یزدفردا:تيم‌هاي راه يافته به مرحله يک چهارم نهايي ليگ قهرمانان در حالي مشخص شدند که از ايران تنها سپاهان توانست به اين مرحله صعود کند. در اين بين عربستان با سه نماينده حضوري فعال در اين مرحله دارد و ژاپن بدون حضور حتي يک تيم ضعيف‌ترين عملکرد را در بين کشورهاي صاحب فوتبال در قاره کهن داشت.
 

به گزارش ورزش سه،چهارشنبه شب بازي‌هاي مرحله يک هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا به پايان رسيد و تکليف تيم‌هاي راه يافته به مرحله يک چهارم نهايي اين رقابت‌ها روشن شد. با نگاه به ترکيب تيم‌هاي مرحله يک چهارم نهايي، حضور سه نماينده از عربستان و حضور نداشتن حتي يک نماينده از ژاپن، بيش از هر چيز جلب توجه مي‌کند.

فوتبال ايران در مرحله يک هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا سه نماينده داشت که از بين آن‌ها تنها سپاهان توانست جواز حضور در مرحله بعد را دريافت کند. سپاهان که به عنوان تيم اول از گروه خود صعود کرده بود، در مرحله يک هشتم نهايي رودرروي استقلالي قرار گرفت که در گروه اول مسابقه‌ها دوم شده بود. سپاهان در نهايت موفق شد با نتيجه ۲ بر صفر حريف آبي‌پوش خود را شکست دهد و راهي مرحله بعدي مسابقه‌ها شود.

پرسپوليس ديگر نماينده ايران در مرحله قبل بود که به دليل ناکامي در ديدارهاي خانگي برابر الغرافه قطر و الهلال عربستان به عنوان تيم دوم گروه خود پا به مرحله يک هشتم نهايي گذاشته بود. سرخ‌پوشان در اين مرحله بايد در رياض به مصاف الاتحاد عربستان مي‌رفتند که اين ديدار با حساب ۳ بر صفر به سود حريف عربستاني خاتمه يافت تا ايران در مرحله يک چهارم نهايي به يک نماينده بسنده کند.

يکي از نکات جالب توجه ديدارهاي مرحله يک هشتم نهايي حضور هر سه نماينده عربستان در اين مرحله بود. تيم‌هاي الهلال، الاتحاد و الاهلي عربستان در اين مرحله هم خوش درخشيدند و با پيروزي برابر حريفان پا به مرحله يک چهارم نهايي گذاشتند. الاهلي که در مرحله قبل با سپاهان هم‌گروه بود پس از تساوي ۳ بر ۳ برابر الجزيره امارات در وقت قانوني، موفق شد در ضربات پنالتي حريف خود را شکست دهد.

الهلال که با پيروزي برابر پرسپوليس در تهران به عنوان تيم اول گروه به مرحله يک هشتم رسيده بود در خانه خود با نتيجه ۷ بر يک، بني ياس امارات را در هم کوبيد و الاتحاد در رياض هم در ديداري کاملا يک طرفه با سه گل پرسپوليس را حذف و به همراه دو تيم ديگر عربستاني به مرحله يک چهارم راه پيدا کرد.

در نقطه مقابل عربستان، ژاپن قرار داشت. اين کشور هم مانند عربستاني‌ها با سه نماينده در مرحله يک هشتم نهايي حضور پيدا کرده بود، با اين تفاوت که هر سه نماينده ژاپن با شکست برابر حريفان، رقابت‌ها را ترک کردند. ابتدا ناگويا گرامپوس با يک گل از آدلايد يونايتد استراليا شکست خورد. سپس اف.سي‌.توکيو در ديداري نزديک و با نتيجه‌اي مشابه، بازي را به گوانگ‌جوي چين واگذار کرد و در آخرين ديدار مرحله يک هشتم نهايي کاشيوا ريسول در کره جنوبي با حساب ۳ بر ۲ از اولسان اين کشور شکست خورد. به اين ترتيب، ژاپن، غايب بزرگ مرحله يک چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسياست.

بر خلاف غرب آسيا که از يک کشور،‌ سه تيم به مرحله يک چهارم نهايي صعود کردند هريک از چهار تيم صعود کرده از شرق قاره کهن متعلق به يک کشور هستند. آدلايد يونايتد استراليا، اولسان کره جنوبي، بنيادکار ازبکستان و گوانگ‌جوي چين، چهار تيمي هستند که از شرق آسيا به مرحله يک چهارم نهايي راه يافته‌اند.

در اين ميان عملکرد نماينده ازبکستان بيش از سايرين جالب توجه است چرا که اين تيم موفق شد در کره جنوبي از سد سئونگنام اين کشور بگذرد و نام خود را در جمع هشت تيم برتر آسيا ثبت کند. اين اتفاق زماني جالب‌تر مي شود که بدانيم ازبکستان کلا دو نماينده در ليگ قهرمانان آسييا داشت و حالا يکي از آن دو تيم در جمع برترين‌هاي آسيا قرار گرفته‌اند. همچنين حضور تيمي از چين در مرحله يک چهارم نهايي قابل توجه است. گوانگ‌جو پس از صعود به عنوان تيم نخست گروه خود در خانه دست به کار بزرگي زد و اف.سي.توکيو را شکست داد.

از ديگر نکات جالب توجه مرحله يک هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا حضور نيافتن هيچ يک از چهار نماينده قطر بود. تيم‌هاي الغرافه، الغربي، نمويا و الريان در مرحله گروهي رقابت‌ها با قرار گرفتن در رده‌هاي سوم و چهارم گروه‌هاي خود نتوانستند به مرحله بعد راه بيابند.

اينک تيم‌هاي راه يافته به مرحله يک چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا بايد منتظر بمانند تا پس از قرعه‌کشي حريفان خود را براي رسيدن به جمع چهار تيم نخست آسيا بشناسند.



تيم‌هاي صعود کرده به مرحله يک چهارم نهايي:

سپاهان (ايران)

الهلال، الاتحاد و الاهلي (عربستان سعودي)

اولسان (کره جنوبي)

آدلايد يونايتد (استراليا)

بنيادکار (ازبکستان)

گوانگ‌جو (چين)

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا