یزدفردا:بمناسبت سی و دومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی؛ مدیران جهاددانشگاهی استان یزد با نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

دکتر "محمد صالح جوکار"  نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در این دیدار خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه در توجیه ستاد انقلاب فرهنگی در بازگشایی دانشگاه ها به لحاظ برخی ساختارهای گذشته شاهد تحول جدیدی در همان سالهای ابتدایی نبودیم ولی هنوز در تولید علم در دانشگاه ها به آنچه در منویات مقام معظم رهبری مورد تاکید بوده است، نرسیده ایم و باید در دانشگاه های کشور بیش از این شاهد روحیه انقلابی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، فلسفه وجودی این نهاد را وجود روحیه جهادی در آن دانست و اظهار نمود: همین روحیه انقلابی و جهادی ملت ایران را با دست خالی علی رغم تحریم های دشمنان نظام تاکنون در تمامی عرصه ها پیروز و سربلند نموده است.

این نماینده مجلس وجود روحیه جهادی در عرصه علم و فرهنگ در جهاددانشگاهی را ستود و گفت:  جهاددانشگاهی را با همین روحیه جهادی می شناسیم. جهاددانشگاهی یعنی یک حرکت سریع، پیشرونده و با خلاقیت.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: یزد می تواند به یک قطب علمی در کشور تبدیل شود. یزد باید با علم و فرهنگ شناخته شود و امروز باید یزدیها این برند را تقویت کنند و حرف اول را با برنامه ریزی بزنند.

جوکار از فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه سلولهای بنیادی استقبال کرد و گفت: باید بر این موضوع و مباحث مربوط به حوزه ژنیتیک اصرار ورزید و ما آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم و باید خیرین استان را در این زمینه پای کار آورد.

وی بر توسعه تحصیلات تکملیی در موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی یزد تاکید کرد و در ادامه افزود: فعالیت های صورت گرفته در باب اشتغال در جهاددانشگاهی نیز قابل تقدیر است و می توان از پتانسیل های بیشتری در این زمینه بهره برد.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری مشکل ساخت خوابگاه های دانشجویان این موسسه نیز قول مساعدت داد.

دکتر "سید حبیب ا... میرغفوری" رییس جهاددانشگاهی استان یزد هم در این دیدار با ارائه گزارشی از عملکرد بخش های مختلف این نهاد، اظهار نمود: جهاددانشگاهی یزد هم اکنون در دو حوزه مستقل متشکل از واحد جهاددانشگاهی و موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی فعالیت دارد.

وی افزود: واحد جهاددانشگاهی فعالیت های گسترده ای را در بخش های پژوهش و تحقیقات، آموزش های کوتاه مدت تخصصی، فرهنگی و همچنین اشتغال  دارد که در بخش پژوهش و تحقیقات با بهره مندی از اعضاء هیات علمی پژوهشی در قسمت های مواد و سرامیک، نانو، محیط زیست، مطالعات منطقه ای، مطالعات اقتصادی و اجتماعی و ... تاکنون 12 مورد اختراع به ثبت رسیده و هم اکنون تعداد 100 طرح پژوهشی در سطح استان و حتی در استانهای همجوار در حال انجام می باشد.

میرغفوری به فعالیت مراکز خدمات تخصصی جهاددانشگاهی استان یزد اشاره کرد و اضافه نمود: مرکز خدمات تخصصی خاک و مصالح ساختمانی جهاددانشگاهی از آزمایشگاه های معتبر استان در این زمینه بخصوص بتن است. همچنین آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی هم اکنون دارای دو شعبه می باشد. جهاددانشگاهی استان یزد همینطور از مرکز مشاوره ژنیتیک و نمایندگی بانک خون بند ناف بهره مند است که امیدواریم با حمایت مسئولان استان مرکز نگهداری نمونه های بند ناف نیز در داخل استان ایجاد گردد و شاهد راه اندازی نمایندگی پژوهشگاه سلولهای بنیادی در استان باشیم.

وی از بخش های فعال جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی به خبرگزاری دانشچویان ایران(ایسنا) – منظقه یزد و خبرگزاری قرانی دانشگاهیان ایران(ایکنا) و همچنین صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران اشاره کرد.

وی از عمده فعالیت های حوزه اشتغال جهاددانشگاهی به ایجاد خانه زیلو در میبد به منظور احیاء این هنر صنعت با آموزش و ایجاد اشتغال برای 120 بافنده زیلو اشاره کرد و  از آمادگی این نهاد برای توسعه هنر صنعت سرامیک و سفال با همکاری مسئولان خبر داد.

رییس جهاددانشگاهی استان یزد در باب آموزش های کوتاه مدت نیز گفت: این آموزش ها در بخش های عمومی ، تخصصی و کارکنان دولت در قالب هفت مرکز در شهرستان های اردکان، میبد و یزد صورت می گیرد و هم اکنون بیش از 16 هزار فراگیر در ترم های تابستانه این مرکز در حال فراگیری آموزش هستند.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به فعالیت مرکز آموزش عالی جهاددانشگاهی استان از سال 1375، تصریح کرد: این موسسه هم اکنون در سه شعبه یزد، اردکان و اشکذر ، به آموزش شش هزار دانشجو در بیش از 75 کد رشته تحصیلی مشغول است.

وی افرود: این موسسه هم اکنون با 76 عضو هیات علمی در برخی رشته های منخصر به فرد در استان فعالیت دارد و با توجه به جمعیت دانشجویی پیگیر تبدیل شده به دانشگاه است.

میرغفوری از عمده مشکلات کنونی این موسسه به اسکان دانشجویان در حوابگاه های استیجاری اشاره نمود و خواستار حمایت مسئولان و خیرین استان برای ساخت خوابگاه های دانشجویی شد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع انتخاب رشته توسط دانش آموزان، از برگزاری مشاوره رایگان انتخاب رشته برای دومین سال در این موسسه با حضور مشاوران مجرب استان از روز شنبه آینده خبر داد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا