قائم مقام مرکز تحقیقات وتوسعه و آموزش پیشگامان:آماده کمک مالی به نخبگان و ایده پردازان ایرانی هستیم

گروه پیشگامان به تازگی تصمیم گرفته است طرح حمایت خود از ایده های فناوری اطلاعات ایران راعلنی کند وبه همین منظور مرکزی با عنوان مرکز تحقیقات وتوسعه و آموزشدر پارک علم وفناوری استان یزد راه اندازی کرده است.

بررسی اهداف، راهکارها، چگونگی حمایت از ایده پردازان این حوزه موضوعاتی بود کهبه سراغمهندس حسینعلی کریمییزدیقائم مقام مرکز تحقیقات وتوسعه و آموزش رفتیم. وی که از دانشجویانرشته مدیریت بازرگانی و علوم کامپیوتردر یکی از دانشگاهای ایالت ویرجینیای غربی آمریکا بوده و همچنین مدارج علمی دیگری را دررشته مدیریت صنایع در ایران در کارنامه خود دارد از این مرکز به عنوان مرکزی برای بسط و گسترش ایده های جذاب در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نام میبرد.

او که مدت هاست جزو مدیران و مشاوران اصلی گروه پیشگامان بوده است اینک با حکم مدیرعامل گروه به مرکزی رفته است تا با همکاری نخبگان و ایده پردازان جسور ایرانی ، پژوهش هایی برای تضمین فعالیت های آتی گروه وحوزه فناوری اطلاعات در ایران انجام دهند.

بگذارید کمی از عقبه برنامه های گروه در حمایت از نخبگان مطلع شویم. در این خصوص گروه سابقه ای دارد؟

گروه پیشگامان کویر بعنوان بزرگترین گروه تعاونی فعال در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور حمایت از نخبگان و ایده پردازان جوان را یکی از وظایف ذاتی خود میداند و بر این باور است که حمایت از نخبگان ایده پرداز سرزمین اسلامی ایران قطعا" منجر به شکوفایی تمامی استعدادهای کشور خواهد شد.از این رو هر سال همگام با برگزاری جشنواره های ایده های برتر در یزد یکی از حامیان آن بوده است و در سال گذشته یکی از شرکتهای این گروه مجری این جشنواره بود و در سال جاری نیز در حال آماده نمودن مراحل کار هستند.

کمی از این مرکز بگویید. عنوان مرکز تحقیقات وتوسعه و آموزش خیلی عظیم به نظر می رسد؟

با توجه به اینکه شرکتهای پیشرو چه در داخل کشور و چه در خارج کشور جهت ماندن در بازار مهمترین اقدام خود را توجه عملی و مفید از واحد تحقیق و توسعه خود میدانند و مبالغی را که در این بخش صرف میشود را بعنوان سرمایه گذاری تلقی میکنند که در آینده و مخصوصا" لحظات بحران اقتصادی به انها پاسخ خواهد داد در همین راستا گروه پیشگامان نیز اقدام به تاسیس رسمی این مرکز نمود تا نه تنها شرکتهای گروه از ان بهره مند گردند بلکه کلیه ایده پردازان از سراسر کشور ایران اسلامی بتوانند از حمایتهای مالی و معنوی این گروه در رابطه با ایده های مرتبط با IT بهره مند گردند.

این مرکز در پارک علم و فناوری اقبال یزد مستقر میباشد که شامل دفتر مدیریت و بخش کارشناسان میباشد.

از نظر سازمانی مرکز زیر نظر مستقیم مدیرعامل محترم شرکت جناب اقای مهندس رضائی نژاد میباشد و بنده نیز بعنوان قائم مقام ایشان در مرکز انجام وظیفه میکنم. مرکز دارای کارشناسان با تجربه میباشد که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و در رشته های مختلفITفعال میباشند و نیز هيئت علمی مرکز متشکل از اساتید محترم دانشگاه هستند که دارای مدارک دکتری میباشند.

چه اهدافی را دنبال می کنید

جذب ایده های نو IT اعم از نرم افزار – سخت افزار – شبکه و ....از طریق حمایت های مالی – تجهیزاتی – از طرح های دارای توجیه اقتصادی، حمایت از مبتکرین – مخترعین – و پژوهشگران IT جهت پیشبرد ایده ها و طرح های آنها تا مرحله بهره برداری، تعریف و انجام پروژه های تحقیقاتی بر پایه فناوری اطلاعات، برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با IT. و ایجاد بستر مناسب جهت برقراری ارتباط با دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی داخلی و خارجی سرفصل اهداف مرکز است.

اگر یک نخبه بخواهد یا حمایت مرکز تحقیقات وتوسعه و آموزش اختراع و ابداعش را به تولید انبوه برساند چه مراحلی را باید طی کند؟

در خواستهای رسیده به مرکز پس از ثبت اولیه به کارشناسان جهت بررسی های اولیه ارجاع خواهد شد و سپس برای بررسی علمی آن به هئیت علمی ارسال میگردد که این هئیت از اساتید با سابقه و فعال دانشگاهی که اکثرا" عضو هئیت علمی دانشکاهها نیز میباشند و نیز با صنعت مرتبط هستند تشکیل گردیده است .

پس از تائید علمی طرح انرا به هئیت اقتصادی ارجاع خواهیم داد تا توجیه اقتصادی طرح نیز مورد بررسی قرار گیرد.پس از این مرحله در صورت داشتن توجیه اقتصادی طرح برای اجرا در مرکز به تصویب نهائی میرسد تا با برنامه ریزی و زمانبندی انجام شده کار آغاز گردد. و پس از اتمام تحقیقات و گرفتن نتیجه مورد نظر برای تجاری سازی طرح اقدامات لازم صورت خواهد گرفت

ایده برتر بر چه ملاک و اساسی انتخاب می شود؟

همانگونه که در پاسخ قبلی عرض کردم بر اساس دو هیئتی که انتخاب شده اند و مواردی که در نظر گرفته شده است انتخاب انجام میشود. مهمترین فاکتورها عبارتند از : نوآوری طرح – توضیحات کامل اولیه – درصد امکان تولید و به نتیجه رسیدن ان. – توجیه اقتصادی آن و داشتن ارزش افزوده قابل دسترسی – در جامعه بتوان در سطح وسیع از آن استفاده کرد – مشکلاتی را در جامعه برطرف نماید – در بازار جهانی نیز قابل عرضه باشد.

برای هر ایده چه اندازه حمایت مالی خواهد شد؟

هئیت مدیره محترم سالیانه بودجه ای را برای این مرکز تصویب مینمایند . حال بستگی به طرح هائی که میرسد سعی ما تامین کامل ان میباشد تا به نتیجه نهایی سریع دسترسی پیدا کنیم.

دانشگاه، پارک علم و فناوری و دیگر مراکز علمی چه همکاری دارند؟

با عنایت به حضور در پارک علم و فناوری اقبال یزد مدیریت محترم پارک و دیگر معاونین مرتبط با طرح های رسیده در جریان قرار خواهند گرفت و بر اساس دستورالعمل پارکهای علم و فناوری از این طرحها حمایتهای لازم را خواهند نمود و ما امیدوار به تعامل دوطرفه هستیم.در همین جا باردیگر از کمکهائی که به مرکزتحقیقات گروه شد برای حضور در این محل از همه مدیران پارک و همکارانشان تشکر میکنم و از آنجا که هیئت علمی ما همه از اساتید با سابقه دانشگاه ها هستند و همچنین همکاریهای دوسویه با دانشگاه در حال شکل گیری میباشد امیدواریم یکی از مراکزی که میتواند با ما همکاری داشته باشد دانشگاها باشند هم در استان یزد و هم از سراسر میهن اسلامیمان . و با هدایت طرحهای خوب بستر را برای حمایت مالی طرحها توسط گروه آماده نمایند.

- حق مالکیتایده ها از جمله مسائلی است که بحث چالش برانگیز در این بخش است، مشی این مرکز در قبال این مسئله چگونه است؟

طرحهایی که در مرکز به تصویب برسد ضمن توافق اولیه با صاحب طرح به گونه ای عمل خواهد شد که هم ایده پرداز و هم سرمایه گذار هر دو منتفع گردند و در اینده مشکل قانونی و یا اختلافی وجود نداشته باشد.و بصورت قانونی آن ایده و یا اختراع به ثبت برسد.

تولید انبوه یک ایده تحت چه شرایطی با ارائه دهنده ایده و سرمایه گذار انجام می شود؟

این مرکز با توکل به خداوند بزرگ و حمایت ها و هدایتهای مدیران شرکت به امید روزی است که ایده های رسیده به مرکز یکی پس از دیگری به تجاری سازی برسند و تولید انبوه انها آغاز گردد. که این نه تنها به افتخارات گروه پیشگامان کویر افزوده خواهد شد بلکه در این برهه از زمان که کسانی که نمیخواهند شاهد رشد و بالندگی و خودکفائی ایران اسلامی باشند به طرق مختلف و با تحریمهای اعمال شده راه را برای ما میبندند افتخاری برای میهن اسلامیمان ایران عزیز خواهد بود.همانگونه که قبلا" گفتم در این مورد با طراح هر ایده باید توافق انجام گیرد که برای هر دو طرف منافعی را داشته باشد.

- به نظر میرسد اهداف مرکز یک قواعد کلی دارد. دقیقا دنبال چه مدل ایده هایی هستند؟

ایده های قابل طرح در این مرکز فقط ان نوع ایده هائی خواهد بود که به نوعی با IT مرتبط باشد.در اینجا باید به اطلاع تمامی هم میهنان عزیز در سراسر ایران اسلامی برسانم تا برای حمایت ازایده های خود با ما تماس بگیرند .البته تنها مواردی که در زمینه IT میباشد . شماره تلفنهای 7266663 و 7266664 دفتر یزد آماده اطلاع رسانی در این زمینه میباشد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا