به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی: مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استان یزد با اشاره به اقامت قریب به 50 هزار اتباع خارجی مجاز دارای کارت اقامت یا  گذرنامه در این استان، اعلام کرد: روزانه 150 تا 200 تبعه غیرمجاز از استان یزد طرد می‎‎شوند.

رضا زارعزاده  با اشاره به عدم دسترسی به آمار اتباع بیگانه غیرمجاز و بی‎‎‏هویت موجود در استان، خاطرنشان کرد: روزانه 150 تا 200 نفر اتباع غیرمجاز از سوی نیروی انتظامی استان دستگیر و از استان طرد و روانه کشورهایشان می‎‎شوند.

وی بیشترین اتباع غیرمجاز در استان یزد را افاغنه و قریب دو درصد را نیز از اتباع کشور پاکستان ذکر کرد.

این مسئول در مورد جمعیت اتباع مجاز ساکن در استان یزد نیز گفت: در حال حاضر اتباع افغانی و پاکستانی مجاز كارت‌دار در استان یزد حدود 30 هزار نفر هستند كه به همراه دو هزار نفر اتباع عراقي ساکن استان که تقریباً همگی مجاز هستند، جمعاً 32 هزار نفر مي‌شوند.

وي افزود: البته 17 هزار تبعه افغان نیز به لحاظ داشتن پاسپورت اقامت مجاز در استان دارند ولی این افراد تحت نظارت نيروي انتظامي هستند.

 

اشتغال اتباع غیرمجاز تنها در 56 رشته شغلی

زارع‌زاده متذکر شد: اتباع مجاز غالباً از قوانین کشورمان تبعیت می‎‎کنند و نظام نیز خود را موظف به ارائه یک سری خدمات به آنها به دلیل مسائل انسانی می‏‏داند ولی اشتغال این افراد نیز تنها محدود به 56 رشته شغلی است که عمدتاً نیز مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‏‎‎شوند.

وی در مورد مجاز بودن اشتغال اتباع بیگانه در گلخانه‏‏های استان تاکید کرد: اتباع بیگانه شاغل در گلخانه‎‎ها تنها در رابطه با سم‎‎پاشی و پاک کردن علف‏‏های زائد می‏‏توانند فعالیت کنند و در اموری مانند چیدن خیارسبز و محصولات گلخانه‏‏ای دیگر مجاز به فعالیت نیستند و با کارفرمایان متخلف برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کارگران تبعه خارجی شاغل در گلخانه‏‏ها اطلاعات لازم در رابطه با مصرف مجاز سموم را دارند نیز اظهار کرد: معمولاً سموم مورد استفاده در گلخانه‌ها گران است و به همین دلیل نیز صاحبان گلخانه نظارت بیشتری در این رابطه دارند و از طرفی نیز جهادکشاورزی متناسب با سطح زیرکشت به گلخانه‏‏داران سموم مربوطه را ارائه می‏‏کند.

به گفته این مسئول، كارفرماياني كه اتباع غيرمجاز را به كار مي‌گيرند و همچنين كارفرماياني كه اتباع مجاز را در مشاغل غير مجاز به كار مي‌گيرند، نه تنها جريمه می‎‎شوند بلکه ممکن است مجازات حبس را نیز متحمل شوند.

 

یزد بیشترین مهمان‎‎شهر کشور را دارد

زارع‌زاده در مورد وضعیت کنونی اسكان اتباع بیگانه در استان یزد گفت: 14 استان کشورمان در مجموع از 20 مهمان‌شهر برای اتباع بیگانه بهره‎‎مند هستند که در حال حاضر سه درصد اتباع خارجي کشور را در خود جای داده‎‎اند و از این میان استان یزد سه مهمان‏‏شهر دارد و از این لحاظ بيشترين تعداد  مهمان‏‏شهر و بيشترين جمعيت ساكن در مهمان‏‏شهرها را در کشور به خود اختصاص داده است.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر حدود 15 درصد جمعيت اتباع خارجي استان یعنی قریب شش هزار نفر در مهمان‎‎شهرهاي تفت و ميبد و اردكان اسكان دارند و درصددیم که یک مهمانشهر دیگر را نیز در یزد ایجاد کنیم و عمدتاً بخشي از اتباعي كه در داخل بافت قديم شهر یزد ساکن شده‎‎اند را در آن سکونت دهیم.

وي چرايي بازنگشتن افاغنه به كشورشان را به دلیل برقرار نبودن امنيت پايدار در این کشور و البته ایجاد يك سري ارتباطات اجتماعي بين برخی از این افراد و بومي‌ها پس از افزون بر 20 سال اقامت در کشورمان ذکر کرد.

 

کاهش 50 درصدی ازدواج اتباع افغان و یزدی‎‎ها

زارعزاده این ارتباطات را بیشتر ارتباطات اقتصادی و اجتماعی خواند و افزود: ازدواج افاغنه با یزدی‎‎ها در سال جاري خيلي كم گزارش شده به طوری که در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد كاهش داشته است.

وی اين کاهش را به دنبال ارتقای فرهنگ عمومی و نگرش مردم و اطلاع‌رساني در رابطه با ابعاد منفي ازدواج با اتباع بيگانه به دلیل متعهد نبودن برخی از آنها در تداوم زندگی زناشویی، عنوان کرد و گفت: البته ازدواج اتباع خارجي با ايراني براساس ماده 1060 قانون مدني تقريباً ممنوع است و در مواردي هم كه خاص است، نياز به اجازه دولت دارد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استان در خصوص عمده آسیبها و جرائمی که از سوی اتباع بیگانه اتفاق می‎‎افتد نیز بیان کرد: عمده این جرائم از سوی اتباع غیرمجاز که از هویت مشخصی در کشورمان برخودار نیستند، صورت می‎‎گیرد بنابراین طرح برخورد با این افراد از سوی نیروی انتظامی برطبق قوانین و مقررات برای شناسایی و طرد این افراد از استان و کشور در حال انجام است.

وی افزود: از آنجایی که اتباع مجاز تحت پوشش اداره‌ اتباع به صورت سالیانه موظف به تمدید مدرک اقامت خود هستند و در صورت ارتکاب به جرم این مدارک تمدید نخواهد شد، بنابراین در مورد رعایت قوانین کشورمان دقت نظر بیشتری دارند و کمتر دچار خطا و اشتباهی می‎‎شوند.

 

تدوین طرح ساماندهی اتباع خارجی در استان

زارعزاده یادآور شد: البته علاوه بر این موضوعات نیز به دنبال برخی دغدغه‎‎های شهروندان و با تاکید استاندار محترم، دستگاه‎‎های ذیربط در استان در حال تهیه و تدوین طرحی برای ساماندهی اتباع خارجی در استان هستند که منجر به نظم بخشی بیشتر در رابطه با اشتغال، اسکان و حتی طرد آنها خواهد شد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استان در پایان نیز تاکید کرد: براي اجرای طرح ساماندهي اتباع بيگانه  به شدت نيازمند همكاري و همياري مردم و كارفرمايان هستیم.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا