یزدفردا:در حالي كه حجم مطالبات معوق بانك ها به دليل پرداخت وام های مسکن مهر و برخی تسهیلات ميلياردي به شدت افزايش يافته، مسوولان در تلاش‌اند با وصول مطالبات معوق خود اين وضعيت را كمي سامان بدهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مشرق، در جريان فساد بانكي سه هزار ميليارد توماني، علاوه بر اينكه پاي مديران عامل بانك‌هاي صادرات، ملي و سامان به ميان كشيده شد، اما يك مورد فساد بانكي ديگر نيز مطرح شد كه هنوز مشخص نيست با همان پرونده در ارتباط است يا خير.

اقدام و ناتواني تسهيلات گيرنده های میلیاردی از بانک ها در بازپرداخت اقساط وام ها که بارها رئیس جمهور و دیگر مسئولان در سخنرانی ها متفاوت اشاراتی به آنها داشته اند ؛باعث شده كه حجم مطالبات معوق بانک ها به شدت افزايش يابد. از سوي ديگر پرداخت تسهيلات بسيار زياد براي پروژه‌هاي مسكن مهر و نامشخص بودن زمان برگشت آنها، بدهي كلاني بر دوش بانک ها گذاشته است.

در اين ميان چون وصول مطالبات مسكن مهر بسيار زمان بر است و از سوي ديگر پرونده مربوط به پرداخت برخی تسهيلات میلیاردی در دستگاه قضا در حال بررسي است، مسوولان اين بانك ها به فكر وصول مطالبات خرد افتاده اند.

در همين راستا و در يك اقدام هماهنگ، شعب برخی بانك ها در سراسر كشور در تماس با وام گيرندگان كه حتي يك قسط آنها به تعويق افتاده، از آنها مي‌خواهند هر چه سريعتر نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام كنند.

اين اقدام در حالي است كه مثلا بانك مسكن سود كلاني بابت پرداخت وام‌های مسکن دريافت مي كند. وام‌ها 18 ميليون توماني خريد مسكن كه به تازگي به 20 ميليون تومان افزايش يافته، در طول دوره بازپرداخت به حدود 38 ميليون تومان مي‌رسند. اين در حالي است كه سند خانه خريداري شده نيز تا هنگام تسويه اقساط در رهن اين بانك مي‌ماند.

همچنين مديرعامل بانک های دولتی طي يك سال اخير هرگز به پاسخگويي درباره ميزان مطالبات معوق اين بانك ها حاضر نشده و در اين باره اطلاع رساني صورت نگرفته است تا مشخص شود حجم مطالبات خود نسبت به وام‌هاي ميلياردي پرداخت شده چقدر است.

تلاش بانك ها براي وصول مطالبات خرد در حالي است كه هنوز تكليف برخی مطالبات ميلياردي اين بانك ها نامشخص است و معلوم نيست در چنين شرايطي، چرا مشتريان وام‌هاي خرد بايد جور ناتواني مسوولان اين بانك ها در صيانت از منابع آن را بكشند و سالیان سال است که تکلیف برخی پرونده های تسهیلات میلیاردی همچنان بلاتکلیف است .

به عنوان نمونه ساخت شهرکی ساحلی توسط یک تاجر معروف فرش در شمال کشور که می توانید تبلیغات گسترده آن را در سطح شهر تهران ببینید و رابطه آن با تسهیلات دریافتی آن از برخی بانک ها پرونده ایست که در آینده بیشتر از آن خواهیم نوشت .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا