مسئول امور مالی کارخانه سولفات سدیم عشق آباد گفت: بیش از 8 ماه است که حقوق این کارگران زحمت کش پرداخت نشده است، که دلایل عدم پرداخت حقوق کارگران به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و چند برابر شدن هزینه سوخت و عدم پرداخت تسهیلات بانکی به این واحد بر می گردد.

طبس- عشق آباد- مهدی قربانی: تعدادی از کارگران کارخانه سولفات سدیم که حدود 8 ماه است حقوق خود را دریافت نکرده اند خواستار پیگیری این موضوع از طریق رسانه ها شدند که در همین راستا با "مسئول امور مالی این شرکت" و "بخشدار دستگردان" گفتگو کردیم.

"صفوی" مسئول امور مالی شرکت سولفات سدیم عشق آباد، با بیان اینکه ما هیچ نیرویی را اخراج نکرده ایم، گفت:  کارگران این واحد صنعتی به دلیل عدم پرداخت حقوق معوقه ایشان، در محل کار خود حاضر نمی شوند.

وی همچنین در مورد معوقه های کارگران این کارخانه تصریح کرد: بیش از 8 ماه است که حقوق این کارگران زحمت کش پرداخت نشده است، که دلایل عدم پرداخت حقوق کارگران به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و چند برابر شدن هزینه سوخت و عدم پرداخت تسهیلات بانکی به این واحد بر می گردد.

مسئول امور مالی شرکت سولفات سدیم عشق اباد گفت: این کارخانه با هزینه گزافی اقدام به خرید سوخت بعد از هدفمندی یارانه ها کرده و اکنون با مشکل مالی مواجه شده و امروز هم بدهی بیش از 2 میلیارد ریالی یکی از شرکت های مس سر چشمه به کارخانه سولفات سدیم نیز یکی دیگر از دلایل کسری بودجه این شرکت می باشد.

 صفوی تأکید کرد: در صورتی که از محل تسهیلات بانکی، وامی به ارزش 2 میلیارد ریال برای این کارخانه تأمین شود هم معوقات کارگران پرداخت و هم خط تولید مجددا شروع به کار خواهد کرد.

این مقام مسئول در کارخانه سولفات سدیم عشق آباد خاطرنشان کرد: از اوایل سال گذشته شرکت نقدینگی خود را یا باید صرف خرید سوخت میکرد و یا حقوق کارگر را پرداخت می نمود که در نتیجه  عدم خرید کامل سوخت و عدم پرداخت به موقع حقوق پرسنل باعث شد که اکنون حدود 7 هزار تن محصول نیمه ساخت آماده خشک کردن و 8 ماه حقوق معوق کارگر برای شرکت باقی بماند، ضمن اینکه نیروی کار شرکت از 73 نفر به 40 نفر تعدیل گردید.

وی افزود: همچنین سرمایه گذاران شرکت در این مدت طرحهایی را برای کاهش هزینه و افزایش بهره وری مورد بررسی قرار دادند که یکی از این طرحها شروع شد و با وجود اینکه تنها 40 درصد از سرمایه گذاری از طریق تسهیلات پیش بینی شده بود و علیرغم تصویب حدود 4 میلیارد ریال وام برای شرکت، به علت وجود موانع ایجاد شده توسط بانک عامل (وثیقه و..) شرکت موفق به جذب تسهیلات نشد و طرح منتفی گردید.

صفوی یادآور شد: با پیگیریهای انجام شده در سال گذشته کارخانه سولفات سدیم عشق آباد، جزء بنگاههای آسیب پذیر در طرح هدفمندی یارانه ها شناخته شد که در این خصوص مقرر گردید، از طرف دولت وام سوخت و برگشت 500 ریال به ازای هر لیتر سوخت نفت کوره به شرکت پرداخت شود، ولی باز هم هیچکدام از این وعده ها عملی نگردید.

وی، ورود گاز شهری به بخش دستگردان را یکی از راههای نجات این واحد صنعتی دانست و گفت: با استفاده از سوخت گاز تا حد بسیار زیادی مشکلات هزینه ای شرکت مرتفع خواهد شد، که متاسفانه علی رغم وعده های داده شده توسط مسئولین تا کنون هیچ اقدامی در خصوص لوله گذاری گاز به منطقه دستگردان انجام نشده است که در همین جا خواستار پیگیری موضوع هستیم. 

در ادامه پیگیری این موضوع با "سیداحمد حقانی" بخشدار دستگردان گفتگو و جویای اقدامات و پیگیری بخشداری در خصوص پیشگیری از تعطیلی این واحد صنعتی شدیم، وی گفت: بخشداری تا کنون هر گونه اقدامی که لازم بوده را انجام داده، ولی به نتیجه مطلوب نرسیده است.

بخشدار دستگردان افزود: استاندار یزد و مدیرکل دفتر سیاسی استانداری در سفری که به شهرستان طبس داشته اند، از این کارخانه بازدید نمودند و مسئولین استان از نزدیک با مشکلات این کارخانه آشنا شده و قول پیگیری موضوع را داده اند که منتظر ره اوردی جدید برای حل این معضل هستیم.

وی از انتقال مکرر مشکلات و عدم پرداخت حقوق کارگران این واحد صنعتی که بعنوان یک شریان حیاتی در بخش دستگردان محسوب می شود، به مسئولین مربوطه خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای بازدید "دکتر عبداله زاده" نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، از این کارخانه نیز از اقدامات بخشداری دستگردان بوده که امیدواریم، ایشان بتوانند مشکلات این واحد را با همکاری مدیران ارشد استان مرتفع کنند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا