وحید شیخ احمد صفاری

حتماً در خبرها خوانده اید که شورای شهر رشت از اردیبهشت 78 تاکنون که شوراهای اسلامی شروع به کار کردند، 9 شهردار و 8 سرپرست به خود دیده و در واقع در 15 سال گذشته این هیجدهمین مسؤلی است که بر شهرداری قرار است تکیه کند.

یک آمار

= از بین 9 شهردار تنها 3 نفر توانسته اند تا پایان دوره کاری خود، در این سمت باقی بمانند.

= 5 شهردار، با استیضاح یا استعفا برکنار شدند.

= 1 شهردار هم با حکم استاندار وقت شهرداری را ترک کرده است.

بررسی یک علت

بر طبق اخبار، اعضای شورای این شهر در جلسه ایی 3 ساعته با آخرین شهردار، عملکرد وی را ضعیف ارزیابی کرده و به استیضاح وی پرداختند. آقای شهردار اما اشکالات مطرح شده را وارد ندانسته و بیان داشتند که در زمان تصدی مسؤلیت شهرداری از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و زمان زیادی صرف پرداخت حقوق و معوقه های کارکنان و رفع مشکلات شده است. وی همچنین به این موضوع اشاره داشتند که در طی این زمان یک طرح و فقط از سوی کمیسیون فرهنگی شورا به شهرداری ارسال شده و از آن سوی از 104 لایحه ای که از سوی شهردار ارسال شده 82 لایحه را بی پاسخ گذاشته اند.

از آن سوی هم می بینیم که در یکی دیگر از استان ها آن قدر شورا با شهردار مخالفت و تضاد داشته است که استاندار ورود به موضوع کرده و شورا را تهدید به حل و رفع موضوع و یا انحلال آن نموده است. شورای شهر سیرجان هم دچار فساد اقتصادی و برداشت غیرقانونی می شود. شورای شهر تهران بیشتر درگیر جناح بازی و سیاسی کاری است تا توجه به امر شهروند و اجتماع شهروند و دیدیم که در انتخاب شهردار چگونه عمل کرد و لیست عملکرد رفتاری آنها را در خبر 92600 یزد فردا بیان نمودم و همچنین در مورد شورای شهر یزد، موضوع را ارجاع میدهم به بازخوانی مجدد خبرهای کد 92275 و 92465 و 93495 و 93983 و 94282 و 94554 و 94617 و همچنین خبر شماره 94250 یزد فردا با تیتر "مجلس شورای اسلامی لطفاً شورای شهر را حذف کنید"

باید به این بحث استاندار در جمع اعضای هیات اجرایی خانه مطبوعات استان توجه داشت که؛ "از رسانه ها توقع دارم نقد سازنده را جایگزین تعریف و تمجید نابجا نمایند" و این شورای شهر چیزی نیست که حتی میل به تعریف و تمجید نابجا هم از آن بشود. بر عکس دارای چنان عملکرد ناصواب از دید ما شهروندان است به عینه و کاملاً مشهود در می یابیم که هیچ نقش سازندگی و آبادانی را نداشته است اما ارگانی مردمی است که با تعویضات و موانع بسیار بر سر راه شهردار و شهرداریها، مشکلات زیر ساختی شهرها تحت الشعاع قرار گرفته و هم چنان مشکل ساز  باقی مانده است، در صورتی که اگر هزینه هایی که برای شورای شهر و پرداختی ها و حقوق کادر و پرسنل و دفتر و ..... و هزینه های مسافرت های بی منظور و بی هدف و بی ارزش به کشورهای دیگر را جمع آوری و در اختیار شهرداری قرار گرفته بود قطعاً بسیاری از آن مشکلات و طرح ها و پروژه ها الان دچار کمبود نقدینگی نبود. شورای شهر برای عملکرد خود هیچ حرف قابل دفاعی را ندارد. از آن سوی ما شهروندآن فقط هزینه سازی های متعدد را از دریافت ورودی پارکها تا هزینه های نقل و انتقلات منزل مسکونی  را مشاهده می کنیم و این جاست که با توجه به عملکرد مضر شوراها و دستاوردهای تصمیمات هزینه سازی را که دارند، این را بر خود حق و محق می دانیم که در راستای ادامه فعالیت شوراها مصرانه از مجلس تقاضای بازنگری را داشته باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا