احمد جعفری ندوشن

ضمن گرامی داشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان و قدردانی از خدمات این عزیزان، باید بگوئیم که " بازنشستگی " یکی از مراحل اصلی زندگی انسان می باشد؛ چرا که بازنشستگان سالها برای جامعه خدمت کرده اند و دین خود را به جامعه ادا نموده اند و ما وظیفه داریم به آنها احترام گذاشته و مقام و منزلت آنها را ارج نهیم.بازنشستگان بهترین، با تجربه ترین و عالم ترین افراد جامعه هستند که باید تجربیات آنها در اختیار دیگران قرار گیرد و جایگاه و شان آنان به دلیل نقش و خدمات ارزنده ای که در طول دوران خدمت خود ارائه نموده اند قابل تقدیر واحترام است.

بزرگداشت مقام و منزلت بازنشستگان در خانواده و جامعه، یک رسالت و وظیفه بزرگ است که همه نهادها و ارگان ها باید به آن توجه کنند؛ چراکه این بزرگواران در کمال صداقت و سختکوشي، بهترين سال هاي عمر خود را در سنگر کار و خدمت گذرانده اند و ما باید قدردان این عزیزان باشیم و 28 مهرماه هرسال به نام  روز " خانواده و تکریم بازنشستگان " نامگذاری شده تا به این مهم توجه ویژه شود.

احترام به شخصیت و تکریم بازنشستگان، حفظ شان و کرامت آنها  و توجه به جایگاه و منزلت آنها لازم است؛ چراکه بازنشستگان زندگی خود را وقف خدمت به جامعه کرده و تجلیل از آنها  یک وظیفه است .

تجلیل و قدردانی از زحمات و تلاش های کارمندانی که به افتخار بازنشستگی نایل شده اند کاری پسندیده در آموزه های دینی ما است و در دین مبین اسلام حفظ و تکریم شخصیت انسان هایی که سالهای سال از عمر گرانبهای خویش را در خدمت هم نوعان  بوده اند مورد تاکید قرار گرفته  است.

در قرآن کریم ، روايات ائمه معصومین (ع) و برداشتي كه از سخنان بزرگان ديني مي‌شود ارزش انسان در شناخت و معرفت و به دنبال آن كار و تلاش و خدمت است و معيار اندازه گيري شخصيت انسان‌ها در همين مقوله‌ها ديده مي‌شود.

در واقع بازنشستگی پایان کار نیست و باید همواره کوشش و تلاش داشته باشیم و به فرمایش مولا حضرت علی (ع) در دنیا طوری زندگی کنیم که انگار همیشه زنده ایم و برای آخرت طوری زندگی کنیم که گویا فردا خواهیم مرد. بازنشستگی آغاز دوران به ثمر نشستن تجارب گران بهای زندگی آنها است و باید همواره در همه حال با کوشش و تلاش به مردم خدمت کنیم.

با شنیدن کلمه بازنشستگی اولین چیزی که به ذهن انسان خطور می کند، تجربه است و این تجربه ها سرمایه ای  است که باید در اختیار دیگران قرار گیرد.

بازنشستگان به دلیل دارا بودن تجربیات در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی  می توانند به عنوان مشاورانی قوی برای مجموعه خود عمل کنند؛ چرا که با کوله باری از تجربه می توانند مدیران وکارشناسان را در جهت وصول به اهداف سازمانی همراهی نمایند.

نباید خود را از تجربه و دانش آنها محروم کرد و باید شرایطی فراهم شود تا پس از بازنشستگی امکان استفاده از تجربه های این عزیزان به ویژه برای کارمندان جدید فراهم شود واگر از نیروی فكری بازنشستگان استفاده شود و نیروی جوانی با فكر و تجربه بازنشستگان همراه شود بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت و احتمال خطا نیز در حد صفر می رسد.

توسعه و پیشرفت هر سازمان در گرو خلاقیت و ابتكار نیروهای آن است و بازنشستگان كه دارای سال ها تجربه هستند می توانند با انتقال این تجربیات به كاركنان شاغل، جوان و باانگیزه ، پیشبرد اهداف سازمان را محقق سازند.

برنامه ریزی موفق هر اداره با استفاده از تجربیات بازنشستگان امكان پذیر است وگنجینه گران بهای تجارب بازنشستگان همچون چراغی برای هدایت همه اقشار جامعه است و استفاده از تجارب این عزیزان یکی از نکات مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.

در همه جای دنیا از دوران بازنشستگی تحت عنوان "دوران طلایی " یاد می شود؛ یعنی دورانی که افراد بازنشسته فرصت دیده شدن، انتقال تجربیات و سفر کردن را پیدا می کنند.

با توجه به جایگاه و احترامی که بازنشستگان در کانون خانواده دارند باید مشارکت و حضور جدی آنها در برنامه های اجتماعی مورد تشویق قرار گیرد .

نکته دیگری که باید به آن توجه شود و از دغدغه های بازنشستگان است افزایش هزینه ها ی زندگی  آنها می باشد و توجه به مشکلات و مسایل معیشتی بازنشستگان و رفع دغدغه ها و نگرانی های آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

سن بازنشستگی درست زمانی است که خانواده درگیر مسائل اقتصادی پر خرج است، یعنی تامین شرایط ازدواج فرزندان و هزینه های آن، تامین نیاز مالی دانشگاه و تحصیل آنها و افزایش رفت و آمد های خانوادگی این قشر هر کدام هزینه های زیادی برای خانواده‌های آنان تحمیل می کند و این وضعیت هزینه فرد بازنشسته را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و این امر باعث می‌ شود که افراد بازنشسته بعد از بازنشستگی خود به فکر پیدا کردن شغل جدید باشند.

از جمله مسایل دیگری که باید همواره مورد توجه قرار گیرد توجه به مسایل رفاهی و تفریحی بازنشستگان است و با توجه به اینکه فرد بازنشسته در دوران کار و تلاش، فرصت و اوقات فراغت لازم برای تفریح نداشته در دوران بازنشستگی، این فرصت برایش فراهم می شود که در صورت نبود برنامه مناسب و امکانات لازم برای گذراندن اوقات فراغت ممکن است دچار خستگی و ملالت شدید شود.

ضرورت توجه و به پاسخگویی به نیازهای بازنشستگان در این زمینه مهم است و باید امکاناتی فراهم شود تا آنها بتوانند از فرصت های فراغت خود به نحو شایسته استفاده کنند.

خوشبختانه در برنامه پنجم توسعه کشور برای بازنشستگان تصمیمات خوبی گرفته و اقدامات ارزنده ای در حقوق بازنشستگان برداشته شده است.

در پایان روز خانواده و تکريم بازنشستگان به این عزیزان و خانواده های آنان تبریک عرض نموده ، سعادتمندي، سرافرازي و عزت بازنشستگان را از درگاه خداوند متعال مسالت می نمایم و اميدوارم جامعه امروز و فرداي ما همواره از برکات وجودي و تجربيات ارزنده بازنشستگان بهره مند باشد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا