هفتمین جشن بزرگ زیر سایه خورشید با حضور خادمان حرم امام رضا(ع)، جمعی از علما و مسئولان استانی و جمعیتی بیش از 25 هزار نفر از محبان علی بن موسی الرضا(ع)، پنجشنبه 13 شهریورماه در امامزاده سیدجعفر محمد(ص) یزد برگزار شد.

این جشن که اختتامیه جشنواره زیر سایه خورشید یزد، بود به همت هیأت انصار ولایت یزد و کانون جوانان رضوی دارالعباده ‌‌به منظور تحقق شعار «یا علی‌ابن موسی‌الرضا، حضورتان در تمام زندگی‌ام جاریست» در حالی رقم خورد که 6 نفر از خادمان حرم امن رضوی، امام جمعه یزد، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و خیل کثیری از مردم دارالعباده حضور داشتند.

همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام وافی، پدر پرجمعیت‌ترین خانوادهِ جوانِ ایرانی و آقای ابوشریف، رئیس دفتر جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران و دو تن از مجریان کشوری آقایان رسالت بوذری و سیدمحمد‌رضا حسینیان نیز حضور داشتند و پرچم متبرک رضوی در چنین جمع پرشوری توسط خادمان به اهتزاز درآمد.

سفیران حرم هشتمین امام(ع)، جهت اهتزاز پرچم، در میان دود اسفند و اشک‌های دلدادگان امام رئوف، در حالیکه پرچم متبرک را بر روی دستان خود داشتند، از سکوی ویژه‌ وارد مراسم شدند. در این حین با پخش نوای زیبای سرود رضوی، کبوتر دل‌های حاضران به صحن و سرای امام رضا (ع) پر کشید و خادمان با صلوات حاضران، پرچم متبرک را به اهتزاز درآوردند و سپس صلوات خاصه امام رضا(ع) را زمزمه کردند. همچنین بیان خاطرات زیبا و مداحی خادمان رضوی، توسل و اشک شوق حاجتمندان را به ارمغان داشت.

در آغاز این مراسم باشکوه مسئول هیأت انصار ولایت یزد، ضمن خوش آمدگویی و تبریک دهه کرامت به مهمانان ویژه، خادمان حرم رضوی و حاضران در این جشن، به ارائه گزارش برنامه‌های این جشنواره و دیدارهای خادمان امام رضا(ع)، در مدت چهار روز حضورشان در استان یزد پرداخت.

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، به آغاز برنامه‌های دیدار خادمان از کنار نوزادان تازه به دنیا آمده یکی از بیمارستان‌ها اشاره کرد و این برنامه را جهت عینیت بخشیدن به جریان فرهنگی «مِن المَهد الی اللحد» برشمرد و افزود: در مدت چهار روز جشنواره زیر سایه خورشید، خادمان 70 برنامه داشته‌اند که بخشی از این دیدارها به حضور در جمع مردم شهرستان‌های ابرکوه، بهاباد، اردکان و تفت مربوط می‌شود.

پخش کلیپ بیانات مقام معظم رهبری درباره ازدیاد نسل، ذهن‌ها را آماده حضور مهمان ویژه این مراسم پرشور، حجت‌الاسلام مسلم وافی کرد. وی با داشتن 32 سال سن و 10 فرزند، سرپرست پر‌جمعیت‌ترین خانواده جوانِ ایران می‌باشد که پس از حضور در برابر حضار، ضمن تبریک دهه کرامت، به گفتگوی صمیمانه‌ای با مجری و حاضران پرداخت.

در بین صحبت‌های حجت‌الاسلام وافی، پخش کلیپی از یک شبکه ضد انقلاب، باعث شد تا توجه جمعیت حاضر، بیش از پیش به صحبت‌های وی جلب شود. زمانی که آقای وافی در این شبکه ضدانقلابی، موجودی عجیب و غریب نامیده شد، وی در پاسخ گفت: موجود عجیب کسی است که کمتر از 7 فرزند داشته باشد. خانواده‌های ایرانی باید دارای فرزند زیاد باشند تا یاوران امام زمان(عج) شوند.

وی افزود: خانواده‌ها باید خرج و بَرج خود را درست برنامه‌ریزی کنند. امروزه بَرج خانواده‌های ایرانی زیاد است. مردم باید به دستورات اسلام در مورد سن ازدواج، دوری از اسراف و تجمل‌گرایی توجه کنند.

حجت‌الاسلام وافی در بخش دیگری از گفتگوی خود، به اینکه شهر یزد در زمان کنترل جمعیت، رتبه اول را داشته است اشاره کرد و گفت: اکنون نیز باید خانواده‌های یزدی تلاش کنند تا در برنامه ازدیاد جمعیت که دستور مستقیم مقام معظم رهبری است، مقام نخست کشور را کسب نمایند.

پخش سرود مقاومت فلسطین مقدمه حضور مهمان بعدی جشن آقای ناصر ابوشریف رئیس دفتر جنبش جهاد اسلامی در تهران بود ایشان با زبان عربی صحبت کردند و مترجم سخنان ایشان را ترجمه نمودند.

آقای ابوشریف ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) به حاضرین و همه مسلمانان و دعای صحت و سلامت برای امام خامنه‌ای، در مورد ازدیاد نسل گفت: مردم غزه یکی از جوامعی هستند که دوستدار فرزند بیشتر می‌باشند. در انتفاضه اول رشد جمعیت در غزه 1/8 بود که بالاترین رشد جمعیت در جهان را داشت با وجود اینکه نوار غزه حدود یک میلیون و نیم جمعیت دارد امّا سالانه بیش از 60 هزار نوزاد در غزه به دنیا می‌آید. ما از سخنان رهبر انقلاب ایران پیروی می‌کنیم زیرا ازدیاد نسل باعث قدرت اسلام می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از وقوع انقلاب، جمهوری اسلامی ایران فقط دوست و همکار ملت فلسطین نیست بلکه جمهوری اسلامی ایران، شریک ما در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی است و من از اینجا، از ملت و دولت ایران و در رأس آنها، از امام خامنه‌ای تشکر می‌کنم.

ابوشریف ضمن بیان اینکه جد پیامبر اسلام(ص) در غزه مدفون هستند و آن قسمت، به غزه هاشم معروف است؛ بیان کرد: محبت اهل بیت، محور وحدت مسلمانان است، همچنان که در حدیث ثقلین که در تمام منابع اهل سنت آمده؛ اهل بیت ستارگان هدایت هستند و بی‌تردید این یکی از نکات مورد توافق همگان است که هیچ اختلافی در آن نیست.

آیت الله ناصری و آقای جوکار هم در سخنان خود، از حضور مردم ولایت‌مدار یزد تشکر و قدر‌دانی نمودند و برگزاری این جشن را برآمده از عشق به ولایت علی‌ابن موسی الرضا دانستند و از هیأت انصار ولایت یزد که در برپائی این جشن تلاش و کوشش بسیار داشتند تشکر ویژه نمود.

آقای عادل مدیر کل اوقاف یزد هم در این مراسم در مورد طرح وقف مشارکتی صحبت کرد و ضمن بیان اینکه مساجد و حسینیه‌ها و.... که توسط واقفین بر جای مانده، دین و دنیای ما را تأمین کرده است، گفت: اکثر افراد گمان می‌کنند برای واقف شدن باید پول زیادی داشته باشند امّا مردم عزیز باید توجه کنند که «وقف مشارکتی» راهی است که تعدادی از افراد در مورد یک موضوع با هزینه کم می‌توانند واقف شوند.

اقامه نماز مغرب و عشا توسط آیت الله ناصری، امام جمعه شهرستان یزد، قرائت دعای کمیل با نوای گرم برادر محبی، قرائت کلام وحی توسط قاری جوان برادر غفاریان، مولودی‌خوانی توسط ذاکر اهل بیت(ع)، محسن محمدی‌پناه، اهدای تندیس ویژه به رسم یادبود، به خادمان حرم امام رضا(ع) توسط امام جمعه شهرستان یزد و نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و همچنین به خانواده حجت‌الاسلام وافی توسط مسئول هیأت انصار ولایت و مدیر کل اوقاف یزد، اهدای جایزه به هشت نفر دارای اسامی معصومه، نجمه، علی و رضا و هشت نفر از حضار، اجرای سرود توسط نوجوانان هیأت انصار ولایت یزد و نورافشانی از دیگر برنامه‌های این جشن پرشور و معنویت بود. همچنین ثبت گام نوزادان زیر سه سال در کتاب ثبت گام هیأت شیر خوارگان علی اصغر امام حسین(ع)، مسابقه کتاب‌خوانی غیرحضوری با محوریت کتاب «ایران جوان بمان» و برپایی غرفه وقف مشارکتی نیز از دیگر برنامه‌های فرهنگی این جشن بزرگ بود.

لازم به ذکر است: خانه بچه‌های بهشت رضوی نیز در حاشیه این جشن بزرگ، در فضایی بسیار شاد و زیبا پذیرای 200 نفر از کودکان 6 تا 8 سال بود. یکی از زیبایی های جشنی که در خانه بچه‌های بهشت رضوی برپا بود، حضور خادمان حرم امام مهربانی‌؛ حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) در جمع این کودکان بود که با شور و شوق و ذکر صلوات کودکان مورد استقبال قرار گرفتند و حضورشان با پرچم متبرک، این مکان را غرق در عطر و بوی حرم امام رضا(ع) نمود.

خانه بچه‌های بهشت رضوی در دو بخش برای کودکان برنامه‌هایی را تدارک دیده بود: در بخش اول کودکان با حضور در غرفه‌های اماکن مذهبی، امام زمان(عج) و آداب زیارت، با راهنمایی مربیان با اماکن مذهبی دنیا، آداب زیارت و رفتارهای مؤثر در زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) آشنا شدند و سپس در غرفه بازی به بازی پرداختند. در بخش دوم، برنامه با قرائت آیات نورانی سوره مبارکه نور با نوای زیبای قاری 7 ساله قرآن کریم محمدعارف میرجلیلی آغاز شد و با اجرای مهدی صفوی‌زاده(عمو خندون) ادامه یافت. اجرای ‌شعر، مسابقه آداب زیارت، داستان و... از بخش‌های مختلف این برنامه‌ی زیبا و جذاب بود.

آشنایی با شخصیت نورانی امام رضا(ع)، آداب زیارت، امام زمان(عج)، حجاب و دشمن‌شناسی از اهداف مورد نظر در تدوین برنامه‌های این جشن بود. پوشش زیبای دختران با چادرهای سفید و پسران با پوشش‌های یکدست بر زیبایی این جشن افزوده بود.

 

اخبار مرتبط با جشنواره در سایت www.Darozzekr.com مراجعه فرمایید.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا