استاندار یزد گفت: یکی از نگرانی های موجود در زمینه اجرای امر به معروف و نهی از منکر، ابزار شدن این بحث و قرار گرفتن آن در اختیار افراد یا گروه هایی است که به واسطه آن حقوق افراد را تضییع کنند و یا عامل فشار بر دیگران شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی " شنبه شب 26 مهرماه در شورای ستادهای احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان که در مجتمع باقرالعلوم(ع) یزد و با حضور نماینده محترم ولی فقیه در استان، معاونین استاندار، فرمانداران و تننی چند از ائمه جمعه استان برگزار شد، موضوع امر به معروف و نهی از منکر را یک موضوع فراگیر دانست که محدود و مربوط به یک قشر خاص نمی شود و افزود: انجام این فرضیه تنها برای افرادی خاص سفارش نشده بلکه همه مسلمانان را در برمی گیرد. بنابراین یک امر اعتقادی است و هرکس به دین مبین اسلام معتقد شد، امر به معروف و نهی از منکر را بعنوان فرضیه دینی نصب العین خود قرار می دهد و این که بگوییم یک عده افراد خاص تنها متولی امر به معروف و نهی از منکر هستند ، صحیح نیست.
استاندار یزد، پیشنهاد نمود تا از عنوان ستاد توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر برای این ستاد استفاده شود و خاطر نشان نمود: امر به معروف و نهی از منکر در جمهوری اسلامی همیشه زنده است و عنوان ستاد احیاء، عنوان درستی به نظر نمی رسد چرا که در نظام جمهوری اسلامی که آنرا ام القرای جهان اسلام تلقی می کنیم، امر به معروف و نهی از منکر همواره زنده و ساری و جاری باید باشد.
وی خواستار برگزاری همایش امر به معروف و نهی از منکر استان در مساجد سطح استان شد و خاطر نشان نمود: همایش امر به معروف و نهی منکر باید در مکانهای فرهنگی و مذهبی برگزار شود و نه در برخی مراکز نظامی و باید به این سوالات پاسخ دهیم که چرا می خواهیم جنبه زورمدارانه به این امر بدهیم و چرا به جای برپایی چنین همایشهایی در میان مردم، به محیطهای نظامی روی می آوریم و آنگاه توقع داریم با چنین رویکردهایی امر به معروف و نهی از منکر را در میان مردم توسعه دهیم؟!
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد تصریح کرد: مشکل را نباید از دیگران ببینیم و این عیب ماست که اول مشکل را از دیگران می بینیم در صورتیکه خودمان مشکلات زیادی داریم و این مهم است که ببینیم آیا خودمان آدم درستی هستیم و بعد بخواهیم دیگران را اصلاح کنیم؟
میرمحمدی سپس با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص فریضه امر به معروف و نهی از منکر خاطر نشان ساخت: مقام معظم رهبری اشاره داشتند که ما باید اول خودمان را اصلاح کنیم. چرا این بیانات را نادیده می گیریم؟ رهبر معظم انقلاب در کلیپی که در همین جا پخش شد گفتند: "اول ما باید خودمان را اصلاح کنیم." خودمان اگر اصلاح شدیم دیگران هم اصلاح می شوند. حضرت امام خمینی(ره) هم فرمودند:" به هیچ وجه آبروی کسی نباید ریخته شود."
وی سپس به هدف برگزاری این نشست اشاره کرد و افزود: به دنبال دستور وزیر محترم کشور برای توجه بیشتر به موضوع امر به معروف و نهی از منکر ، آقای دکتر طالبی را بعنوان معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان برگزیدیم تا همه فرمانداران ، مدیران و همه دستگاهها در کمک به این موضوع همکاری و در این زمینه تلاش کنند و حضور فرمانداران محترم نیز به همین مناسبت است و اولین کاری که خواستار انجام آن شدیم، برگزاری یک جلسه برای هماهنگ شدن اعضاء بود تا در پی آن برنامه های ستاد مشخص و اجرایی شود.
استاندار یزد در ادامه این سخنان ، به بیان شاخصه های افراد آمر به معروف و ناهی از منکر پرداخت و ابراز داشت: کسانی که می خواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند باید اول با مبانی آن آشنا شوند و ابتدا ملاحظه کنند که امر به معروف و نهی از منکر در قرآن به چه صورت بیان شده و آیاتی که در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر است را بررسی کنند و ببینند که به چه معنا و مفهوم بیان شده و چه وظایفی به عهده آنهاست.
وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: خداوند متعال در این آیه اول همه را به اتحاد و همبستگی و توسل به حبل الله دعوت می کند و سپس یادآوری می کند که شما تفرقه داشتید و بین شما فاصله و اختلاف بود و ما نعمت اتحاد و برادری را برای شما ایجاد کردیم و شما را متحد ساختیم و این نعمت را به شما دادیم تا قدر آن را بدانید و آنگاه به خیر دعوت می کند و امر به معروف و نهی از منکر را بیان می نماید.
میرمحمدی در ادامه با اشاره به آیه " ولاتکونوا کالذین تفرقوا واختلفوا..." خاطر نشان نمود: خداوند متعال در اینجا نیز به دوری از تفرقه و اختلاف تأکید کرده و این نشان می دهد که کمترین کاری که ما باید انجام دهیم این است که متحد و همراه باشیم و جامعه ای همدل و همراه است که همدیگر را پذیرفته و قبول کرده و در این جامعه اصلاً منکری نمی تواند اتفاق بیفتد .
استاندار یزد در ادامه به آیات 110 و 114 سوره مبارکه آل عمران اشاره نمود و سبقت گرفتن در خوبی ها از دیگران را یکی از ویژگیهای آمرین به معروف و ناهیان از منکر ذکر کرد و با طرح این سوال که "کدام یک در شایستگی ها و خوبیها از هم سبقت داریم ؟" گفت: اگر این ویژگی های مثبت را داشته باشیم،.خود به خود آینه دیگران می شویم و دیگران در آینه رفتار ما خود را اصلاح می کنند.
وی آیه 79 سوره مائده را بیانگر راه نجات در ایمان به خدا و پیامبر و قرآن دانست و افزود: ما اگر ایمان به خدا داریم ، خدا را می شناسیم ، پیامبر را پیروی می کنیم و قرآن را عمل می نماییم، پس اصلا مشکلی در جامعه نباید پیدا کرد منتهی هرجا کاستی است یا ناشی از ضعف در ایمان به خدا است یا عدم پیروی از سیره پیامبر و ائمه (ع) است و یا دلیل آن دور شدن از قرآن است.
عالی ترین مقام اجرایی استان ادامه داد: خدای متعال در آیه ای، مردم را به نیکی و دوری از پلیدی دعوت می کند و آنها را به کمک به پیامبر خود توصیه می نماید، پیغمبری که مردم را از پلیدی دور می کند و بخوبی دعوت می کند.
استاندار سپس با اشاره به آیات 67 و 71 و 112 سوره مبارکه توبه عنوان نمود: در این آیات زنان و مردان منافق یکدیگر را به امر به منکر و نهی از معروف دعوت می کنند و این ویژگی منافقین است و سپس می گوید که زنان و مردان مؤمن یکدیگر را به امر به معروف دعوت می کنند و از منکر نهی می کنند و در آیه 112 می گوید" توبه کنندگان و پرستش گران و ستایش کنندگان و روزه داران، رکوع کنندگان ، سجده کنندگان و امرکنندگان به معروف و ناهیان از منکر، نگاهبانان حدود و احکام خداوند هستند" و آنها را به بهشت بشارت می دهد و این نشان می دهد که امر به معروف و نهی از منکر در ردیف چه مسائل قرآنی قرار گرفته است.
آیه 90 سوره نمل، از دیگر اشارات استاندار یزد به قرآن کریم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بود و خاطر نشان کرد: خداوند مردم را به عدل و احسان به خویشاوندان و نزدیکان امر می کند و از کارهای زشت و ناپسند و ستم منع می نماید و می بینیم که ابتدا دعوت به خوبی ها کرده است .
وی در ادامه با اشاره به برخی دیگر از آیات قرآن کریم، برپا داشتن نماز و دادن زکات و امر به معروف و نهی از منکر را جزو فرایض مسلمانان دانست و با قرائت این آیه شریفه که:" ان الصلاه تنهی عن الفحشا و المنکر" گفت: شیطان انسانها را به فحشاء و منکرات دعوت می کند که ما آن را هوای نفس می گوییم و اگر نماز درست ادا شود، مسائل دیگر نیز حل و فصل خواهد شد.

میرمحمدی سپس با قرائت آیه 17 سوره لقمان، به داستان سفارش لقمان به پسرش درباره پدر و مادر که "اگر پدر و مادر فرزند را وادارسازند که جز خدا را بپرستد، نباید آنها را اطاعت کند ولی مساعدت و احترام پدر و مادر را همیشه باید حفظ کند" را بیان کرد و افزود: سفارش می کند "پسرم نماز را به پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و در برابر پیشامدهای ناگواری که به تو می رسد صابر و شکیبا باش که این عزمی موفقیت آمیز در امور است". بنابراین این مبانی قرآنی را داریم و باید آنها را ترویج و تشریح کنیم و در جامعه و بین مردم بیاوریم و آنها را آگاه کنیم.
استاندار یزد بحث امر به معروف و نهی از منکر در آموزه های ائمه اطهار(س) را پر اهمیت دانست و گفت: باید ببینیم ائمه اطهار (س) در این رابطه چه مبانی را گفته اند تا پیروی کنیم چرا که در این خصوص ، اول قرآن کریم پیش روی ماست و سپس پیامبر و ائمه اطهار(س) راهگشا و هدایتگر هستند.
وی در ادامه با اشاره به کتاب نهج البلاغه امیرالمومنین علی (ع)، به مواردی از این کتاب اشاره نمود و گفت: حضرت علی(ع) می فرماید: " نصیحت گفتن به فردی در حضور مردم کوبیدن شخصیت اوست ". حال در بحث امر به معروف و نهی از منکر، می خواهیم چگونه عمل کنیم که شخصیت کسی کوبیده نشود چرا که ما پیرو حضرت علی(ع) هستیم .
عالی ترین مقام اجرایی استان افزود: زمانیکه گروهی از مسلمانان در جنگی به دشمن دشنام می دادند، حضرت علی(ع) فرمود: "من خوش ندارم شما ناسزاگو باشید بلکه اگر اعمال و رفتار و موقعیت آنها را خاطرنشان کنید مؤثرتر و در بیان عذر و حجت رساتر و قانع کننده تر است ." و همچنین ایشان در جای دیگری می فرمایند: " با برکندن شر و بدی از سینه خود آن را از سینه دیگران دور کنید." بنابراین می بینیم که در بحث امر به معروف و نهی از منکر باید از خود شروع کنیم.
استاندار یزد همچنین به حکمت 70 نهج البلاغه اشاره نمود و با قرائت جمله ای از مولا علی (ع) که می فرماید:" جائر را نمی بینی مگر اینکه افراط کند یاتفریط "، خاطر نشان ساخت که" باید از افراط و تفریط در اموری چون امر به معروف و نهی از منکر دوری شود و آنگاه به حدیثی از امام حسن عسگری(ع) اشاره نمود و گفت: ایشان می فرماید:" هر کس برادر خود را در خفا اندرز گوید به وی جمال و زیبایی بخشیده و کسی که برادرش را آشکارا نصیحت کند او را حقیر و زبون ساخته است."
میرمحمدی آنگاه با اشاره به رفتار و کردار والدین در قبال فرزندان در خانواده تصریح کرد: باید بدانیم که هر کاری که فرزندان ما می کنند بازتاب رفتار ، اعمال ، کردار و گفتار والدین است و اگر این را بپذیریم جامعه اصلاح می شود چرا که ما عیب خودمان را نمی بینیم و عیب دیگران را می بینیم و اگر طبق فرمایش مقام معظم رهبری، خود را اصلاح کنیم دیگران اصلاح می شوند.
وی افزود: امربه معروف و نهی از منکر امری است که از خانواده آغاز می شود اگر فرزند حرکت زشتی از والدین ببیند یا دروغی بشوند و یا خدای نکرده غیبتی بکند، آنگاه ببینیم که چه می آموزد؟ بنابراین باید امربه معروف و نهی از منکر را از خانواده شروع کنیم .
استاندار یزد بیان نمود: همه ما به فرزندانمان امر به معروف و نهی از منکر می کنیم ولی حواسمان نیست که در خانواده چه کار انجام داده و چگونه فرزندان را پرورش و به جامعه تحویل می دهیم چرا که اگر به عنوان مثال با وضو عمل نکردیم، لقمه حلال به آنها ندادیم، تربیت درست نکردیم حال چگونه می خواهیم جوان باتربیت و باشخصیت و مؤدب و متین و ساده و پاک و درست داشته باشیم؟! و مگر کدام دستور اسلامی را در پرورش فرزند رعایت کرده ایم که چنین توقعی داریم؟
امربه معروف و نهی از منکر در قانون اساسی جمهوری اسلامی، موضوع بعدی بود که استاندار یزد در این جلسه بدان پرداخت و با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی که آورده:" در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ دعوت‏ به‏ خیر، امر به‏ معروف‏ و نهی‏ ازمنکر وظیفه‏ ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏. شرایط و حدود و کیفیت‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند...." افزود: در ابعاد قانونی، قطعاً نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی توجهی نبوده و اگر دغدغه ای در مجلس شورای اسلامی یا در دولت و دیگر نهادهاست، بر سر این است که چگونه عمل شود که حقوق شرعی افراد حفظ گردد چرا که در مسائل شرعی بحث مثقال و ذره را داریم و رعایت این مباحث کار ساده ای نیست و سخت است که در این خصوص قانونی تصویب شود، از شورای نگهبان بگذرد و فقها نیز تأیید کنند ولی در آن حقی از کسی ضایع نشود و در این خصوص یکی از راه حل ها این است که امثال شما پیشنهاد بدهند و همه نیز از راهکاری که در آن حقوق افراد حفظ شود و در عین حال همه احکام شرعی و اسلامی رعایت شود استقبال می کنند و فوری به تصویب می رسد.
میرمحمدی یکی از نگرانی های موجود در این زمینه را ابزار شدن بحث امر به معروف و نهی از منکر و قرار گرفتن آن در اختیار افراد یا گروه هایی دانست که به واسطه آن حقوق افراد را تضییع کنند و یا عامل فشار بر دیگران شوند و خاطر نشان ساخت: این مسائل، احساسی نیست، بلکه مسائلی است که باید از مبانی فقهی تبعیت کند و ما در کشور علما و مراجع و رهبری را داریم که نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی توجه نیستند و قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز 35 سال است که به آن توجه نموده است ، منتهی در بحث اجرایی کردن آن باید راههایی دیده شود که واقعا" بتواند مسائل شرعی از مسیر آن رعایت شود و این امر بسیار حساس است و من از حاضرین در این جمع می خواهم که به این بحث کمک کنید و به عنوان مثال متنی را تهیه نمایید و اگر برای افزایش آن در جامعه به صورت صحیح و شرعی و با رعایت همه جوانب امر راهکاری دارید مطرح کنید تا مورد استفاده قرار گیرد.
استاندار یزد سپس به امر به معروف و نهی از منکر در آموزه های علما و بزرگان دین اشاره کرد و با نام بردن از امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام، همه آنها را پیشتاز بحث امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر نفوذ کلام می خواهد و میبینیم که امام خمینی(ره) 15 سال بعد از تبعید و دوری فیزیکی از مردم چگونه پیام می داد و همه عمل می کردند. حتی در زمان حکومت نظامی که مردم مطمئن بودند اگر بیرون بروند گلوله سینه شان را ممکن است هدف بگیرد اما با پیام ایشان به خیابان می آمدند و باید ببینیم که این نفوذ کلام از کجاست و چگونه شکل گرفته؟
وی با طرح این پرسش ها که " حضرت پیامبر (ص) چگونه محمد امین شد؟ و امام خمینی(ره) چگونه امام شد؟" افزود: مردم ایشان را انسانهایی درست، سالم ، پاک ، صادق و راستگو و درستکار دانستند که حقوق مردم را رعایت می کنند و مردم دار هستند و همه این ویژگی ها سبب شد فرمان امام خمینی(ره) عین دستورات غیرقابل تردید برای اجرا باشد، حتی به اگر قیمت جانشان تمام شود. و ما نیز این نفوذ کلام را باید پیدا کنیم و آنگاه امر به معروف و نهی از منکر نماییم.
شناخت از معروف و منکر از دیگر ویژگی هایی بود که استاندار یزد آن را برای آمرین به معروف و ناهیان از منکر قائل شد و گفت: روش امربه معروف و نهی از منکر مهم است و اینکه چگونه امر به معروف و نهی از منکر کنیم اهمیت دارد و اینگونه نیست که هرکسی از راه رسید به دیگران بگوید که چه بکنید و چه نکنید ؟! چرا که باید به الزامات امربه معروف و نهی از منکر مجهز شویم وخصوصیات و شرایط آمرین به معروف و ناهیان از منکر را بدانیم .
استاندار یزد، آخرین مطلب در این خصوص را ویژگی های روحی و روانی افراد امرشونده به معروف و نهی شونده از منکر دانست و خاطر نشان نمود: با هر فردی نمی توان به یک صورت برخورد کرد چرا که شرایط روحی و روانی افراد مختلف یکسان نیست و باید دید که مشکلات افراد ناشی از چه زمینه هایی است و بر مبنای آن وارد عمل شد و امر به معروف و نهی از منکر کرد و من معتقدم اگر این مبانی مدنظر قرار گیرد، در بحث امر به معروف و نهی از منکر ، همه موفق خواهیم بود و جای تشکر از همه دلسوزیها و علاقمندی ها و همه اعتقاداتی است که می خواهد زشتی ها و پلیدی ها را از جامعه دور کند و امیدوارم در اجرای مبانی درست امر به معروف و نهی از منکر که توفیق داشته باشیم .










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا