دکتر علی بشارت - ایمپلنتولوژیست:ترمیم یا پر کردن دندان شامل اقداماتی می گردد که برای باز سازی قسمت هایی از دندان که در اثر پوسیدگی، سایش مکانیکی یا شیمیایی و یا ضربه و فشار، از بین رفته اند، انجام می گیرد. ترمیم دندان ها را از جهات مختلف، مثل رنگ، جنس، موقعیت ، وسعت و نحوه انجام می توان طبقه بندی کرد.از نظر رنگ، ترمیم ها به دو گروه هم رنگ و غیر هم رنگ تقسیم می شوند.ترمیم های غیر هم رنگ دندان به وسیله آمالگام انجام می شوند.
آمالگام که در یک قرن گذشته پر مصرف ترین ماده ترمیم دندان بوده از آمیختن جیوه با یک آلیاژ تشکیل شده از نقره، مس و قلع به دست می آید.
طی دویست سال گذشته، آمالگام حاکم مطلق عرصه مواد ترمیمی دندان پزشکی بوده است، ولی امروزه به دلیل پیشرفت در زمینه تکنولوژی تولید مواد دندان پزشکی و همچنین وجود بحث هایی در مورد احتمال سمیت جیوه موجود در آمالگام، استقبال از این ماده در جهان رو به کاهش گذاشته است.
ترمیم های هم رنگ عمدتا به وسیله کامپوزیت ها و درصد کمی نیز به وسیله سایر مواد هم رنگ دندان انجام می شوند.
مزیت اصلی ترمیم های هم رنگ، مساله زیبایی است. هرچند می توان عدم استفاده از جیوه را که در ترمیم های آمالگام وجود دارد، نیز جزو برتری های ترمیم های هم رنگ بر شمرد. چراکه محققین معتقدند جیوه موجود در آمالگام ممکن است در دراز مدت عوارض نامطلوبی را موجب شود.
امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه مواد و روشهای ترمیم دندان پیش آمده، استفاده از آمالگام رو به کاهش گذاشته و بسیاری ترجیح می دهند که ترمیم های آمالگام دندان هایشان را با ترمیم های هم رنگ تعویض نمایند.
از نظر نحوه انجام ممکن است ترمیم به شکل مستقیم، یعنی در مطب و مستقیما بر روی دندان انجام شود، یا به طور غیر مستقیم و توسط پرسنل لابراتوار دندانسازی بر روی قالب تهیه شده از دندان ساخته شده، سپس توسط دندان پزشک نصب گردد.
ترمیم های غیر مستقیم اینله (Inlay) نیز نامیده می شوند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا