آیت‌الله سید محمد ابطحی‌کاشانی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر اثر ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت.

 آیت الله سید محمد ابطحی کاشانی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از شاگردان امام راحل امروز در سن ۸۴ سالگی و بر اثر ایست قلبی در شهر مقدس قم دارفانی را وداع گفت.

این عالم والامقام در سال‌ ۱۳۰۹ در کاشان‌ بدنیا آمد. پدر ایشان که در کسوت‌ مقدس‌ روحانیت‌ بود‌ دو سال‌ پس‌ از تولد ایشان‌ دارفانی‌ را وداع‌ گفت‌.

آیت‎الله‌ ابطحی کاشانی‌ با به‌ پایان‌ رساندن‌ دوره دبستان‌، در ۱۴ سالگی‌ وارد حوزه‌ علمیه‌ کاشان‌ شد. او بخشی‌ از دروس‌ دوره مقدمات‌ را در کاشان‌ فرا گرفت‌ و سپس‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ عزیمت‌ کرده‌ و ادامه‌ مقدمات‌ را نزد اساتید این‌ حوزه‌ به‌ پایان‌ رساند.

وی «معالم»‌ را نزد امام‌ موسی‌ صدر فرا گرفت‌ و بعد از چندی‌ به‌ علت‌ نداشتن‌ شهریه‌ به‌ کاشان‌ مراجعت‌ کرد که از جلسات‌ درس‌ علمای‌ کاشان‌ بهره‌مند شد. «مطول»‌ و «شرح‌ لمعه»‌ را نزد شیخ‌ عبدالله‌ مدنی‌ آموخت‌ و پس‌ از آن‌ مجدداً به‌ قم‌ آمد و «رسائل‌» و «مکاسب»‌ را نزد استادان‌ سلطانی‌ طباطبایی‌، شهید صدوقی‌، فکور یزدی‌ و سید محمد صادق‌ روحانی‌ آموخت‌. وی برای‌ فراگیری‌ «کفایه‌» نیز به‌ درس‌ حضرات‌ آیات‌ مجاهدی‌ تبریزی‌، شیخ‌ عبدالجواد اصفهانی‌ و سلطانی‌ طباطبایی‌ رفت‌.

وی با به‌ پایان‌ بردن‌ دوره‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ حضرات‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌، محقق‌ داماد و امام‌ خمینی‌ راه‌ یافت‌. آیت ‌الله‌ ابطحی‌ در سال‌های‌ تحصیل‌ خود با بسیاری‌ از فضلای‌ روزگار خود رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ که‌ از جمله‌ آنها آیت الله‌ شهید سید مصطفی‌ خمینی‌ را می‌توان‌ نام‌ برد.

آیت‌الله ابطحی کاشانی در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌، فعالیت‌های‌ بسیاری‌ از خود برجا نهاده‌ ‌و بسیاری‌ از دروس‌ حوزه‌ را تدریس‌ کرده و از این‌ رهگذر طلاب‌ بسیاری‌ را تربیت‌ کرده‌ است‌، وی تقریرات‌ درس‌ استادان‌ خود را نگاشته‌ و در مجله‌ نور علم‌، مقالات‌ بسیاری‌ تألیف‌ کرده‌ است‌.

وی در بسیاری‌ از فعالیت‌های‌ جمعی‌ آن‌ شرکت‌ داشته‌ است‌ و مدتی‌ در معیت‌ حضرات‌ آیات‌ سید جعفر کریمی‌ و محمدی‌ گیلانی‌ و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ قاضی‌ خرم‌ آبادی‌ به‌ نمایندگی‌ از امام‌(ره‌) به‌ امور زندان‌ها در قوه‌ قضائیه‌ پرداخت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا