(گزیده‌ای از عملکرد سازمان فاوا شهرداری یزد از سال 1383 تا سال 1393)

 

  تکمیل بانکهای اطلاعاتی شهری

  • ·         عقد تفاهم نامه با اداره پست استان یزد
  • ·         عقد تفاهم نامه با سازمان ثبت اسناد استان یزد
  • ·         عقد تفاهم نامه با آموزش و پرورش
  • ·         عقد تفاهم نامه با معاونت بهداشتی استان
  • ·         انجام ممیزی های مختلف در سطح شهر

·         عقد تفاهم نامه با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان یزد

در راستای عقد این تفاهم نامه هر دو ارگان شهرداری و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان یزد اقدام به واگذاری اطلاعات برداشتی خود بصورت رایگان نمودند تا علاوه بر تسهیل در پاسخگویی به مراجعین هر دو ارگان، ساختار اطلاعاتی نیز یکپارچه گردد.

·         عقد تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش استان یزد

در راستای عقد این تفاهم نامه هر دو ارگان شهرداری و آموزش و پرورش اقدام به همکاری جهت تکمیل بانکهای اطلاعاتی مدارس و همچنین تسهیل استفاده از اطلاعات مکانی برای مجموعه آموزش و پرورش گردید.

·         ايجاد بانک اطلاعاتي مميزي آپارتمانهاي شهر يزد

واحدهاي آپارتمان شهر يزد روز به روز درحال افزايش مي‌باشد،تعداد تقريبا 200 مجتمع آپارتماني در سطح شهر مي‌باشد كه اطلاعات آن در هيچ يک از ارگانهاي شهري وحتي شهرداري بصورت كامل موجود نيست. از اين رو سازمان فاوا برآن شد تا پروژه‌اي را تحت عنوان مميزي و جمع آوري اطلاعات واحدهاي آپارتماني تعريف نمايد و به عنوان نهادي پيشرو در اين زمينه، راهکاري جهت ساماندهي اين پديده نوظهور در شهر يزد ارائه نمايد، اين پروژه علاوه بر ساماندهي اطلاعات باعث درآمدزايي براي شهرداري نيز خواهد بود.  

پس از در دستور کار قرار گرفتن برداشت اطلاعات واحدهاي آپارتماني در سال 1390 باجلساتي متشکل ازمديران واحدهاي ساماندهي بايگاني، سيستم جامع شهرسازي و واحد  GISاطلاعات و فيلدهاي موردنياز جهت برداشت نياز سنجي شد و بلافاصله فرم‌هاي برداشت آپارتمان‌ها توسط واحد مميزي سازمان طراحي و به حوزه شهرسازي بعنوان کارفرما ارائه شد و پس ازتاييد نهايي، تمام مجتمع آپارتمانی شهر یزد ممیزی و برداشت اطلاعات شده است که بالغ بر 11000 واحد آپارتمانی در این پروژه برداشت اطلاعات شده است.

·         مميزي وجمع آوري اطلاعات مطب پزشکان

پس از اعلام نياز سازمان مديريت پسماند کارگروهي متشکل از واحدهاي ساماندهي بايگاني، سيستم جامع شهرسازي و واحد  GISتشکيل شد وپس از نياز سنجي اطلاعات و فيلدهاي مورد نياز توسط کارگروه تصميم بر آن شد که اطلاعاتي مازاد بر نياز سازمان مديريت پسماند برداشت شود بنحوي که اطلاعات براي واحد درآمد شهرداري نيزمفيد باشد. علاوه بر اين هماهنگي نيز با سازمان نظام پزشکي بعمل آمد تا اطلاعات و فيلدها جامع وکامل باشد، نتيجه جلسات کارگروهها فرم جامعي است که توسط واحد مميزي سازمان فاوا تهيه و بر اساس همین فرم‌ها اقدام به جمع آوری اطلاعات مطب پزشکان گردیده است.

·         مميزي وجمع آوري اطلاعات واحدهاي اداري

سازمان‌ها و ادارات دولتي و خصوصي در گستره شهر به ارائه خدمتشان به شهروندان مي‌باشند، اين ارگانها با افزايش جمعيت و گستردگي روز به روز خدماتشان اقدام به ساخت وسازهاي جديد مي نمايند که تاثيراتي بر پيکره شهري ميگذارند، سازمان فاوا طي اقدامي در بهمن ماه سال 1390 شروع به جانمايي و برداشت اطلاعات کامل از تمام ادارات دولتي شهر يزد نمود. برداشت اطلاعات واحدهاي اداري با هدف تکميل بانک اطلاعات شهري در اسفند ماه سال 1390 به شرح زير به پايان رسيد:

  • §         جانمايي املاک دولتي بر روي نقشه‌هاي شهري
  • §         ورود اطلاعات در بانک اطلاعات شهري
  • §         تهيه و چاپ فيش و ارسال به واحدهاي مربوطه

·         پروژه مميزي و ساماندهي واحدهاي تجاري

 پروژه مميزي تجاري با هدف برداشت و ساماندهي املاک تجاري سطح شهر يزد  در دستور کار واحد درآمد قرار گرفت. در ديماه 1389 اين پروژه در شهرداري اجرايي گرديد. سازمان فاوا شهرداري بعنوان عامل چهارم و ناظر پروژه انتخاب و بر مراحل برداشت و نحوه مميزي املاک تجاري يزد نظارت نمود. اين پروژه مراحل انتهايي خود را مي‌گذراند و در حال حاضر سازمان فاوا مسووليت ورود اطلاعات به سامانه جامع شهرسازي را به‌همراه نظارت بر عهده دارد.

·         جانمایی شیرهای آتش‌نشانی سطح شهر یزد بر روی نقشه‌های شهری

شهرداری یزد با توجه به اهمیت زمان در رفع مشکلات مربوط به حریق‌های اتفاق افتاده در سطح شهر یزد اقدام به برداشت نقاط GPS شیرهای آتش‌نشانی و جانمایی آنها بر روی نقشه‌های شهری نموده است. در این راستا شیرهای آتش‌نشانی از لحاظ سالم بودن و یا معیوب بودن و همچنین فاقد آب بودن مجزا شده است.

·         جانمايي تلفن‌هاي املاک شهر يزد بر روي نقشه‌هاي شهري

با توجه به انجام پروژه جانمایی کدهای پستی شهر یزد بر روی نقشه‌های شهری، این سازمان اقدام به برقرای لینک بین کدپستی موجود بر روی املاک و همچنین کدپستی موجود در بانک اطلاعات تلفن‌های شهر یزد نموده و تلفن‌های شهر یزد را بصورت لایه‌های نقطه‌ای و با لینک بانک اطلاعاتی مشتمل بر کدپستی، شماره تلفن، مالکیت و آدرس نموده است. با اضافه شدن فایل‌های نقطه ای شماره تلفن‌های شهر یزد قابلیت واحدهای خدمات دهی شهری از قبیل آتش نشانی شهر یزد با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌گردد.

·         جانمايي کيوسک تلفن‌هاي عمومي شهر يزد بر روي نقشه‌هاي شهري

با توجه به نياز به جانمايي ملك پس از تماس فوري از كيوسك‌هاي مربوطه در شهرتصميم گرفته شد محل دقيق كيوسك بر روي نقشه شناسايي شود که این پروژه با افزودن محل قرارگيري کيوسک‌هاي تلفن عمومي روي نقشه شهر يزد انجام گرفته و در حال حاضر، کمک به حادثه‌ديدگان توسط خودروهاي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني با انجام این پروژه سرعت بيشتر و با دقت بیشتری صورت می­گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا