در هفتمین نمایشگاه نانوفناوری ایران یک نمونه کاشی خودتمیزشونده ساخت دانشگاه یزد ارایه شد. این محصول در آزمایشگاه نانوفیزیک و مغناطیس دانشکده فیزیک و با همکاری شرکت کاشی مسعود ساخته شده است.

دکتر محسن خواجه امینیان مجری طرح درباره این طرح گفت: از دستاوردهای نانوفناوری سطوح خود تمیزشونده (Self-Clean Surface)است، که با ایجاد یک لایه نانومتری با خواص ویژه روی سطح ساخته می شود. خاصیت خودتمیز شوندگی با سه پدیده فیزیکی فوق آبدوستی، فتوکاتالیستی و آبگریزی بدست می آید. خاصیت فوق آبدوستی باعث می شود آلودگی های روی سطح با اضافه شدن یک لایه نازک آب به سادگی از روی سطح بلند شود و سطح تمیز گردد. خاصیت فتوکاتالیستی باعث می گردد در اثر تابش نور به سطح، آلاینده های آلی سطح با اکسیژن هوا تجزیه شده و از آن بلند شود. همچنین خاصیت آبگریزی از پهن شدگی قطره آب روی سطح جلوگیری می کند و این پدیده باعث می گردد با غلطش قطره آب روی سطح آلاینده های سطح را با خود ببرد.

وی با بیان اینکه نمونه کاشی ساخته شده در دانشگاه یزد دارای خاصیت آبگریزی است گفت: لایه آب روی سطح آن نسبت به نمونه معمولی کمتر پخش می شود و برای اندازه گیری این خاصیت زاویه تماس قطره آب با سطح اندازه گیری می شود و آزمایش ها نشان می دهد پس از بهینه سازی سطح با لایه نانومتری زاویه تماس قطره با سطح از 35 درجه به حدود 77 درجه می رسد. وی افزود: با توجه به اینکه این کاشی ها دارای خاصیت میکروب زدایی نیز هستند، می توانند برای تمیز ماندن سطح، جلوگیری از لک پذیری و نیز جلوگیری از رشد قارچ و باکتری در اماکن عمومی، استخرها و سرویس های بهداشتی استفاده شوند.

دکتر خواجه امینیان خاطر نشان کرد: با توجه به استعداد ویژه استان یزد در صنعت کاشی و سرامیک امید است، استان یزد از پیشروان این فناوری در کشور باشد.

وی در ادامه اشاره کرد: فناوری ساخت نانورنگدانه های سرامیکی نیز فناوری دیگری است که به صنعت کاشی و سرامیک ارتباط دارد. با توجه به رایج شدن فناوری چاپ دیجیتال در صنعت سرامیک ایران، کشور به واردات نانورنگدانه های سرامیکی نیازمند است. در حال حاضر آزمایشگاه نانوفیزیک و مغناطیس به این فناوری وارد شده است و امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک دستاوردهای خوبی در این زمینه گزارش کنیم. همچنین با رایزنی که با برخی دیگر از مراکز علمی- پژوهشی کشور انجام شده است، آنها علاقه مند هستند نمونه های ساخته شده خود را در شرایط واقعی صنعت سرامیک آزمایش نموده و یا در این زمینه با دانشگاه یزد همکاری کنند.

دکتر خواجه امینیان ابراز امیدواری کرد: با تمهیداتی که توسط مسوولان دانشگاه یزد و دیگر مراکز علمی و فناوری استان اندیشیده می شود، شرایطی فراهم گردد که پیشرفت موثری در حوزه فناوری در صنایع لعاب، کاشی، سرامیک، رنگدانه و شیشه دراستان یزد انجام گیرد.

وی در پایان :از همه همکاران، دانشجویان و مراکزی که در اجرای این طرح همکاری داشته اند، به ویژه شرکت کاشی مسعود تشکر و قدردانی کرد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا