است . پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همواره دشمن انواع توطئه‌ها را برای کند شدن حرکت انقلاب و براندازی نظام انجام داده و در برهه کنونی نیز انواع دسیسه‌ها را با شدت و حدت در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی ، امنیتی و جنگ نرم و سخت طراحی و اجرا می‌کند. لیکن با هوشیاری مسئولین نظام و هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم  و مجاهدت‌های خاموش وزارت اطلاعات و البته عنایت خداوند بزرگ همه توطئه‌ها ناکام مانده و علی‌رغم ناامنی‌هایی که در کشورهاي اطراف وجود دارد، با اشراف اطلاعاتی بالا نقشه‌های دشمن خنثی شده و خواهد شد و اين وضعيت آرام ایجاد نشده مگر با همراهی و همکاری مردم شریف و تا زمانی که این همت و همدلی باشد از دست دشمن کاری ساخته نیست .

ـ اقدامات خود را بر چه مبنایی و چهارچوب فعالیت

وزارت اطلاعات همواره فعالیت‌های خود را مطابق شرع و قانون انجام داده و در برهه کنونی نیز حسب راهبردهای اعلامی مقام عالی وزارت سه معیار شرع، قانون و اخلاق،  محور همه ی  فعالیت‌های اطلاعاتی است و پرداختن به وظیفه ذاتی در چهار چوب سه معیار ذکر شده موجب ایجاد امنیت پایدار و شکوفایی اقتصاد و فرهنگ و توسعه اجتماعی می‌شود . مقام معظم رهبری همواره پایبندی به شرع و قانون را در فعالیت‌های اطلاعاتی مورد تأکید و سفارش قرار داده اند . لذا پرسنل خدوم وزارت اطلاعات در هر امري خود را موظف به حرکت در چهارچوب اصول ذکرشده مي‌دانند و معتقدیم که هیچ ضرورت و توجیهی مجوز برای تخطی و عبور از الزامات اعتقادی و دینی و شرع و قانون نمی باشد . در همین راستان باید تأکید شود که پایبندی به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و تبعیت محض و بی چون و چرا از فرامین و منویات حضرت آقا در همه ی حوزه های اقدامی وزارت را برای خود یک الزام و واجب اعتقادی ،‌عقلی ، قانونی و سازمانی می دانیم.

ـ نقش وزارت اطلاعات در تأمین امنیت اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری

وزارت اطلاعات حمایت از سرمایه‌گذاری پاک و سالم و مولد و اشتغال‌زا را وظیفه خود می‌داند و با ایجاد امنیت بستر سرمایه‌گذاری سالم را فراهم می‌کند و با کسانی که در این راه مانع تراشی کنند برخورد می‌نمايد و البته حمایت از سرمایه‌گذاری به معنای چشم بستن روی فساد های مالی و اقتصادی و یا حمایت از سرمایه داری نیست. بلکه مقابله با فساد در این حوزه مورد اهتمام جدی است .

اسلام برای سرمایه‌گذاری مولد و مفید و اشتغال‌زا اهمیت فراوانی قائل است و در شرایط کنونی که دشمن اقتصاد ما را نشانه رفته است رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال نوعی جهاد و مبارزه با دشمن است خصوصاً ایجاد صنعت و شغلی که متکی به داخل باشد و با تهدید و تحریم دشمن متزلزل نشود.بنابراین هر فعال عرصه اقتصاد که در این مسیر گام بر می دارد مورد حمایت ما قرار دارد .

معاونت مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت در مرکز و استان ها وظیفه مبارزه با فسادهای اقتصادی کلان ،‌باندی گسترده ، سیستمی و.... بعهده دارد و در حوزه زمین خواری ،‌قاچاق کالا و ارز ، پولشویی ،‌مسائل بانکی ،‌سالم سازی محیط های ادارات دولتی ، مسائل کارگری ،‌واحدهای تولیدی و با رصد و اشراف اطلاعاتی فعال هستیم و حسب مورد و اقتضا با اخذ مجوزهای قانونی و قضایی با مجرمان و متخلفان در این حوزه برخورد و مقابله لازم را داریم.

همچنين وزارت اطلاعات حمایت و صیانت از مدیران خصوصاً مدیران شایسته و کارآمد که در جهت شکوفائی و رونق اقتصادي نقش دارند را نيز همواره مد نظر دارد و تلاش می‌کند فضای آرامی را برای خدمت و تلاش این خدمتگزاران به نظام و مردم فراهم کند .

استان یزد در ابعاد ملی و منطقه ای و در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه های اقتصادی گردشگری دارای ظرفیت و پناسیل های بالایی می باشد که می تواند به توسعه پایدار استان و منطقه حتی کشور کمک های شایانی بکند لذا چنانچه گفته شد تأمین امنیت در این حوزه ها برای جلب سرمایه گذاری سالم و پاک و مولد با منشاء داخلی و خارجی و کمک به رویکردها و سیاست های توسعه ای دولت و مدیریت ارشد استانی از اولویت های اداره کل خواهد بود .

 حفظ استقلال وزارت اطلاعات

استقلال و بی‌طرفی، از شاخص های و مؤلفه های  اساسي وزارت اطلاعات است. وزارت اطلاعات ، وسیله اي براي احزاب، گروهها و جناح‌های سیاسی جهت رسيدن به مقاصدشان نبوده و نيست. بلکه وزارت در خدمت اهداف انقلاب و نظام و رهبری است

وزارت اطلاعات یک نهاد حاکمیتی و یک دستگاه اطلاعاتی می باشد که اگرچه در ساختار و نظام اداری کشور و آنچه در قانون دیده شده به عنوان یک وزارتخانه بخشی از قوه ی مجریه و خانواده ی بزرگ دولت می باشد ،‌لاکن دارای مبانی و اصول ثابت و لایتغییر می باشد و بدیهی است تغییرات در عرصه سیاسی و دولت ها خدشه ای به این مبانی از جمله الزام به استقلال سیاسی و اطلاعاتی وارد نمی کند ،‌اعتقاد ما آن است که این  وزارتخانه متعلق به حاکمیت ،‌نظام و رهبری است و حیات خلوت هیچ جریان و حزب و گروهی نمی باشد ،‌وزارت اطلاعات از ورود به هرگونه چالش و منازعات سیاسی و اجتماعی و باندی اعم از کشوری و استانی و شهرستانی پرهیز می کند و بر طبق فتوای حضرت امام (ره) و حضرت آقا التزام  به این مهم را یک واجب و تکلیف شرعی می داند و تخطی از آن را فعلی حرام می دانیم.

بنابراین وزارت اطلاعات به عنوان تشکیلات مادر اطلاعات باید در خدمت همه نظام باشد. حضرت امام خمینی (ره) فرمودند افراد اطلاعاتی باید مستقل، منزه و متقی باشند و مقام معظم رهبری نیز همواره خطر نفوذ جریانات سیاسی به داخل وزارت اطلاعات را گوشزد کرده و بر استقلال وزارت تأکید داشته اند و در حال حاضر نيز با تأکیدات مقام عالی وزارت رویکرد وزارت اطلاعات، عدم ورود به چالش ها و التهابات سیاسی و اجتناب از هرگونه گرایش و وابستگی به تشکلات و احزاب قانونی و فعال در عرصه سیاسی  کشور در عین احترام و رعایت حقوق همه افراد و گرو‌ههایی است  که در چارچوب نظام و قانون فعالیت می‌کنند ، می‌باشد . بدیهی است  در اين راستا و در جهت حفظ سلامت سازمانی و تشکیلاتی نقش واحدهای  حفاظتي و نظارتی و صيانتي وزارت  نيز بسیار مهم و تأثیر گذار بوده است .

ـ وزارت اطلاعات در صیانت از سرمایه‌های ملی نظام

نگاه صیانتی و حراستی در همه ی حوزه های داخلی و درون نظام و حاکمیت و اهتمام به حفظ منافع و سرمایه های ملی و انسانی از جمله مهمترین سیاست ها و راهبردهای وزارت می باشد و در مجموعه ی  اقدامات وزارت اطلاعات مورد توجه جدی می باشد ، آحاد مردم و حضور آنها در تمامی صحنه ها و اعتماد و امید آنان به نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین نخبگان در همه ی عرصه ها و مدیران و کارگزاران نظام از جمله سرمایه های اساسی کشور و نظام محسوب می شوند،‌که وزارت اطلاعات با شناخت و اشراف نسبت به
توطئه ها ی دشمنان به ویژه شیطنت ها و برنامه هایی که در زمینه ایجاد منازعات داخلی و تعارضات  قومی و مذهبی ومنطقه ای بین مردم و همچنین تفرقه افکنی  و اختلاف بین مسئولین دارند به ویژه تلاش هایی که برای تضعیف و مخدوش نمودن جایگاه والای ولایت مطلقه فقیه و مقام عظمای رهبری دارند به وظیفه و مسئولیت صیانتی و حراستی خود عمل می کند و با چشمانی بیدار و با همکاری خوب مردم و مسئولین و جامعه اطلاعاتی از سرمایه های نظام محافظت و پاسداری می نماید.

 

ـ اصلی‌ترین فعالیت‌های وزارت اطلاعات در سی‌سال گذشته

اصلي‌ترين فعاليتهاي وزارت اطلاعات چنانچه پیش از این گفته شد تولید امنیت در همه عرصه‌ها و حوزه های مختلف ، و  ايجاد آرامش و احساس امنیت برای  آحاد جامعه ، با پاسداری از ارزش ها  و مبانی انقلاب اسلامی و ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است وقتي در يك جامعه احساس آرامش وجود داشته باشد و امنيت مطلوب و زنده حكمفرما شود و مردم با لبخند و آسودگي و بدون دغدغه به زندگي و امور خود بپردازند و كرامت انساني آنان حفظ

شود، خود انسان‌ها مولد امنيت مي‌شوند . برخي از محورهاي مهم فعالیت‌های وزارت اطلاعات در سی‌سال گذشته عبارتند از :

.    مبارزه با گروهکهاي معاند و تشکیلاتی که قصد بر اندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی را د اشته و دارند؛ مانند جریانات سلطنت طلب و گروههای الحادی و کمونیستی و فرقه ی تروریستی نفاق، گروههای تکفیری و سلفی و....

.    مبارزه با فرق و ادیان ساختگی و عرفانهای سنتی کاذب و نوظهور .

.شناسایی و برخورد با  جواسیس و اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از به دام افتادن افراد توسط سرویس های اطلاعاتی و   حراست  و صیانت از اماکن و تأسیسات حیاتی و حساس و ممانعت از نفوذ دشمنان در حوزه های مختلف

.     ایجاد امنیت اقتصادی از طریق مبارزه با عوامل فساد کلان در سیستم اقتصادی و بانکی ، مبارزه با قاچاق کالا و سوخت ، مبارزه با عوامل زمین‌خواری ، مبارزه با شبکه‌های هرمی و مصون‌سازی مسئولین از ابتلاء به مفاسد مالی و همچینین بستر سازی و حمایت از فعالین حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری پاک و مولد .

.    رصد و جمع آوری نارضایتی‌های اجتماعی ومردمی و بررسی آسیب پذیری های تهدیدات این حوزه و انعکاس به مراجع و مسئولین مربوطه .

 

.   انجام وظائف صیانتی و حراستی در رابطه با سازمان ها و دستگاه های دولتی و اجرایی و ارائه نقطه نظرات کارشناسی و  مشاوره ای به مسئولین و مدیران در سطوح مختلف  تصمیم‌گیر اعلام نظر تعیین صلاحیتی برای پست‌های حساس و مشاغل مهم .

.   مبارزه با باندهای شرارت و قاچاقچیان مسلح و باندهای سلاح و مهمات غیر مجاز و سایر جرائم سازمان یافته با همکاری و تعامل و اقدامات مشترک با ناجا

.     و..........

.مردم چگونه می‌توانند برای حفظ نظام با وزارت اطلاعات همکاری داشته باشند؟

از ارکان پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی، حضور مردم در صحنه بوده و رضایت مردم مهمترین پشتوانه نظام محسوب مي‌شود حمایت آنها از نظام جمهوری اسلامی اين نظام را واکسينه مي کند . مردم صاحب اصلي نظام و مسئولان خادمان مردم هستند و بايد در فرصتي كه براي حضور در مناصب يافته‌اند، به بهترين شكل در خدمت‌رساني بي‌منّت به مردم بكوشند . حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري نيز همواره مردم را ولي نعمتان نظام دانسته‌اند . وزارت اطلاعات ، نهادي است مردمی که با دادن امید و اطمینان به مردم در جهت تأمین امنیت فردی و اجتماعی مردم تلاش مي‌کند و در اين بستر ايجادشده، مردم نيز حد اکثر همکاري را با وزارت اطلاعات دارند و بسياري از اقدامات مهم و سرنوشت‌ساز سربازان گمنام امام زمان(عج) با همکاري مردم و اطلاع‌رساني به موقع آنان به ستاد خبري وزارت اطلاعات انجام شده است . بگونه ای که در دهه ی اول انقلاب اسلامی بسیاری از اقدامات مقابله ای وزارت اطلاعات با گروهگ ها و جریانات فعال ضد انقلاب به ویژه شناسایی خانه ها ی تیمی گروهک ها و عوامل تروریستی با همکاری های مردم و امت حزب الله و گزارشاتی که به ستاد خبری می دادند ، انجام و به موفقیت می رسید در حال حاضر نیز در تمام شهرستانها مراکز ستاد خبري با شماره تلفن 113 آماده دريافت گزارشات مردمي است و الحمدالله با استقبال خوبي نيز روبروست .البته وزارت اطلاعات براساس رسالت خود برای حفظ نظام، میزان رضایت‌مندی مردم در ابعاد گوناگون اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و عملکرد مسئولین نظام را مورد بررسی قرار می‌دهد و خصوصاً میزان رضایت یا عدم رضایت مردم از عملکرد مسئولان و کارکنان دستگاه‌ها را رصد می‌کند و ضمن اطلاع‌رسانی به مسئولین ارشد نظام، در جهت اصلاح و بهبود وضعیت ایجادشده تلاش می‌نمايد .

 ـ حال که فرهنگ و اقتصاد مورد تهاجم دشمن قرار گرفته برای شکست دشمن چه تدبیری اندیشیده شده است؟

نامگذاري هر سال از سوي رهبر معظم انقلاب، بر مبناي ضرورت‌ها، نيازها و دغدغه‌های عمومی و برنامه ریزی و توطئه های دشمنان  است و براي تحقق  شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي» که برای امسال از سوی حضرت آقا انتخاب شده است بايد با يك برنامه‌ريزي و حركت جمعي جامعه را در عرصه‌هاي فرهنگي و اقتصادي به شكوفايي برسانيم . همه بايد نقش خود را در شكوفايي اقتصادي و بالندگي فرهنگي كشور ايفا كنيم و سيستم اطلاعاتي كشور نیز می تواند و باید که در این عرصه نقش آفرینی کند . اگر امنيت در جامعه وجود نداشته باشد، فرصتی برای  فكر كردن و انجام فعالیتهای فرهنگی نبوده  و دارندگان سرمايه و فعالین اقتصادی نیز  جرأت سرمايه‌گذاري نخواهند داشت تا شاهد تحولاتي در عرصه اقتصاد و فرهنگ باشيم . بنابراين بار سنگيني از تحقق اين دو مقوله به دوش دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي است . براي تحقق شعار رهبر معظم  انقلاب بايد همه دست به دست هم بدهيم و امنيت اقتصادي و امنيت سرمايه‌گذاري را به وجود بياوريم و با مفاسد اقتصادي مبارزه كنيم . اما شكل مبارزه با مفاسد اقتصادي بايد به گونه‌اي تعريف، ترسيم و اقدام شود كه سرمايه‌گذاري را به خطر نياندازد . از طرف ديگر، اگر امنيت پايدار و ماندگار بخواهيم بايد سرمايه‌گذاري را تقويت كنيم و نه تنها سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي را بايد تشويق كنيم، بلكه در ورود به سرمايه‌هاي خارجي نيز اهتمام داشته و امنيت ملي را بالا ببريم .  قصد ما حمايت از سرمايه‌گذار است تا در كشور ايجاد شغل شود و معيشت مردم بهبود يابد . كمك و حمايت از كارآفرينان و سرمايه‌گذاران، سبب كاهش بيكاري در كشور شده و به نوعي اين كار كمك به دولت محسوب مي‌شود . بنابر اين، نهادهاي امنيتي موظف به بسترسازي براي جلب اعتماد سرمايه‌گذاران هستند . از طرف ديگر، سرمايه‌گذار و سرمايه‌داري كه به جاي التهاب در بازار، زمينه‌ساز توليد و فرصت‌هاي شغلي باشد، قابل دفاع است و در اين راستا، نهادهاي امنيتي موظف به بسترسازي براي جلب اعتماد سرمايه‌گذاران هستند . بنابر اين اگر در دستگاه‌هاي دولتي در زمينه ارايه مجوز و يا همكاري با كارآفرينان، مشکلي مشاهده شود و افرادي سنگ‌اندازي كنند، با شناسايي وبرخورد لازم  مواجه خواهند شد .

در حوزه ی فرهنگی نیز به مانند حوزه ی اقتصادی با تهدیدات و آسیب پذیری جدی و نقشه ها و توطئه های نرم افزاری دشمنان مواجه هستیم شاید بتوان گفت تهدیدات این حوزه از پیشینه ، عمق و پیچیدگی و گستردگی بیشتری برخوردرا است ، بکارگیری واژگان همانند تهاجم فرهنگی و شیبخون فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری و تأکید معظم له بر توجه جدی بر حوزه ی فرهنگ و شناسایی رخنه های فرهنگی و بستن آن و توجه دان به این که نکته که خسارت و صدمات در دین و حوزه بسیار خطرناک و غیر قابل جبران می باشد ، بیانگر اهمیت و حساسیت این حوزه است بدیهی است در مواجهه با این تهدیدات نقش متولیان مستقیم و نهادها و دستگاههای فرهنگی بسیار حائز اهمیت و راهبردی است . دستگاه امنیتی نیز وظیفه مواجهه و مقابله با تهدیدات و اقدامات سازمان یافته و تشکیلاتی و هدایت شده از آنسوی مرزها و از جانب بیگانگان و دشمنان و سرویسهای اطلاعاتی را در قالب های مختلف بروز و ظهور پیدا می کند را دارد .بدیهی است که فضای کشور را مورد رصد داریم و با بررسی آسیب ها و شناسایی رخنه ها و خلاء های فرهنگی و در تعامل با دستگاه ها و نهادهای فرهنگی اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای در دستور کار و اقدام داریم .

ـ وزارت اطلاعات برای جلوگیری از ارتشا و اختلاس در ادارت دولتی و موسسات  غیردولتی چه برنامه‌هایی دارد؟

وزارت اطلاعات نسبت به تخلفات مالی که در بخش های غیر دولتی انجام می شود مأموریت و وظیفه قانونی ندارد مگر

 موارد خاص (مثلاً درخواست مرجع قضایی و ... ).اما  در خصوص بخش های دولتی باید گفت که وزارت با رویکرد صیانتی و حراستی و با ترجیح اقدامات پیشگیرانه و نرم افزاری در گام نخست تلاش دارد با بهره گیری از حراستهای محیطی و واحدهای نظارتی و مجموع ظرفیت های قانونی و اقدامات توجیهی و اعلام هشدار باش های لازم از شکل گیری و گسترش و تعمیق  تخلفات و مفاسد و از جمله ارتشاء واختلاس  در محیط دولتی جلوگیری کند لاکن در صورت وقوع  چنین جرائمی چنانچه از مصادیق مفاسد کلان اقتصادی بوده  و در تطابق با مأموریت های وزارت باشد با توجه به رصد و اشراف اطلاعاتی لازم و مستند سازی و تکمیل پرونده با اخذ مجوزهای قانونی ، اقدامات  مقابله ای  صورت می گیرد و مجرمان به مراجع قضایی معرفی می شوند. 

ـ با توجه به تاثیرات مخرّب قاچاق کالا بر بدنه اجتماعی و اقتصادی کشور، مبارزه با این معضل چه جایگاهی در وزارت اطلاعات دارد؟

این وزارتخانه موضوعات قاچاق کالا ، ارز و سوخت را در سطح کلان دنبال نموده و در صورت مشاهده، اقدام به ضربه به آنها می‌نماید و در برخی موارد نیز اقدام به اطلاع‌رسانی به مراجع مربوطه ( ناجا ، گمرک ، بانک مرکزی ، بورس کالا و...) نموده و سعی در شناسایی رانت‌های موجود در خرید و فروش محصولات یارانه‌ای کشور داشته تا علل وقوع این پدیده را شناسایی و اقدام به اطلاع‌رسانی و برخورد سیستمی با این پدیده نموده است .

 برخورد با زمین‌خواران و مفاسد اداری و اقتصادی

این مرکز طی چند سال گذشته علاوه بر همکاری با اداره‌کل راه و شهرسازی و کمک و مشارکت جهت برخورد با زمین‌خواران ، به اقتضاء با چند نفر از زمین خوران برخورد قانونی داشته و از جمله در یک مورد فردی که حدود 90 هکتار در حومه یزد قصد زمین‌خواری داشت شناسایی و به مرجع قضایی معرفی شد .البته در این حوزه با همکاری و مشارکت و تعامل مثبت و سازنده ای که با مراجع قضایی و سایر دستگاه نظارتی وجود دارد ، اقدامات پیشگیرانه ومقابله ای همواره در دستور کار بوده است.

در خصوص مفاسد اداری و اقتصادی نیز چنانچه پیش از این گفته شد یکی از وظایف این وزارتخانه رصد و اطلاع‌رسانی موضوعات و مشکلات موجود در محیط‌های اداری و اقتصادی و حسب اقتضاء برخوردهای قانونی و قضایی می باشد

ـ آيا تا به حال در يزد جاسوسي دستگير شده است يا خير؟

طی سالهای اخیر چندين جاسوس مرتبط با سرويس جاسوسي دول متخاصم نظير آمريکا، انگليس و رژيم صهيونيستي شناسايي و دستگير شده‌اند که افراد دستگيرشده در مراکز حساس استان شاغل و داراي دسترسيهاي مهمي بودند‌ و در دستگاه قضايي استان محکوم شده‌اند. همچنين دهها نفر مرتبط ناآگاه با سرويس جاسوسي   رژيم صهيونيستي و تعداد محدودی  مرتبط که آگاهانه با اين رژيم ارتباط گرفته‌اند نيز شناسايي و مورد توجیه  ، مصاحبه ، احضار ، دستگیری  و یا معرفی به  مراجع قضایی قرار گرفته اند .

ـ برنامه استان برای سازماندهی اتباع خارجی به ویژه افغانی‌ها

افاغنه ساکن در استان به دو دسته کلي تقسيم مي‌گردند يک دسته افاغنه مجاز و دسته دوم افاغنه غير مجاز .

سياست دولت در خصوص افاغنه مجاز ساماندهي اقامت ، اشتغال و فعاليت آن‌ها در چهارچوب هاي تعيين شده قانوني است . که ايجاد مؤسسات کفالت اقامت و اشتغال اتباع خارجي در همين راستا صورت گرفته است .

درخصوص افاغنه غيرمجاز که عموم تخلفاتي که در حوزه افاغنه صورت مي‌گيرد مربوط به اين دسته از افراد مي باشدکه سياست دولت ممانعت از ورود و در صورت ورود شناسايي ، دستگيري و طرد آنها از استان و کشور مي‌باشد

فعال کردن تورهاي ايست و بازرسي ، گشت‌هاي ساماندهي و برخورد با کارفرماياني که اتباع غيرمجاز را به کار گيري نموده اند و ... از جمله از اقدامات در اين حوزه بوده است .

برنامه بلند مدت استان برنامه ريزي و ايجاد مهمان‌شهرهايي در اطراف شهر يزد و اقامت اتباع مجاز در اين مهمان‌شهرها مي باشد که در اين صورت بسياري از معضلات موجود به نحو مناسبي برطرف خواهدشد و در کل با هماهنگی مجموعه دستگاههای مرتبط و تحت نظارت استانداری طرح جامع ساماندهی افاغنه در قالب برنامه های مختلف تدوین و اجرایی خواهد شد .

ـ آیا اداره کل اطلاعات برنامه‌ای فرهنگی برای مبارزه با پدیده‌های شومی اعتیاد به  مواد مخدر ، بی‌حجابی و فحشاء و رباخواری دارد؟

چنانچه گفته شد اداره کل صرفاً در حوزه ی جرائم سازمان یافته که به نوعی ابعاد امنیتی دارد وظیفه و برنامه های مقابله ای دارد . موضوعات اشاره شده عموماً متولیان دیگری دارد که بحمدلله در استان به وظیفه خود عمل می کنند.

البته اداره کل حسب وظیفه در بعد اطلاع رسانی و ارائه نقطه نظرات مشورتی و کارشناسی در شوراها و ستادهایی که مسئولیت سیاست گذاری در حوزه های اجتماعی و فرهنگی داشته و به دستگاههای اجرایی مرتبط فعال و مشارکت جدی دارد.

 مبارزه با گروههای منحرف شیطان‌پرستی، حلقه کیهانی

مبناي برنامه اداره کل اطلاعات يزد که در چارچوب برنامه‌هاي وزارت اطلاعات تعريف شده، اقدامات پيشگيرانه و حسب ضرورت اقدامات مقابله ای قانونی و قضایی می باشد البته تا کنون فعاليت تشکيلاتي و سازمان  یافته از فرقه شيطان‌پرستي در جغرافیای استان شناسایی نشده است لاکن در زمينه عرفان حلقه با توجه به حجم فعاليت‌هاي اين فرقه در سال‌هاي 90 و 91 در سراسر کشور و تأثيرپذيري استان يزد از اين موضوع، برخي مسترهاي فرقه شناسايي شدند و با آن‌ها برخورد قضايي صورت گرفت و بيش از 50 نفر از عناصري که با اغفال و تحت عنوان عرفان در کلاس‌هاي فرقه‌اي شرکت مي‌کردند توجيه و ارشاد شدند.

همچنین با توجه به اقدامات اطلاعاتي و برخوردهاي قضايي و توجيهي صورت گرفته در سال‌هاي 91 و 92 با فرقه نوظهور و وارداتي ساهاجا يوگا در حال حاضر در استان ، فعاليت تشکيلاتي ندارد .همچنين براي آگاه سازي مسئولين استان و مديران و حراست‌ها و برخي کارمندان استاني کلاس‌هاي توجيهي مختلف در خصوص فرق نوظهور و فرق سنتي برگزار شده است که اين امر نقش مؤثري در شناسايي‌ زمينه‌هاي انحرافي و پيشگيري از رشد فرقه‌ها داشته است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا