استاندار يزد با اشاره به بحث برخورد با استعمال قليان در برخي اماكن گفت: با منع استعمال قليان در اين اماكن، موضوع تمام نخواهد شد بلكه صورتهاي مخفي و زيرزميني به خود مي گيرد و اين امر آنگاه در كنار خود مي تواند در برگيرنده بسياري ديگر از جرائم و مشكلات باشد و بايد از خود سوال كنيم كه آثار سوء اجتماعي اين دو نوع كار كدام براي جامعه زيانبار تر است؟ و در نظر بگيريم كه اگر جواني از روي ناداني و به هر دليل به قليان كشيدن متوسل شد، بايد با روشهاي مؤثر او را در يافتن مسير درست همراهي كنيم و با افزودن صميميت ها تلاش كنيم كه از گردونه ما خارج نشود و بدانيم كه اگر از استعمال قليان توسط وي در اين اماكن جلوگيري شد، تنها صورت مسئله پاك شده و چيزي درست نخواهد شد .

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، " سيد محمد ميرمحمدي" صبح دوشنبه 28 مهرماه در همايش " خانواده شاد، ايمن، سالم" كه به همت اداره كل امور بانوان و خانواده استانداري و به مناسبت روز خانواده در سالن هلال احمر يزد برگزار شد ضمن بيان اين نكته كه " همه آنهايي كه بنحوي مسئول در امر ارتقاء فرهنگ و بهبود و اصلاح امور جامعه هستند امروز در اينجا گرد هم آمده اند " گفت: نكته بسيار قابل توجه اينكه در اين همايش تعداد خانمها در مقايسه با آقايان بسيار زيادتر است و اين مشخص مي سازد كه مشاركت جويي و نقش خانمها در اين امور نقش مهمتر و بارزتري است و اين حضور همچنين توجه خانمها به مسئوليت بسيار خطيري كه در امر خانواده بعهده دارند را نشان مي دهد .
استاندار يزد سپس با اشاره به عنوان همايش" خانواده شاد، ايمن، سالم" تاكيد كرد: عنواني كه براي اين همايش انتخاب شده، بسيار گسترده است و مفهوم فراواني را در بر مي گيرد و هريك از اين عناوين مباحث خاص خود را دارد و همفكري و هم انديشي بسياري را مي طلبد تا بتوان از دل اين مفاهيم به اهداف و چشم انداز مورد نظر در حريم خانواده دست يافت.
وي سپس به طرح مربوط به اين همايش اشاره نمود و افزود: خانواده اي كه درون اين سيب ترسيم شده ، پدر ، مادر و فرزندان را نشان مي دهد و نشانگر اين امر است كه هسته اجتماعي، ابتدا از خانواده شروع مي شود و ما خانواده را اگر به عنوان يك جامعه كوچك تلقي كنيم همه مسائلي كه در اين جامعه كوچك وجود دارد در جامعه بزرگتر هم مشاهده مي شود و ايمان داشته باشيم كه اگر خانواده درست شد جامعه هم درست مي شود چون جامعه غير از همين اجزا نيست و همين خانواده ها هستند كه جامعه را تشكيل مي دهند و خانواده هاي شاد، ايمن و سالم، قطعاً جامعه اي شاد ، ايمن و سالم را در پي دارند.
ميرمحمدي با طرح اين سوال كه " خانواده شاد چگونه خانواده اي است؟" اولين عامل موثر در ايجاد خانواده شاد را، سبك زندگي افراد دانست و خاطر نشان كرد: سبك زندگي افراد در شاد زيستن بسيار مؤثر است چرا كه زندگي هايي كه ساده است، سطح شادي در آن بيشتر است و زندگي هايي كه تشريفاتي است دغدغه هاي بيشتري در آن مشاهده مي شود.
وي افزود: از منظر ديگر، زندگي هايي كه در آن شوهر و همسر اهل گذشت هستند شادي بيشتري در آن وجود دارد و همچنين خانواده هايي كه ممر معاش آنها روشن و مداوم است از شادابي بيشتري برخوردار هستند چون دغدغه كمتري دارند ، همانطور كه نوع مشاغل هم در شادابي خانواده ها مؤثر است و ملاحظه مي كنيم كساني كه نوع مشاغل آنها ايجاد اضطراب كرده و استرس بالايي دارد تأثير اين نوع شغل را نمي توان در خانواده ناديده گرفت.
عالي ترين مقام اجرايي استان با بيان اين نكته كه " اصل شادابي به خود انسان ها برمي گردد " گفت: به عنوان مثال وقتي در راه مبارزه يك نفر جان خود را فدا مي كند، يعني باارزش ترين سرمايه اش را در كف مي گذارد و تقديم مي نمايد، اين فرد آنچنان از انجام اين عمل، شاد است و همچنين كسي كه دشواريهاي جنگ را تحمل مي كند اما در عين حال با شادابي و عشق در جبهه حاضر مي شود ، شاد است چرا كه اين شادي به ديدگاه و نوع نگاه افراد به زندگي و پديده هاي پيرامونشان باز مي گردد.
وي خاطر نشان ساخت: بنابراين شادي و عدم شادي به خود افراد بر مي گردد و افراد نيز خودشان در شادابي ، طراوت و لذت بردن از زندگي نقش دارند چرا كه هرچه ما مسائل را ساده تر تلقي كنيم شادابي در زندگي ما بيشتر است و هرچه زندگي را برخودمان سخت بگيريم عدم شادابي در زندگي ما بيشتر رواج مي يابد.
ميرمحمدي در ادامه با طرح اين سوال كه " آيا ميشود اين شادابي را در جامعه رواج داد؟ " گفت: با اين نگاه، و درك اين موضوع كه برخوردار از نعمتهاي الهي و تندرستي، چه در وجود شخصي و چه در طبيعت پيرامون و محيط زيستمان هستيم و در امواج نعمتهاي الهي زندگي مي كنيم ، مي توانيم اين شادي را نيز به جامعه انتقال دهيم و اگر ما به فكر نعمتهاي الهي باشيم و بدانيم كه غرق در نعمتهاي الهي هستيم، شكرگزار خداونديم و كسي كه شكرگزاري از خالق را پيشه خود كرد، در باطن و ظاهر شاد است چرا كه هر كس از اقدام خوبي كه در حق او شده تشكر كند، نشان از شادي و مسروري اوست و ما چون غرق نعمتهاي الهي هستيم، خدا را شاكريم پس شاديم و آنهايي كه از نعمتهاي الهي غافل مي شوند، غم و غصه نيز بر آنها موستولي خواهد شد، بنابراين بايد قدر نعمتهاي الهي را بدانيم.
استاندار يزد با بيان اين موضوع كه "امروز در جوامع مختلف شاد بودن به صورتهاي متفاوتي تعريف مي شود" گفت: ممكن است برخي افراد شادي را در حركات مبتذل ببينند ولي ما شادي و لذت را در نورانيت و معنويت، در روشنفكري ، در فرهنگ غني ، در فضاي محبت و صميميت مي بينيم و اينگونه مي توانيم شاد زندگي كنيم و تنها بايد بخواهيم و بدانيم كه از لطف پروردگار ، چون همه گونه نعمتي را داريم بايد شاد باشيم و وقتي ايمان قوي باشد، انسان هيچ ناامني احساس نمي كند چرا كه همه چيز را در يد قدرت الهي مي بيند ولي اگر ايمان ضعيف باشد اميد كم و نگراني و ترس حاكم مي شود و اين امر در اوج بمباران هاي دوران دفاع مقدس معلوم بود كه افرادي بودند كه با اتكال به خدا ، در زير بمب و موشك دشمن، خم به ابرو نمي آوردند و يك در هزار نگران نبودند و اين قدرت ايمان است كه انسان را ايمن مي كند.
ميرمحمدي با طرح اين سوال كه "مفاهيم ايمان و ايمن چه قرابتي با هم دارند؟" افزود: وقتي خانواده ها شاد باشند و قدر نعمتهاي الهي را بهتر بدانند، رسالت خود را در شكرگزاري از خداوند مي بينند و مباحثي چون اعتياد و فساد و فسق و فجور در خانواده ها راه ندارد و به تبع آن در جامعه نيز راه نخواهد داشت و هر موجودي در جامعه برخلاف مسير آب حركت كند، اين رودخانه مواج انساني او را از خود دور مي كند و از جريان آب بيرون مي اندازد. بنابراين مفهوم خانواده ايمن به ايمان و اعتقاد و اتكال به خداوند بر مي گردد و اين يعني اينكه بايد به فطرت خودمان بازگشت داشته و توجه به خدا و پيامبران و ائمه اطهار(س) و پيروي از آنها را مد نظر قرار دهيم.
وي با اشاره به قطعه شعري كه در اين همايش قرائت شد، شناخت خدا از طريق شناخت امير المونين علي (ع) را به معني شناخت خالق از راه شناختن خليفه الله دانست و گفت: علي (ع) انساني با صفات و ويژگيهاي الهي بود و خانواده اي داشت كه در آن علي(ع) شوهر، حضرت فاطمه(س) همسر، حسن و حسين(ع) و زينب و ام كلثوم (س) فرزندان بودند و هركدام از اين عزيزان، مظهري از صفات الهي در حد كمال هستند. استاندار ادامه داد: اين خانواده سراسر ارزش، انسانيت ، شخصيت، بزرگي و نورانيت است و وقتي ما همچون الگويي داشته باشيم ، ديگر در شناخت خانواده اسوه، مشكلي نخواهيم داشت و چه نعمتي از اين بالاتر كه خداوند كاملترين الگو در زمينه خانواده را براي بشريت معرفي كرده است.
استاندار يزد سپس خانواده سالم را خانواده اي دانست كه افراد آن از سلامتي روحي و رواني برخوردار باشند و بدانند كه هر كجا ايمان و اعتقاد بود، خانواده از نظر روحي و رواني مشكلي نخواهد داشت و همچنين نحوه تغذيه نيز در سلامت خانواده بسيار موثر است چرا كه هرجا دستورالعملهاي الهي را در امر تغذيه رعايت كنيم مشكلي نخواهيم داشت.
وي ادامه داد: مشكلات ما ناشي از بي توجه به احكام الهي در زندگي است و ايمان داشته باشيم كه وقتي حلال و حرام را بشناسيم و رزق طيب را بدانيم و حق و حقوق ديگران را پاس بداريم و لقمه پاك را از ناپاك تميز دهيم ، وجودمان سالم خواهد بود و آنگاه كه حقوق ديگران را رعايت كنيم، اين امر نيز در سلامت روحي ما موثر است.
ميرمحمدي رعايت آداب تغذيه صحيح را از اصول سلامت ذكر كرد و سپس ادامه داد: اگرما به احكام الهي توجه كنيم مشكلي نداريم و سه مفهوم شادي، ايمني و سلامت برايمان تأمين است.
استاندار يزد آنگاه با بيان اين نكته كه "متأسفانه در برخي مواقع راههاي مبارزه با معضلات اجتماعي را اشتباه طي مي كنيم " افزود: با فشار و منع نمي توان به اصلاح معضلات اجتماعي پرداخت و گاه با روشهاي غلط ، افراد را به جاي بازداشتن از معضلات، به سمت آن ها سوق مي دهيم، غافل از اينكه با به كارگيري روشهاي غلط ، شخصيت افراد را تضعيف كرده و بايد به اين نكته دقت كنيم كه در اسلام هر فرد، يك جامعه تلقي مي شود.
وي سپس در همين راستا به بحث برخورد با استعمال قليان در برخي اماكن پرداخت و گفت: با منع استعمال قليان در اين اماكن، موضوع تمام نخواهد شد بلكه صورتهاي مخفي و زيرزميني به خود مي گيرد و اين امر آنگاه در كنار خود مي تواند در برگيرنده بسياري ديگر از جرائم و مشكلات باشد و بايد از خود سوال كنيم كه آثار سوء اجتماعي اين دو نوع كار كدام براي جامعه زيانبار تر است؟ و در نظر بگيريم كه اگر جواني از روي ناداني و به هردليل به قليان كشيدن متوسل شد، بايد با روشهاي مؤثر او را در يافتن مسير درست همراهي كنيم و با افزودن صميميت ها تلاش كنيم كه از گردونه ما خارج نشود و بدانيم كه اگر از استعمال قليان توسط وي در اين اماكن جلوگيري شد، تنها صورت مسئله پاك شده و چيزي درست نخواهد شد . بنابراين ما بايد در برخورد با معضلات اجتماعي آنچه اسلام مي گويد را اعمال كنيم و بدانيم كه هرگز اسلام به ما اجازه نمي دهد شخصيت كسي را دستخوش تصميمات سليقه اي قرار دهيم و به حقوق فردي و اجتماعي افراد تجاوز كنيم.
ميرمحمدي خاطر نشان ساخت: در برخورد با معضلات اجتماعي هرگز نبايد سلايق شخصي را ملاك عمل قرار دهيم چرا كه در اينگونه موارد، ملاكها و احكام اسلامي مد نظر است و از نظر اجتماعي نيز، اجراي قوانين و مقررات كشور مورد پذيرش است و اين موارد بايد ملاك عمل قرار گيرند و نه اينكه خود را فوق قانون قرار داده و استنباط هاي شخصي خود را ملاك قرار دهيم .
وي در پايان افزود: در اينگونه موارد بايد زندگي ائمه اطهار (س) الگو قرار گيرد و به نظر مراجع و متخصصين شرع مراجعه شود و بدانيم كه اگر به اين موارد توجه كنيم، نه در خانواده و نه در اجتماع مشكلي نخواهيم داشت و اميدوارم همه وظايف انساني خود را در محدوده احكام الهي بشناسيم و به آن عمل كنيم تا خانواده اي شاد ،ايمن وسالم داشته باشيم و اجتماعي متشكل از خانواده هاي شادمان و سالم بسازيم كه آنگاه جامعه، جامعه اي نمونه خواهد بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا